ANNONS
Annons

Oseriös fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
I senaste numret av foto så finner man fototävlingen "onevision", en fototävling där du skall "visa din solidaritet med de som lever med hiv/aids".Tävlingen sponsras av Polaroid och Bristol Meyers Squibb.Det finns olika prisklasser och dessutom nationella priser.

Funderade på att anmäla mig, men tog först en koll på reglerna och där finner jag:

5.6. accepterar deltagande fotografer att sponsorn kan komma att reproducera och/eller licensiera reproduktion av inlämnade bidrag till den europeiska fototävlingen One Vision utan någon betalning till fotografen eller modellen för användning i försäljnings-, marknadsförings-, utbildnings- och publicitetssyfte i alla sorters medier över hela världen, inklusive kataloger, kalendrar, affischer, vykort och Internet, till 31 december 2007. Denna kostnadsfria användning gäller dock bara för bilder som har valts ut för slutbedömning av den europeiska tävlingsjuryn.

5.7. garanterar deltagande fotografer att de vid vinst kan leverera kopior i utställningskvalitet, negativ eller filer till arrangörerna (t.ex. för användning i utställningar, broschyrer, kalendrar osv.) inom tio affärsdagar efter att de har blivit underrättade.

Min åsikt är klar, vad är er om dessa regler ?

Ordet är fritt.

Niklas Wibom
www.niklaswibom.com

"Hej!
Du vann, så vi snor din bild för att tjäna pengar på den utan att ens nämna vilket bra jobb du gjort. Grattis!!"

Ush.. behöver jag säga mer?

Stellan

zlice skrev:
"Hej!
Du vann, så vi snor din bild för att tjäna pengar på den utan att ens nämna vilket bra jobb du gjort. Grattis!!"

Ush.. behöver jag säga mer?

Stellan

Samt du måste kunna levelera högkvalitativa kopior... Eller go oss dina negativ...

Detta var LÅGT!!!

Hej! det är väl bara att skicka in en lågupplöst bild,
vinner man så skickar man in ett negativ som är blankt,
och rycker sedan på axlarna när dom skriver och klagar, kanske får dom att se över sina regler...
Mvh

Ja målös blir man. Jag som trodde att musikbranschens avtalsverk var värst. Ge bort ett neg bara för jag vunnit och sedan bli ersätttningslös. Jo eller hur.

Fast den tävlingen länkas det ju till även här från Fotosidan och har gjorts så länge nu.

Inte för att det blev seriösare för det men varför länka till en tävling som inte känns seriös?

/mie

En liten revidering.

5.8. Upphovsrätten till utvalda bilder tillhör vid alla tillfällen fotografen och när en bild används uppges fotografens namn

Som jag förstår det så är första priset 5 000 euro.
Man får tydligen nöja sig med det. Som jag uppfattade det så har man inget bestämmande över när/var/hur bilden används. Man ska dessutom vid vinst kunna skicka neg, papperskopia eller digital fil (valfritt alltså) inom 10 dagar från det man blivit tillfrågad att skicka.

5.7. garanterar deltagande fotografer att de vid vinst kan leverera kopior i utställningskvalitet, negativ eller filer till arrangörerna (t.ex. för användning i utställningar, broschyrer, kalendrar osv.) inom tio affärsdagar efter att de har blivit underrättade.

Jag tycker nog att det stinker lite i alla fall.
Rena musikbranchfasoner.

Ja verkligen,

det verkar som om det inte handlar om fotografen överhuvudtaget, utan om att samla in pengar till några sjuka. Fan va ruttet...

Allvarligt, vad är problemet? Som du beskriver det så är tanken är väl att de ska pressa ut så mycket pengar som möjligt av bilderna, och de pengarna går till välgörande ändamål. Det är dessutom tidsbegränsat.

/martin

Niklas Wibom ("Skåningen") skrev:
..... och Internet, till 31 december 2007. Denna kostnadsfria användning gäller dock bara för bilder som har valts ut för slutbedömning av den europeiska tävlingsjuryn.

.... man behöver alltså inte ens få något pris för att de ska använda bilderna gratis

garanterar deltagande fotografer att de vid vinst kan leverera kopior i utställningskvalitet, negativ eller filer till arrangörerna (t.ex. för användning i utställningar, broschyrer, kalendrar osv.) inom tio affärsdagar efter att de har blivit underrättade.

Vem säger att man blivit underrättad? ... och att man dessutom har bilder som är användbara, bästa bilden kanske är tagen med en 1 Mpixel kamera, knappast lämpad för någion utställning =D

// Anders

Så illa är det väl inte?

Femtusen euro till vinnaren? De får gärna tjäna hur mycket pengar de vill på någon av mina bilder om jag får 45000 kr.

Att de använder ytterligare en del bilder helt utan ersättning känns naturligtvis totalt fel, och att vinnande fotograf själv skall bekosta kopiorna är ett extremt lågvattenmärke.

Men förstapriset verkar ju vettigt. De flesta hobbyfotografer blir väl tämligen nöjda med 45000 kr?

Jag är mer besviken på att tidningen Foto tog in annonsen då jag anser att den är att spotta fotografer i ansiktet.

Men det verkar i mina ögon att annonsintäkter går före rättvisan.

"Skåningen" skrev:
Jag är mer besviken på att tidningen Foto tog in annonsen då jag anser att den är att spotta fotografer i ansiktet.

Men det verkar i mina ögon att annonsintäkter går före rättvisan.
Fotosidan har samma annons. Till höger här..

Menvafaaaaan

Det är ju uppenbart att tävlingen inte handlar om fotografen utan om att få in pengar till välgörande ändamål.

Solen roterar inte runt fotografen. Som fotograf har man en enorm möjlighet att tjäna pengar på andras jobb (plåta byggnader, trädgårdar, andra människor, whatever) utan att ersätta någon.

Och du klagar på att om du skickar in bilder så får de använda dem?

Hur många tävlingar finns det vars syfte är att lyfta fram den vinnande fotografen? Det handlar ju alltid om ett samspel, du blir publicerad, de får använda bilden för publicitet. Eller som i det här fallet, för välgörande ändamål.

Och vadå tvingad att lämna in kopior? Skicka in bilden skannad på CD. Vad kan det kosta, 50 spänn?

Äh. Grupptänket i denna tråd är skrämmande.

marma skrev:
Ja verkligen,

det verkar som om det inte handlar om fotografen överhuvudtaget, utan om att samla in pengar till några sjuka. Fan va ruttet...

Allvarligt, vad är problemet? Som du beskriver det så är tanken är väl att de ska pressa ut så mycket pengar som möjligt av bilderna, och de pengarna går till välgörande ändamål. Det är dessutom tidsbegränsat.

/martin

Håller med dig martin.

/ Wilhelm Rejnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar