Annons

ORWO - fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Kan någon berätta om ORWO fotopapper. Tips, karakteristika, etc, etc...

Vid ett köp av andra papper ingick även en bunt med ORWO. Jag har läst en del korta inlägg om pappret här på fotosidan, men egentligen vet jag väldigt lite om det. Det verkar vara tillverkat på 80-talet i dåvarande GDR. All info mottages tacksamt.

/Magnus
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men testa att slänga iväg ett meddelande till Nils Bergqvist (Graal), han är MKT kunnig inom området mörkrum och kan säkert ge dig lite svar.

/C
 
m_karlsson skrev:
Kan någon berätta om ORWO fotopapper. Tips, karakteristika, etc, etc...

Vid ett köp av andra papper ingick även en bunt med ORWO. Jag har läst en del korta inlägg om pappret här på fotosidan, men egentligen vet jag väldigt lite om det. Det verkar vara tillverkat på 80-talet i dåvarande GDR. All info mottages tacksamt.

/Magnus


Nils kan nog det här bättre...

Men, jag körde i alla fall med ORWO (och EMAKS)under några år
(Har faktiskt en del i kartonger kvar)

Min subjektiva uppfattning (Om detta papper tillverkat i DDR)
Och att det innhöll mycket silver!!
Och jag fick fina OCH valörrika kopior!
Och mycket silver i ett fotopapper,
det är en av förutsättningarna för en bra bild!!

Men som sagt, jag är ingen riktig mörkrumsspecialist!

Och vi va ju inne i det "kalla kriget", och allt som kom från Öst va skräp....då!

Nu passar det också bla. att sätta DDR-Zeiss Jena-gluggar på digitalkameror!!
Gluggarna verkar ha legat till sig...?
Och blivit mycket bättre med åren!? ;)
 
Tack för era svar.

Jag provade att kopiera på pappret igår med bra resultat. Det var riktigt spännande att hålla 20 år gamla oexponerade papper i handen...

Papprets beteckning är ORWO Universal BN 112.

Eftersom jag är ny på fiberpapper kanske ni kan säga om jag är rätt ute på de olika tiderna i baljorna?

2 minuter i Dektol (1+9)
20 sek i stoppbad
10 minuter i Unifix (1+9)

Tyvärr hade jag ingen hcl den här gången, men jag ser det som en testrunda.

/Magnus
 
Orwo gjorde väldigt fina papper. B111, B112 och B113 är samma papper men med olika ytor tror jag. Matt, halvmatt och Blank, men vem som är vem kommer jag inte ihåg. Bokstaven står för baryt och den efter B.et står för gradationen. N=normal, S=special, W=mjukt, H=hårt och EH=extra hårt. Jag gillade mest det helmatta orwo-papperet som man kunde retuschera med vanlig blyertspenna utan problem och dessutpm lätt kolorera med vanliga färgpennor typ blyertsspets. Detta är ett papper med kallton i basen och neutral svärta som är mera högdagerseparerande och det var fantastiskt i kombination med Ti-X film. Orwo hade även ett varmtonspapper BB 111,112,113 som var väldigt bra det också.
 
Jag minns att jag provade Orwo en del, men jag höll mig mest till Emaks fiberpapper! Skillnaderna minns jag som att Emak hade en varmare ton, och Orwo en neutralare eller kallare ton. Men framförallt att Emak teknade bätte i ljusa partier än Orwo, och att Orwo kanske var lite bättre i de mörka partierna. Orwo har också en vitare bas än Emak. Vill du i nån kopia ha bra teckning i ljusa partier så bara låt papperet ligga kvar i framkallaren några minuter extra, och aggitera väldigt svagt. Är det bara helt mörkt i labbet så skall det inte påverka papperet i typ av beslyning.
 
m_karlsson skrev:
Tack för era svar.

Jag provade att kopiera på pappret igår med bra resultat. Det var riktigt spännande att hålla 20 år gamla oexponerade papper i handen...

Papprets beteckning är ORWO Universal BN 112.

Eftersom jag är ny på fiberpapper kanske ni kan säga om jag är rätt ute på de olika tiderna i baljorna?

2 minuter i Dektol (1+9)
20 sek i stoppbad
10 minuter i Unifix (1+9)

Tyvärr hade jag ingen hcl den här gången, men jag ser det som en testrunda.

/Magnus
Framkallningstiden verkar normal, beroende på papper/spädning/antal kopior så kan den ökas efter behov.

Du fixerar alldeles för länge.
Du riskerar att onödigt mycket fixpartiklar sugs upp i pappersbasen och det är inget bra. Följ tiden på förpackningen, det skall räcka.
 
Kan bekräfta att Orwo är ett Agfa-papper modell äldre vilket inte är ett dåligt betyg. När jag testade det (runt 1980) tyckte jag dock att den tunna papperet var i tunnaste laget. Inget att lufttorka precis.
 
Johan Pihl skrev:
Jag minns att jag provade Orwo en del, men jag höll mig mest till Emaks fiberpapper! Skillnaderna minns jag som att Emak hade en varmare ton, och Orwo en neutralare eller kallare ton. Men framförallt att Emak teknade bätte i ljusa partier än Orwo, och att Orwo kanske var lite bättre i de mörka partierna. Orwo har också en vitare bas än Emak. Vill du i nån kopia ha bra teckning i ljusa partier så bara låt papperet ligga kvar i framkallaren några minuter extra, och aggitera väldigt svagt. Är det bara helt mörkt i labbet så skall det inte påverka papperet i typ av beslyning.

Hm?
Orwo fanns ju både som neutral/kalltons med bra kontrast i ljusa delar B111,112,113 och varmtons med bra kontrast i mörka delar BB11,112,113. Emaks är ett varmtonspapper helt rätt men det är enastående med att dra ut kontrasten i de mörka delarna och att platta till den i de ljusa. Visst får man bra teckning i de ljusa delarna med Emaks, det är papperet väldigt bra på, men det blir kontrastlöst och platt. Vi måste skilja på teckning och kontrast när vi beskriver egenskaperna hos olika papper.
 
Är Unifix helt färskt och nytt räcker det med 5 min fixtid för fiberpapper och 2 min för RC-papper. Detta enligt Kodaks rekommendationer. Men har det gått ett antal kopior så att kapacitétsgränsen börjar närma sig skulle jag inte våga annat än fixera 10 min för fiberpapper. Annars är tvåbadsfixering effektivast och bäst ur hållbarhetssybnpunkt. Ta det fixet du hade vid föregående session som förstabad ocg blanda till nytt som andrabad. Hälften av rekommenderade fixtiden i varje. Alltså 2,5min i vardera för Unifix 1+9 och fiberpapper. Då har du garanterat helt fritt från de svårbortsköljda silversalterna som bildas när fixet förbrukas mer och mer. Det är inte enbart vanligt fix som ska sköljas bort. Fixet är huvudsakligen till för att ta bort de oexponerade silverkristallerna ur papperet som då blir lösliga och kan sköljas bort. Men med dåligt fix bildas även mycket svårlösliga kristaller som t.om kan vara omöjliga att få bort oavsett sköljtid.
 
Har nu undersökt det här med Orwo-papperen. Och funnit att emulsionerna faktiskt tillverkas och säljs än idag, fast under annat namn, och inte i de gamla Agfafabrikerna i forna Östtyskland utan som legotillverkning från andra "östtillverkare", vilka framgår inte men antagligen, Forte (som lade ner förra året), Foma som finns kvar, Fotokemika eller Slavich som också finns? Även de gamla NP-filmerna finns att tillgå i bladformat. Annars finns Orwo som kinefilmer för filmfotografi under original Orwo-namn. Papperen heter numera WEPHOTA och hemsidan är här:
http://www.wephota.de/fotogra.htm
Prislista från 2007 finns också där och av den kan utläsas följande:
B111 = Blankt
B112 = Halvmatt
B113 = Matt
B116 = Sidenglänsande
B117 = Rasterkorn
B118 = Finkorn

Finns också BB 111 och 112 som är varmtonsvarianten, Baryt Brilliant, topptestat i svenska fototidningar. Även Polycontrastvarianter och RC.

Tänk vad lite man vet ändå, och att man kan köpa dom än idag?!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar