Pentax kan ha en nisch med kompakta systemkameror
Jag har nyligen köpt en Pentax K-5 med DA 18 - 135. Det är den enda digitalkamera med stor sensor som jag någonsin köpt (och jag har inte fått några som gåvor heller - jag har hittills fotat med en Panasonic Lumix LX-3 med liten sensor), och jag valde förutsättningslöst när det gäller märke på kamera.
Det jag saknat mest i min nuvarande kamera är dynamiskt omfång. Jag tar ofta bilder där ett stort dynamiskt omfång gör stor skillnad, såsom motljusbilder där jag vill kunna se något objekt i förgrunden samtidigt som solnedgången syns i bakgrunden. Detta kan kräva uppljusning av förgrunden, vilket helt enkelt inte går om det finns för mycket brus i de mörka partierna. Därför blev jag mycket intresserad när det äntligen kom en sensor med drastiskt minskat läsbrus (= större dynamiskt omfång). Det är den Sony-sensor som sitter i Pentax K-5, Nikon D7000, Nikon D5100 och någon Sony-kamera (kanske snart även i en ny NEX från Sony).
När jag nu visste vilka kameror som hade vad jag sökte, var det följande som gjorde att valet föll på Pentax K-5:
1) Den är mindre och (för mina händer) bekvämare att hålla på samma gång jämfört med Canon (även om de inte var aktuella pga sämre sensor map dynamiskt omfång), Nikon, Sony och Olympus (som inte heller var aktuella pga sämre sensor map dynamiskt omfång). Den bästa kameran är den som är med, och inte den som är så klumpig och tung att den stannar hemma.
2) Vädertätning och vädertätat objektiv - jag vill inte hålla på att rengöra sensorn mer än nödvändigt, och åtminstone för stunder har jag bara ett objektiv, och tar således inte av det (alltså inget tillfälle för damm att komma in).
3) Kameran ska klara flera minusgrader och vara robust.
4) Den fick i tester fina betyg för sin ergonomi och att den är lättarbetad när man fotar.
5) Att slutaren är tystare än konkurrenternas var en trevlig bonus.
För övrigt har jag varit i kontakt med fotografer från USA, och där verkar förhållandet vara att Pentax är servicevilliga, medan Nikon försvårar (exempelvis genom att inte ha internationell service). Hur Canon ligger till på den fronten har jag inte hört så mycket om. Nämner det mest som parantes eftersom några nämnt att servicen inte alltid är på topp i Sverige (har själv inte haft anledning att kontakta den).
Jag har för närvarande inga ambitioner om att köpa en så kallad fullformatkamera. Men om jag skulle bli intresserad av en FF-kamera så skulle jag vilja ha en i samma storlek som K-7 och K-5 - möjligen med marginellt större klump för det större prismat till sökaren. Sensorn skulle givetvis behöva vara en FF-sensor av den nya generationen med lågt läsbrus och högt dynamiskt omfång (finns inte än, men kommer garanterat snart). En sådan kamera skulle ha en egen nisch. Som sagt - den bästa kameran är den man orkar ta med
. De fullformatskemeror som andra tillverkare erbjuder är för stora och klumpiga för att intressera mig.
Nu har ni i varje fall fått ett exempel på varför någon som inte har investerat i ett system väljer Pentax. För övrigt så övervägde jag även Nikon D7000 tills jag i en affär jämfört den sida vid sida med en K-5 och sett hur stor D7000 var.
Givetvis gäller dessa parametrar inte alla. Jag vet att vissa fotografer vill ha stora kameror, men jag tror också att det finns fler som jag som vill bära med sig grejerna exempelvis på flerdagars fotvandringar, och där kan Pentax ha en nisch om de fortsätter att göra kompakta och tåliga grejer som ändå är riktigt trevliga att använda.
Hälsningar
Jonas