Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Orkar ni med att kolla på en sida till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bananafroggyboy

Aktiv medlem
Har arbetat ett bra tag nu med min webbplats och äntligen har jag lagt upp den. Men innan jag kan känna mig riktigt nöjd skulle jag vilja få lite respons på min sida, framförallt på galleridelen då eftersom jag skriver här på FS. Vore jättetacksam för alla åsikter, kommentarer och liknande som ni kan ge mig.

www.ckr.nu


Kan ju tillägga att sidan är gjord i CMS-systemet Joomla.
 
Slött när jag ville förstora bilder.
Ingår den funktionen annars i Joomla?

Är fö nyfiken på om det är fiffigt att använda ett CMS för en sida med bara en (jag) som lägger in bilder och info.
Och finns det vettiga mallar i Joolma eller skapar man allt från början?
 
Aha, tack Ulf, precis sådant som är så bra att få veta. Skall se vad jag kan göra för att försöka lösa de sega bilderna.

Att jag gjorde sidan i Joomla berodde mest på att jag går en kurs i webbdesign och jag tyckte att Joomla var ett spännande verktyg att lära sig. Så här i efterhand hade jag inte använt Joomla, det är alldeles för mycket bök och stök, för komplext helt enkelt. Hade säkerligen kunnat göra två sidor av denna storleken på samma tid som jag gjorde denna i Joomla, just eftersom det tog sådan tid att lära sig hur man får saker att funka osv.

Jag gjorde mallen från början, men det finns gott om mallar att ladda hem och installera om man hellre vill det. För att få galleriet fick jag installera en speciell extention. Mitt tips är att du inte använder Joomla om du bara skall ha en enkel bildvisningssida. Det är lättare att göra den i exvis Dreamweaver.

/Christopher
 
Du ser ut att behöva tänka lite på positioneringen på gallerisidan.

Som det är nu så hoppar alla saker omkring allt eftersom hela sidan laddas, detta gör att sidan ritas om av datorn hela tiden. Detta gör att det tar längre tid att ladda sidan.

Om du ser till att alla delar av sidan har fasta positioner från början så kommer inte allt behöva ritas om. Till exempel bestämma hur stora cellerna i tabellerna ska vara i koden, inte låta storleken på texten och bilden göra det.

Lycka till.
 
Jag fattar inte varför du har med en massa dötext om dig och grejer, det jag iaf vill veta är vad gör du och är du bra. Jag tycker att man ska ha en sida som det går snabbt att förstå sig på och hitta det man söker på. Du behöver inte ha en interaktiv sida där man kan kommentera dina bilder och skriva i gästboken. Sidan ser i sig själv lite småtråkig ut också, för standard, den sticker liksom inte ut. Det är lite för starka färger och för hårda linjer. Det känns som att du får lära dig lite mer photoshop om det ska gå hem. Det som var bra med sidan var väl alla trevliga småbilder som finns lite här och där och att du har bra val av typsnitt.
 
"Fatal error: Class 'HTML_easygallery' not found in /home/sjofarts/public_html/joomla/administrator/components/com_easygallery/classes/categories.php on line 426"

Länkarna i galleriet verkar fungera ibland, ibland inte.
 
Carl: Det var jag som var inne och pillade i koden, därför gick inte länkarna vid ett par olika tillfällen.

Daniel: Tack för dina reflektioner, skall fundera på om jag skall rensa ut lite information.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.