Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Orimligt begagnatpris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kanske ska prova att annonsera ut grejerna separat.
550D betraktas trots allt som en instegskamera. Där konkurrerar du med annonspriser från MM m fl runt 5000 kr. Totalbeloppet på ditt paket blir ganska mycket pengar för ett första köp.


Petter ...
 
Funderade faktiskt på det, men tyckte det var för jobbigt :)
Vad är rimligt procentuellt pris att ta på objektiv?
 
Det är känt att det är köparen som bestämmer. Har du satt ett pris som han/hon tycker är för högt blir det ingen affär.
Vill du absolut sälja så får du antingen vara tålmodig eller/och sänka priset.
Att sälja i paket begränsar marknaden.
 
Sålde för inte så länge sen en Tamron 17-50 som din och det var trögt med 2000kr men det gick.
Ser telegluggen ute för runt 2500-3000kr ganska regelbundet.
Ett tomt 550D kamerahus... känns som runt 3500kr om det är i rimligt skick och du har tur.

Summera och du får generöst räknat runt 8500 för ingående delar.
Som paket lär det bli för mycket pengar.

Instegskamera är ett formidabelt äckligt försäljarord som folk borde sluta använda.
Det implicerar att ingen kommer att vara nöjd med sin kamera i längden och triggar behovet att köpa nytt bara för att andra som anser att de vet mer fnyser "insteg" när såna börjar sippra in runt den som köpt "instegskameran"
Smart kameraindustrin, smart.

Sen är det onekligen så att en 550D är i lägre änden av pris/kvalitet/prestandaskalan.
Det betyder inget annat än att du kommer att få mer prestigelösa köpare som faktiskt också tittar på andra saker än gemene man så det lär göra din försäljning mer oförutsägbar.
Plus att prisfallet från ny till beg kanske är större i procent men inte i reella pengar räknat från "proffsgrejor".
Hade länge en 450D låg ute på Blocket för 3500 med glugg och väska.
Inte ett liv tills en dag när en åkare ringde med andan i halsen "Jag tar den".
Tillgängligheten var det som gjorde den affären.

Säljer du en mer avancerad kamera lär det bli ett mer homogent köptryck.
Alla vet vad en 7D är och skall gå för. Typ...

Min twopence...
 
Hej, ser ut att vara ett bra kit till vettigt pris för den som vill ge sig in i fotovärlden. Å andra sidan blir det en totalsumma som den (ännu inte så luttrade) köparen avskräcks av i förhållande till MMs kampanjblad. (Den som ännu inte är så insatt kan ha svårt att se skillnad mellan dina objektiv och de som brukar skickas med i de enklaste paketen.) Den som redan är fast i träsket och kan se att det är ett OK pris för vettiga grejer vill sannolikt inte köpa hela kitet. Gör som redan föreslagits - dela upp i mindre delar. (Då kommer du att få 17-50:n såld bums men det kanske går lite trögare med resten.)
 
Tack för alla tips.

Håller med om att det antagligen är bäst att dela upp det.

Sänker nog priset på kitet med 1000kr, lägger upp objektiven för sig och en annons med allt förrutom objektiven. Så får vi se hur det går :)
 
Tack för alla tips.

Håller med om att det antagligen är bäst att dela upp det.

Sänker nog priset på kitet med 1000kr, lägger upp objektiven för sig och en annons med allt förrutom objektiven. Så får vi se hur det går :)

Lite psykologi. Du har betalat även för kameraväska och stativ mm men det kommer så lätt bort i sammanhanget och blir ofta sånt som "slängs med".
Om du sänker nån krona här och där så ser det trevligare ut för en köpare men ta nån spänn för stativet också, så du inte bara ger bort det.
Och väskan... ja, du fattar :)
 
Det är knepigt att sälja produkter som har en stark utveckling som till exempel mobiler, digitalkameror, datorer och platt-TV.
 
Fixa till annonsen. På tok för mycket text!
I kombination med ett pris som inte direkt drar ögonen till gör att man tröttnar innan man ens vet riktigt vad man får.
 
2000 kr för objektivet. 3700 kr för kamera med väska och stativ och minneskort. 2000 kr för långzoomen. Lägg på frakter på allt.
 
Tack för ytterligare tips.

Har fått bud på zoomen och lite intresse på kamerahuset.
Bara normalzoomen och väskan kvar isåfall.

Gäller tydligen att ha lite blocket-skillz :)
 
Försöker sälja min 550d med väska, stativ och två tamron-gluggar på blocket, men har noll respons hittils.

Är mitt pris i annonsen otimligt? Vad anser ni isf att man ska ta?

http://www.blocket.se/kronoberg/Canon_EOS_550D_med_kanonobjektiv_39377596.htm?ca=21&w=1&last=1

För ca 6 månader sedan hade jag nästan samma saker till salu, Canon EOS 500D + Tamron 17-50/2.8 + Tamron 70-300 F4-5.6 USD. Intresset för hela paketet var minst sagt svalt så jag delade upp grejerna och sålde på olika ställen:
  • Kamerahus + Tamron 17-50 lades ut på Tradera och bringade in 4325 kr.
  • Tamron 70-300 lades ut på Blocket för 2500 kr och såldes fort utan prut.
Generellt tror jag på att sälja saker löst, förutom kamerahuset (om det inte är ett proffsigare hus). Jag har svårt att tänka mig någon som bara vill köpa ett kamerahus av instegsmodell, men med ett bra objektiv till är det lättare.
 
rogka566 sa:
Fixa till annonsen. På tok för mycket text!
I kombination med ett pris som inte direkt drar ögonen till gör att man tröttnar innan man ens vet riktigt vad man får.
Det är bra att beskriva objektet och speciellt när man berättar om hur man har behandlat grejerna. Det är alltför många som har alldeles för knapphändig beskrivning.

Min första tanke när jag läste annonsen va:
orka läsa...

En annons ska vara kort och innehållsrik. Man ska snabbt se om det är nått intressant och om det är så läser man vidare för skick/tillbehör osv.
Bra detaljbilder på optik är enligt mig också ett krav. Speciellt på sånt som är viktigt! dvs även eventuella repor och märken.
 
Ska justera texten lite om det inte kommer nåt mer svar snart, men det är lite intresse.
Zoomen gick fort, men normalobjektivet är svårare. Trodde det skulle vara tvärt om faktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.