Annons

Original vs. piratbatterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Rohed

Aktiv medlem
Jag har sett att Misco tar runt 900 spänn för ett batteri till en Canon Eos 300d men finns att köpa på annan nätsajt för 150 kr och då även med högre mAh-antal vilket förlänger batteriets livslängd (på varje laddning). Är dessa något att ha eller är det bara skit? Det är ju en jäkla skillnad prismässigt. Det är väl ett BP-511 som jag ska ha.
 
Jag kan inte tala för alla piratbatterier, men jag köpte två stycken ganska snart efter mitt kameraköp. Båda var riktigt dåliga. Trots att de har fler mAh så verkar det som spänningen är i sämsta laget vilket gör att de inte orkar dra runt kameran mer än precis nyladdade. Tar man ut dem i kylan är det kört direkt och även en varm sommardag varar de itne mer än max 100 bilder. Originalet håller MYCKET längre.
 
Har kört på piratbatterier både till nikon D1X och D200 med minst lika bra eller bättre prestanda.
Är ju iofs inte Canon men misstänker att det samma borde gälla där.

(Sen spelar det säkerligen in vilken tillverkare som gjort batteriet oxå finns nog en hel uppsjö att välja på.)
 
Jag använder två batterier till min 350D som jag köpt från kaffebrus. Jag köpte dem för 99kr styck och jag tycker att dom fungerar utmärkt.
Jag köpte nyligen två till men har inte hunnit testa dem ännu, har ingen anledning att tro att de skulle vara sämre än de jag köpte tidigare.

Det kan väl inte hända så mkt mer än att batteriet håller dåligt. Titta på prislappen och fundera om det är värt att chansa.
 
Jag kör med 2st pirat och tycket det funkar alldeles utmärkt. Har iof inte gjort en direkt jämnförelse..
 
Jag har 3st Canon BP-511 och 3st piratbatterier från batterimannen & kaffebrus.
De förstnämnda har väl kostat ca 700:-/st medan de andra har kostat under 100:-/st.
Gissa vilka som används och vilka som mest ligger i botten av väskan...
Jo, piratbatterierna är de enda jag använder eftersom dom är ljusår bättre än Canons egna.
Piratbatterierna ligger på några hundra mAh mer men håller mer än dubbelt så länge.
 
Jag har köpt två piratbatterier (BP-511) från zebramedia. Det första fungerar helt okej men det andra håller kanske ett par minuter och då är det helt nytt. Tyvärr testade jag dock inte båda när jag fick dom. Kvaliteten verkar alltså vara lite ojämn. Å andra sidan får man rätt många för vad ett originalbatteri kostar.
 
Jag kör 2 BP-511 från Zebramedia i ett batterigrepp till min 30D, de fungerar så bra att jag har dålig koll på när jag laddade dem sist trots att jag använt kameran tämligen mycket.

Har lätt kört två hockeymatcher, 3 sessioner med systersonen, ett bröllop, fyra fester och ett otal promenader i det fria. Vinterpromenader där det ju påstås gå snabbare att förbruka batteriet. Efter allt det så behövde jag fortfarande inte ladda...

Visst är det en risk med piratbatterier (inte så stor som det påskinnas på forumet) men jag räknar med att om något händer så är det greppet som tar stryk - förhoppningsvis.
 
Här är en till som har piratbatteri från Kaffebrus, och är mycket nöjd. Detta är till den glupske strömslukaren D200, och jag får betydligt bättre prestanda än från originalbatteriet som är dubbelt så dyrt. Det funkar också bättre i kyla än original. Minus 15 i 4 timmar var inga som helst problem.
 
Jag har ett Hähnel ersättningsbatteri till min 350D. Frågan är om inte det fungerar bättre än Canon originalet.. grym batteritid iaf!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.