Annons

Batteri

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett korrekt Li-Ion-batteri...

..har en ganska kompliserad IC-krets som övervakar både spenning, ström och temperatur vid laddning; samt ström och temperatur vid belastning.
Alla funktioner är lika viktiga!

Ursäkta; men jag fattar inte varför man skal snåla några hundringar på ett batteri som skall hålla liv i en kamera til tusenvis av kronor.
Köp inte på Tradera, e-Bay o.l. Dom shoppar ju själv "bulk" på e-Bay, och byter leverantör oftare enn dom byter kalsonger........
Det batteriet som var OK hos "acca-gumman" i januar kan vara 0-värd i februar.
/Erik J
 
Re: Ett korrekt Li-Ion-batteri...

fujicanon skrev:
..har en ganska kompliserad IC-krets som övervakar både spenning, ström och temperatur vid laddning; samt ström och temperatur vid belastning.
Alla funktioner är lika viktiga!

Ursäkta; men jag fattar inte varför man skal snåla några hundringar på ett batteri som skall hålla liv i en kamera til tusenvis av kronor.
Köp inte på Tradera, e-Bay o.l. Dom shoppar ju själv "bulk" på e-Bay, och byter leverantör oftare enn dom byter kalsonger........
Det batteriet som var OK hos "acca-gumman" i januar kan vara 0-värd i februar.
/Erik J

Jag har lite svårt att förstå varför spänningsövervakningen vid laddning måste sitta inne i batteriet istället för i laddaren, speciellt när batteriet tas ur produkten vid laddning. I mobiltelefoner och liknande, som laddas i alla möjliga apparater (handsfree t ex) kan man ju lika gärna bygga in elektroniken i batteriet som i telefonen. På samma sätt kan man tänka sig att en del av belastningsövervakningen sitter i kameran, men det skyddar förstås inte vid kortslutning utanför denna... Nåja, jag har för lite på fötterna, men om man har några stycken extrabatterier kan ju halva priset vara värt lite efterforskningar. Mina Hähnel NiMh-batterier (R6 till blixten) har ju t ex visat sig ha en lysande prestanda, så jag skulle inte vilja utesluta att de kan bygga bra Litiumbatterier med, men helt märkeslösa batterier känns ju extra otrygga.
 
Re: Re: Ett korrekt Li-Ion-batteri...

Anders74 skrev:
Jag har lite svårt att förstå varför spänningsövervakningen vid laddning måste sitta inne i batteriet istället för i laddaren, speciellt när batteriet tas ur produkten vid laddning.
....................................
Det är för att vara säker på att spenneingen under laddning är koorekt. Mycket viktig för Li.Ion. Olika laddare kann man ju inte lita på. Det är samma kvalitets-skillnad på dom som på batterier.

I mobiltelefoner och liknande, som laddas i alla möjliga apparater (handsfree t ex) kan man ju lika gärna bygga in elektroniken i batteriet som i telefonen. På samma sätt kan man tänka sig att en del av belastningsövervakningen sitter i kameran, men det skyddar förstås inte vid kortslutning utanför denna...
.............................................
Nej visst. Kortslutningsskydd måsste sitta vid energikällan.


Nåja, jag har för lite på fötterna, men om man har några stycken extrabatterier kan ju halva priset vara värt lite efterforskningar. Mina Hähnel NiMh-batterier (R6 till blixten) har ju t ex visat sig ha en lysande prestanda, så jag skulle inte vilja utesluta att de kan bygga bra Litiumbatterier med, men helt märkeslösa batterier känns ju extra otrygga.
..............................................
ja det finns goda 3-part batterier till ca. 250 kr för ett t.ex. BP511. Jag vågar INTE att seja något om andra enn dom jag själv har köpt.
Ett par enkla koll om du har tväksamma batterier:
Ladda dom. Kolla om dom blir varma (> 45 grader ca.)under laddning. Om så, släng dom!
När dom är laddade; lagra dom i 3 mnd. Är dom tomma då; släng dom.
(Samma gjälder förresten Ni-MH)

Kom ihåg källsorteringen!!!

God kveld, Erik J


 
Tackar för tipsen!

(Jag hade nog fått för mig att även originalbatterier har en ganska hög självurladdning.)
 
Det är klart

att even dom blir trötta etter ett år eller två.
Alla accumulatorer, oansett typ, har levetid etter antallet cycler (upp- ur-laddningar).
Ingen batterier tycker om att lagras tomma; dom går i blockering.
 
Senast ändrad:
Re: Det är klart

fujicanon skrev:

Ingen batterier tycker om att lagras tomma; dom går i blockering.

Vad är detta för snack!

I Nikons instruktioner för batteri EN-EL3a och EN-EL4, alltså batterierna till D70s och D2X står:

Om batteriet inte skall användas under en längre tid bör du köra det tomt innan du lägger undan det.

Under en period av ett år bör dock batteriet minst en gång fulladdas för att sedan tömmas igen innan lagringen.

ALLTSÅ!

Ett uppladdningsbart Li-ion batteri skall inte lagras tomt!
 
Re: Re: Det är klart

Sabud skrev:
Vad är detta för snack!

ALLTSÅ!

Ett uppladdningsbart Li-ion batteri skall inte lagras tomt!
Vad menar du egentligen????

Les lite här då:

It is significantly beneficial to avoid storing a lithium-ion battery at full charge. A Li-ion battery stored at 40% charge will last many times longer than one stored at 100% charge, particularly at higher temperatures.[5]

If a Li-ion battery is stored with too low a charge, there is a risk of allowing the charge to drop below the battery's low-voltage threshold, resulting in an unrecoverably dead battery. Once the charge has dropped to this level, recharging it can be dangerous. An internal safety circuit will therefore open to prevent charging, and the battery will be for all practical purposes dead. [citation needed]

Lenk:http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery

Om Nikon har sagt nåt annat; är dom ensamma om det.
/Erik J
 
Re: Re: Re: Det är klart

fujicanon skrev:
Vad menar du egentligen????

Les lite här då:



Lenk:http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery

Om Nikon har sagt nåt annat; är dom ensamma om det.
/Erik J

Jag läser ...och tänker.

Det står att batteriet inte skall lagras 100% laddat utan i stället 40% laddat för bästa livslängd.

Skulle tro att Nikon inte ger denna instruktion för att den är svår att utföra.

Läser man vidare står det att för att uppnå den för batteriet farliga djupurladdningen (deep discharging) erfordras oftast att batteriet måste lämnas i sin "apparat" i 2 år eller längre.

Då måste Nikon resonera som så att laddar man ur batteriet i kameran så finns det tillräckligt kvar för att med god marginal undvika djupurladdningsproblematiken om man ej lagrar det längre än ett år.

Om detta vore ett märkligt eller uselt råd av Nikon borde det nästan vid det här laget förorsakat företaget vissa problem.

Vad säger Canon!
Någon som orkat läsa igenom originalbatteriets finstilta instruktionsblad?
 
Anders74 skrev:
Jag har sett något meddelande från Canon (som jag inte hittar nu) där man påstår att det finns flera säkerhetsfunktioner som kan saknas i piratbatterierna, men jag känner inte till mer än termistorn.

Eftersom jag nu råkade se att Robin Gyllander Larsson länkat till meddelandet från Canon i en annan tråd kompletterar jag även den här tråden med länken.
http://www.canon.se/Images/87_157639.pdf
 
Re: Re: Re: Re: Det är klart

Sabud skrev:
Vad säger Canon!
Någon som orkat läsa igenom originalbatteriets finstilta instruktionsblad?

Tog fram bladet som följde med mitt BP-511A och hittade följande:

1. "Your battery pack was partially charged before it left the factory."

Så, utan att veta hur länge batteriet blir oanvänt väljer Canon alltså att leverera batteriet delvis laddat.

2. "In addition, there is a possibility of damage to the battery pack and reduced usage time if fully charged batteries are stored for a period of months."

Jaha, då ska det iaf inte lagras fulladdat.

3. "When you plan to store a battery pack aim to use it's complete charge first, before disconnecting it."

OK, utan att nämna tidsaspekten så skall man alltså tömma batteriet helt innan lagring, eller tolkar jag fel?

Leif
 
Har själv köpt piratbatterier från polska eBay till min EOS350D och de funkar perfekt, 2st MaxxCell 1500mAh för hela 50kr styck..

Betydligt mer kräm i dom än originalet, dock så efter 4 månaders användande så faller battindikatorn ner till en plupp men det presterar till fullo ändå.

Så summa kardemumma, battindikatorn faller till en plupp men du har fullt kräm ändå och du kan nog säkerligen ta en 200+ bilder till för bara en spottstyver av vad original kostar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.