Annons

organiserabilder typ adobe elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Candela

Medlem
Jag skulle vilja ha tips om något bra program att organisera mina bilder i. Jag änvänder nu photoshop elements 7 till detta, men den är så löjligt långsam att den är nästan oanvändbart. Annars har den mycket av det jag söker, tagga bilder, betygsätta lättöverskådligt.

Jag har också Canons program, Zoombrowser EX. Detta är mycket snabbare än Adobes, men saknar en del för att organisera bilderna.

Tacksam för tips på bra program.

mvh
Klas
 
Helt klart Lightroom 3 du ska ha!

Fungerar ypperligt när det gäller att sortera sin raw filer, plus så har programmet ett inkluderande raw-redigerings program. Rekommenderas starkt!
 
Långsamt

Tack Olle för tipset.

Nu har jag testat lightroom lite. Tyvärr var det också helt oanvändbart långsamt (ett par sekunder eller så för att visa ett foto helt). Många använder ju dock lightroom så frågan är: har jag något fel i min installation/dator. Canons program är dock blixtrande snabbt så helt fel kan det inte vara på datorn. Jag har också testat irfanview, också väldigt snabbt, men lite begränsat med organiseringsfunktioner (vad jag hittade).

Klas
 
Lightroom kan vara segt för en del folk. Vad har du för komponenter i datorn? Är datorn gammal så kan det bero på prestanda.
 
Min erfarenhet är att Elements är ännu längsammare än Lightroom.

Jag använder Lightroom, på en klen dator är det också ganska segt. För att Lightroom skall flyta på bra behövs både mycket minne och en bra processor - speciellt om man jobbar med stora RAW-filer.

Ett program som jag upplevde som snabbt var ACDSee - men det hade andra brister.
 
Tack Olle för tipset.

Nu har jag testat lightroom lite. Tyvärr var det också helt oanvändbart långsamt (ett par sekunder eller så för att visa ett foto helt). Många använder ju dock lightroom så frågan är: har jag något fel i min installation/dator. Canons program är dock blixtrande snabbt så helt fel kan det inte vara på datorn. Jag har också testat irfanview, också väldigt snabbt, men lite begränsat med organiseringsfunktioner (vad jag hittade).

Klas

Beror lite på hur du angett importen där du kan generera 1:1 format i samband med importen, tar lite längre tid då, men då går det fortare sedan. sedan i preferencer se till att 1:1 formatet aldrig raderas om du har mycket disk.
Rekommenderar Moderskeppets DVD-kurs i Lightroom där allt detta tas upp.
 
Min erfarenhet är att Elements är ännu längsammare än Lightroom.

Jag använder Lightroom, på en klen dator är det också ganska segt. För att Lightroom skall flyta på bra behövs både mycket minne och en bra processor - speciellt om man jobbar med stora RAW-filer.

Ett program som jag upplevde som snabbt var ACDSee - men det hade andra brister.

Vilka var bristerna som du upplevde med ACDSee?
 
Vilka var bristerna som du upplevde med ACDSee?

Det var ett par år sedan jag använde programmet så jag kan faktiskt inte redogöra för detaljerna.

En sak som jag minns som en svaghet var att stödet för nya kameror (RAW) släpade efter ganska rejält.

Men som sagt, jag minns det som tämligen snabbt och lättarbetat.
 
När det gäller att organisera sina bilder är nog Lightroom det bästa jag använt.
Snabbt, enkelt och många funktioner som t.ex. bildbehandling.
Har ändå testat ganska många olika program..

Men som sagts kan slöhet i LR bero på datorns prestanda eller vissa inställningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.