Annons

Ordna bilder på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Radeeon

Aktiv medlem
Hej jag är helt ny som användare av Mac då jag för någon vecka sedan köpte en iMac.

Då jag gillar att ha ordning på saker blir jag ganska frustrerad när jag inte får någon ordning eller förstår mig på hur jag ska ordna upp mina bilder på Macen

Nu är det så att jag tyvärr inte hade någon riktigt bra ordning på PCen heller, jag fick som inte till det. Försökte med Lightroom men började importera som År/månad med namn/dag. Men det var ju ingen höjdare så då blev det År/månad med siffra/dag vilket jag gillade.

Så min fråga till er är. Hur tycker ni jag ska göra för att ordna upp mina bilder från en extern hdd in på min Mac för att sedan visas upp i iPhoto.

Snälla hjälp mig
 
Jag gjorde det men om jag då gÅr in i mappen bilder så ligger där bara en massa konstiga mappar med konstiga namn. Som jag fattade det så lägger iPhoto bara in bilderna som indexbilder altså inte riktiga bilder eller har jag helt fel eller kan man göra på annat sätt?
 
Jag gjorde det men om jag då gÅr in i mappen bilder så ligger där bara en massa konstiga mappar med konstiga namn. Som jag fattade det så lägger iPhoto bara in bilderna som indexbilder altså inte riktiga bilder eller har jag helt fel eller kan man göra på annat sätt?

Gå INTE in i mappen iPhoto Library! Aldrig. Någonsin.
Låt programmet iPhoto hålla ordning på bilderna och skapa album (eller "smarta album") osv.
Läs manual och kolla videoguider på nätet (finns i hjälp-menyn).

iPhoto är ett bra hålla-ordning-på-bilderna-program, men jag tycker den inbyggda redigeringsmöjligheten är lite för klen jmf. med ex. Photoshop. (Men du kan ange Photoshop eller annat program som "Extern editor" under inställningar.)

Men - än en gång - gå inte in mappen och försök rådda med bildfilerna på egen hand, det är att be om problem.

(och är det så att du inte gjort det, ber jag om ursäkt.)
 
Tack detta ska jag ta till mig och kika vidare på.

Men hur skulle du göra om det nu inte finns några bilder i varken iPhoto eller på datorn utan allt ligger på en extern hdd.

Ska man börja med att dra över allt till datorn och lägga bilderna i bilder och sen få in dom iPhoto eller ska jag göra det på ett annat sätt.

Så som jag gjorde första gången funkade sådär. Då öppnade jag iPhoto för att sen dra in alla bilder på en gång. Tuggade och la in bilder men sen vart det någon bild som inte gick att få in varpå iPhoto stängdes ner och jag fick börja om på nytt med varje år. Det blev likadant sen fick jag lägga in varje månad och det funkade med vissa månader och andra blev det likadant. Då fick jag lägga in dag för dag och det funkade inte heller helt ok och då fick jag lägga in bild för bild.
Ååååååå jag blir tokig
 
Hej jag är helt ny som användare av Mac då jag för någon vecka sedan köpte en iMac.

Då jag gillar att ha ordning på saker blir jag ganska frustrerad när jag inte får någon ordning eller förstår mig på hur jag ska ordna upp mina bilder på Macen

Nu är det så att jag tyvärr inte hade någon riktigt bra ordning på PCen heller, jag fick som inte till det. Försökte med Lightroom men började importera som År/månad med namn/dag. Men det var ju ingen höjdare så då blev det År/månad med siffra/dag vilket jag gillade.

Så min fråga till er är. Hur tycker ni jag ska göra för att ordna upp mina bilder från en extern hdd in på min Mac för att sedan visas upp i iPhoto.

Snälla hjälp mig

Man får försöka släppa filstrukturen och hålla sig till metadata. Jag kör Lightroom på Mac /PC och importerar i .../år/år_mån_dag/år_mån_dag_tid_löpnr.nef
(t.ex. ../2011/20111022/20111022-19.40.12.001.nef)

Det använder jag inte alls till vardags utan använder de metadata jag läger till i Lightroom. Jag har filstrukturen mer som en säkerhet om jag skulle rasera hela metadatastrukturen så har jag det som jag inte kan återskapa i filnamnet :) Övriga taggar kan jag förhoppningsvis fixa igen om så behövs.

Så låt verktyget sätta strukturen åt dig på ett sätt som gör att du kan importera utan behöva sätta namn på kataloger och liknande.

Sedan taggar du upp innehållet så du enkelt kan söka reda på det du vill se.
 
Jag använder Lightroom på PC och har mina bilder organiserde på följande sätt.

Jag har en mapp som heter "Bilder" och i denna finns alla mina bilder. (Det underlättar också vid backupkörning att jag vet att i den mappen finns alla mina bilder.)
I den mappen är bilderna sorterade på År, Månad och Dag enligt följande, med innevarande år som exempel:
2011, därunder varje månad enligt 01 Januari, 02 Februari, 03 Mars osv. Anledningen till att jag har nummer före namnet är att de ska sorteras i rätt ordning, annars kommer ju t.ex. Augusti före Februari osv.
Varje månad har sedan en mapp per dag 2011-01-01, 2011-01-02 osv.

Med hjälp av keywords, flags, rating och color label kan jag sedan enkelt söka efter bilder om jag behöver det.
Jag använder även Smart Collections flitigt, det är suveränt tycker jag!

Jag har även ett antal mappar med egna namn för speciella händelser såsom födelsedagar, utfärder eller fönsterbyte! ;-)

Ovanstående upplägg är ett sätt som jag trivs med och som passar mig perfekt. Därmed inte sagt att det passar "alla andra". Det finns säker lika många sätt att arrangera sina bilder på som det finns fotografer. Eller...
 
Om du har Photoshop CS5 (eller motsvarande) har du också tilläggsprogrammet Bridge. Läs in alla bilder via Bridge så får du alla bilder direkt i år-månad-dag om du vill ha den ordningen. På så vis har du stenkoll på alla bilder och dina eventuella filmer också! Dubbelklicka på en bild i Bridge så öppnas den i ACR-fönstret för en första bildbehandling fvb till Photoshop.
 
Jag kör också Mac.

Jag använder mappar i kategorier. Direkt i finder. (snart 24000bilder)
Men oftast använder jag View NX som är till min Nikon kamera. Där kan jag sortera färgmärka, sätta betyg, tagga bilderna.
Har provat lightrom men klara inte av det sättet att hålla ordning på bilder.

I mappen Bilder har jag huvudkategorier som "personer" "utflykt" "motor" osv.
O sedan undermappar osv
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.