Annons

Ordentlig kalkyl på egen skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse B

Aktiv medlem
Är det någon av er som gjort en ordentlig efterkalkyl på er skrivare?

Alltså räknat på vad t.ex. 50 bra 15x21 kopior kostat.

Hälsningar/LB

jag har räknat på ca 20 kr per A4, epson glossy på en 890. men det inkluderar inte mycket rensning av huvud osv utan om man kör en del på stört.

Kör du sedan inte så mycket råkar du ut för att bläcket torkar och får slänga resten.

Jag har slutat köra på skrivare, dels för att resultatet inte blir lika bra (säkert fel skrivare) och att åldersbeständigheten inte är lika bra. Mina fotoutskrifter på barnen, med ett par år på nacken, gör mej inte glad.

Lab-utskrifter på fotopapper är idag så billigt: 1:50 för 10x15 & 19:95 för 20x30 (VFSL). Jag ser ingen anledning att skriva ut länge för egen del.

/AnWi

Min Epson 1290s kostar enl en beräkning följande:
A4 = 17 kr
A3 = 38 kr
A3+ = 47 kr
Pappret är Epson Premium Semiglossy. Originalpatroner.
Priser exkl moms.

Tar ni med hur många utskrifter ni förväntas få ur skrivaren innan den byts ut?
Eller kör ni bara summa bläck + papper?

AnWi skrev:
Kör du sedan inte så mycket råkar du ut för att bläcket torkar och får slänga resten.

Jag har slutat köra på skrivare, dels för att resultatet inte blir lika bra (säkert fel skrivare) och att åldersbeständigheten inte är lika bra. Mina fotoutskrifter på barnen, med ett par år på nacken, gör mej inte glad.

Lab-utskrifter på fotopapper är idag så billigt: 1:50 för 10x15 & 19:95 för 20x30 (VFSL). Jag ser ingen anledning att skriva ut länge för egen del.

/AnWi

vad är det för beständighet på labutskrifter på fotopapper?

skrivartillverkana hävdar ju 100 år på utskrifterna från de senaste skrivarna.

Hållbarhet på Kodakpapper

Här är några länkar till hållbarhet på Kodaks fotopapper:

Står om testmetoder, resultat mm.
http://www.kodak.com/cluster/global/en/consumer/education/imageStability.shtml

Här är en länk som leder vidare till info om alla Kodakspapper:
http://www.kodak.com/global/en/professional/hub/labDig/media.jhtml?id=0.1.16.14.30&lc=en

Sammanfattningsvis står det att Kodaks papper håller i +100 år.

"Therefore, consumers, photofinishers and the photographic industry, in general, can feel confident about prints kept in reasonable conditions: they will not show objectionable color shifts for at least 150 years, as stated earlier."

I mitt svar ingår bara kostnaden för färg och papper.
Livslängden är c:a 10 år under förutsättning att bilden monteras bakom glas. Jag plastar in de bilder som jag vill beålla, men ej rama in. Det kostar c:a 1,75 för en A4. Plastmaskinen kostar runt 3 - 400 kr.
Bekvämligheten att få se bilden utprintad direkt efter skanning uppskattar jag.
Kvaliteten blir minst lika hög som labutskrifter.
Dom som finns i närheten av Göteborg kan gå till Naturhistoriska Museet och se på DK KRAKEN:s uv-fotoutställning. Bilderna är utskrivna på Epson och Canonskrivare.
Men visst det kostar en del bläck och papper i början.

Re: Hållbarhet på Kodakpapper

flennstrom skrev:

Sammanfattningsvis står det att Kodaks papper håller i +100 år.

"Therefore, consumers, photofinishers and the photographic industry, in general, can feel confident about prints kept in reasonable conditions: they will not show objectionable color shifts for at least 150 years, as stated earlier."

Det enda problemet med Kodaks tester är att de använder en betydligt svagare belysning än vad konkurrenterna gör. Enligt Henry Wilhelm kan man räkna om Kodaks siffror med en faktor på mellan 3,7 och 15 gånger för att få fram en siffra som motsvarar vad konkurrenterna anger.

Alltså, om Kodak anger 150 år och HP och Epson anger 100 år, då kan du antingen multiplicera HP:s och Epsons siffror med åtminstone en faktor på 5 eller, mer realistiskt, dividera Kodaks siffra med 5.

Kodaks papper ger alltså en hållbarhet på 30 år, där Epson och HP ger en hållbarhet på 100 år. Märkligt beteende av Kodak.

MVH/Stefan

Goran skrev:
vad är det för beständighet på labutskrifter på fotopapper?

skrivartillverkana hävdar ju 100 år på utskrifterna från de senaste skrivarna.

De är gjorda på vanligt fotopapper, som har en hållbarhet på 20 till drygt 45 år. Kodak har den sämsta hållbarheten, sedan Agfa och bäst hållbarhet ger Fuji.

Men utskrifter med pigmenterat bläck ger mycket bättre hållbarhet. Upp emot och över 100 år.

MVH/Stefan

Kastar skrivaren efter två år. (Nu Epson 820)
Skriver ut 200 A4 per år.
Papper = Ilford Gallerie
Bläck = "Annat märke" (MegaToners)

Skrivare Ink.pris 700/(200sidor * 2år)= 1.75/sida

Papper 308 kr/100 = 3.08 per sida

Bläck 25.13 för en svart patron plus en färgdito.
Håller för minst 10 mättade sidor per par.
Kostnad per sida 2.51

Summa högt räknat 7.34 per sida.

Fotohandlarens priser konkurrenskraftiga

Tack – för alla konkreta svar på vad det verkligen kostar! (Och tack för all del för diskussioner kring hållbarhet – att kopior gjorda på labb håller betydligt längre, verkar ni vara överens om.)

I varje fall verkar fotohandlarens kopiepriser stå sig väl i konkurrensen.

Ha de/LB

Re: Fotohandlarens priser konkurrenskraftiga

Lasse B skrev:
att kopior gjorda på labb håller betydligt längre, verkar ni vara överens om.

njae, titta på stefan ohlssons inlägg ovan,

utskrifter med pigmenterat bläck verkar ju vara att föredra framför vanliga fotokopior, om man vill ha lång hållbarhet. Jag antar att det är fotopapperets inbygda ljuskänslighet som drar ner hållbarheten.

Re: Fotohandlarens priser konkurrenskraftiga

Lasse B skrev:
att kopior gjorda på labb håller betydligt längre, verkar ni vara överens om.

Ha de/LB

Det är vi absolut inte överens om, tvärtom. På labben använder de fotopapper, som har en hållbarhet på 20 - 40 år. En skrivare som Epson 2100 ger utskrifter som håller 80 år eller längre. Likaså ger de små skrivare som kommer från Epson och HP utskrifter som håller 100 år i rumsljus.

MVH/Stefan

Re: Re: Fotohandlarens priser konkurrenskraftiga

stefohl skrev:
Det är vi absolut inte överens om, tvärtom. På labben använder de fotopapper, som har en hållbarhet på 20 - 40 år. En skrivare som Epson 2100 ger utskrifter som håller 80 år eller längre. Likaså ger de små skrivare som kommer från Epson och HP utskrifter som håller 100 år i rumsljus.

MVH/Stefan

Menar du de små sublimeringsskrivarna som lägger på nåt slags skyddande lager på bilden? Canon har ju några sånna också.

Hur är det med färgrymder på dessa?? Är de inte lite begränsade?? Har bara sett utskrifter från billiga digitalare iofs men hur står de sig de billiga sublimeringsskrivarna mot vanligt fotopapper i det avseendet?

Re: Hållbarhet på Kodakpapper

flennstrom skrev:

Står om testmetoder, resultat mm.
http://www.kodak.com/cluster/global/en/consumer/education/imageStability.shtml

Intressant läsning och en bra redogörelse för hur svårt detta med att avgöra hållbarheten på bilderna är. Vi är väldigt fixerade vid siffror som säger att bilder håller xx år. Jag tror att det är svårt att avgöra detta, eftersom de förhållanden som bilder förvaras under är så varierande.

Däremot är dessa siffror intressanta när man jämför en produkt med en annan. Det är därför så märkligt att Kodak har valt att arbeta med en ljusstyrka på 120 lux, när konkurrenterna har valt att exponera bilderna för en ljusnivå på 400 lux.

Man kan debattera vilken ljusnivå som mest motsvarar de normala förhållanden som bilder förvaras och visas vid. Men om jag ska jämföra två produkter vore det mycket enklare om båda två testas under samma förhållanden.

Det är svårt att komma från misstanken att Kodak vill få sina produkter att framstå som bättre i förhållande till sina konkurrenter genom att sänka kraven vid testningen.

MVH/Stefan

Epson R800 bläckkostnad

Hej!

Min Epson R800 (med pigmenterat bläck) kostar med utskrift på Epson Premium Glossy Photo paper:

Bläck: 15 kr/A4
Papper: 7 kr/A4
Summa: 22 kr/A4

Bläckkostnaden beräknade jag när skrivaren var ny och skrev ut ganska mycket under kort tid, dvs med lite bläckförluster p.g.a. rengöring. Faktiskt bläckåtgång påverkas ju dessutom av hur dina bilder ser ut, men detta var med ganska blandade bilder.

Enligt Wilhem research ska dessa utskrifter hålla uppemot 100 år (eller längre om de förvaras bra). Bortsett från lagringshållbarheten så får man ju så mycket större kontroll över slutresultatet med egen skrivare jämfört med att skicka iväg bilderna. Det är som att vara i mörkrummet igen, fast det går mycket fortare (och kanske t.om. blir bättre).

Joakim

Fotohandlarens priser konkurrenskraftiga

Goran skrev:
njae, titta på stefan ohlssons inlägg...
utskrifter med pigmenterat bläck verkar ju vara att föredra framför vanliga fotokopior, om man vill ha lång hållbarhet...
Jag ångrar mitt svepande uttalande om hållbarhet. Det var heller inte »meningen» att jag skulle ge liv åt den debatten i denna tråd. Kanske vågar jag mig på att säga att det är svårbedömt – hur lång olika kopior håller sig?!

Tack för fler konkreta siffror – det var vad jag var ute efter./LB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar