ANNONS
Annons

Optisk genomsiktssökare vs. EVF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per-E

Ny medlem
En fråga från en nybliven medlem.
Det börjar bli dags att skaffa en bättre digitalkamera än den Olympus Camedia Z-220
som jag köpte för några år sedan. Med 2 MP 3* zoom och enbart automatik med max
2 sek slutartid känns den väl enkel.
Jag har också en äldre systemkamera, Minolta Srt 101b, med i stort sett enbart
manuella inställningar. En exponeringsmätare finns inbyggd, men ingen automatik
i övrigt.
Så - jag har blivit förtjust i den digtitala tekniken och tänker skaffa en kamera
med lite mer klös i, dvs någonstans mitt emellan systemkameran och den gamla digitala.

Jag funderar på Canon A80 och Olympus C 765. Båda har en hel del valmöjligheter på
skallan mellan full automatik och helt manuella inställningar. Båda har slutartider
upp till ca 15 sekunder. Olympusen har rejält zoomomfång, A80 kan kompletteras med linser.

Jag misstänker att båda två ger betydligt bättre bildkvalitet än min tidigare digitala Olympus.
Jag tror också att 4 MP räcker gott och väl till för mina syften. Det är ju mycket annat
som avgör om en bild är bra eller inte...

Det jag funderar mest på är skillnaden mellan de optiska sökarna. Jag är ju van vid
att använda den och inte LCD:n, tycker det blir stadigare så. Så min fråga handlar om
skillnaden mellan en EVF (som Olympus C-765 har) och en optisk genosiktssökare (Canon).
Jag har bara tittat i en EVF en gång och tyckte det var ganska så bedrövligt.
Men man kanske vänjer sig. Det kanske också finns andra fördelar?

Kort sagt så är väl fördelen med EVF att du då ser precis samma sak som bildsensorn ser. Med den optiska sökaren visas kanske bara 80-85% av bilder med dessa kompakter. En annan fördel med EVF, som dock inte riktigt alla kameror utnyttjar är att man kan förstärka signalen så att bilden blir ljusare för komposition i "dåligt" ljus. Man får ju även med info direkt i sökaren.
Dock har man ju alla dessa fördelan även på en LCD på baksidan, bortsett från att den kan vara svår at se när det är ljust ute.

Den optiska sökaren har däremot fördelarna att den har "oändlig" upplösning och att den ju får en mycket mjukare och följsammare rörelse då den inte måste uppdateras på samma sätt som en elektronisk sökare.

Annars är båda två bra kameror. A80 har ju fördelarna att ha vridbar skärm, använder CF-kort (billigare) och använder AA-batterier. Den är ju dock inte lika "komplett" vad gäller brännviddsomfånget direkt ur kartongen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar