Per-E
Ny medlem
En fråga från en nybliven medlem.
Det börjar bli dags att skaffa en bättre digitalkamera än den Olympus Camedia Z-220
som jag köpte för några år sedan. Med 2 MP 3* zoom och enbart automatik med max
2 sek slutartid känns den väl enkel.
Jag har också en äldre systemkamera, Minolta Srt 101b, med i stort sett enbart
manuella inställningar. En exponeringsmätare finns inbyggd, men ingen automatik
i övrigt.
Så - jag har blivit förtjust i den digtitala tekniken och tänker skaffa en kamera
med lite mer klös i, dvs någonstans mitt emellan systemkameran och den gamla digitala.
Jag funderar på Canon A80 och Olympus C 765. Båda har en hel del valmöjligheter på
skallan mellan full automatik och helt manuella inställningar. Båda har slutartider
upp till ca 15 sekunder. Olympusen har rejält zoomomfång, A80 kan kompletteras med linser.
Jag misstänker att båda två ger betydligt bättre bildkvalitet än min tidigare digitala Olympus.
Jag tror också att 4 MP räcker gott och väl till för mina syften. Det är ju mycket annat
som avgör om en bild är bra eller inte...
Det jag funderar mest på är skillnaden mellan de optiska sökarna. Jag är ju van vid
att använda den och inte LCD:n, tycker det blir stadigare så. Så min fråga handlar om
skillnaden mellan en EVF (som Olympus C-765 har) och en optisk genosiktssökare (Canon).
Jag har bara tittat i en EVF en gång och tyckte det var ganska så bedrövligt.
Men man kanske vänjer sig. Det kanske också finns andra fördelar?
Det börjar bli dags att skaffa en bättre digitalkamera än den Olympus Camedia Z-220
som jag köpte för några år sedan. Med 2 MP 3* zoom och enbart automatik med max
2 sek slutartid känns den väl enkel.
Jag har också en äldre systemkamera, Minolta Srt 101b, med i stort sett enbart
manuella inställningar. En exponeringsmätare finns inbyggd, men ingen automatik
i övrigt.
Så - jag har blivit förtjust i den digtitala tekniken och tänker skaffa en kamera
med lite mer klös i, dvs någonstans mitt emellan systemkameran och den gamla digitala.
Jag funderar på Canon A80 och Olympus C 765. Båda har en hel del valmöjligheter på
skallan mellan full automatik och helt manuella inställningar. Båda har slutartider
upp till ca 15 sekunder. Olympusen har rejält zoomomfång, A80 kan kompletteras med linser.
Jag misstänker att båda två ger betydligt bättre bildkvalitet än min tidigare digitala Olympus.
Jag tror också att 4 MP räcker gott och väl till för mina syften. Det är ju mycket annat
som avgör om en bild är bra eller inte...
Det jag funderar mest på är skillnaden mellan de optiska sökarna. Jag är ju van vid
att använda den och inte LCD:n, tycker det blir stadigare så. Så min fråga handlar om
skillnaden mellan en EVF (som Olympus C-765 har) och en optisk genosiktssökare (Canon).
Jag har bara tittat i en EVF en gång och tyckte det var ganska så bedrövligt.
Men man kanske vänjer sig. Det kanske också finns andra fördelar?