Annons

Optimering av JPG hos Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagfors

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har ett problem. som jag vill ha hjälp med.

När jag fotar med mig D200 så väljer jag att låta den göra NEF+JPG. När jag sedan tittar på bilderna i Photoshop så blir alltid JPG-bilderna snyggare. Detta beror såklart på att kameran optimerad dem efter någon kurva, men frågan är bara, hur kan jag få in den kurvan i Photoshop så en Raw-konvertering ger exakt samma resultat? När jag tittar på Nef och Jpg i Acdsee quick viewer blir dem dock exakt lika. Men sen när man går in i adnvaced mode blir neffarna mer kontrastrika och sämre färger. Mörkare också. Det jag vill är att kunna konvertera Nef-bilderna så dem blir exakt likadana som D200 gör jpg-filerna. Att använda "JPG-like" vid Camera raw till photoshop ger en viss skillnad, men blir inte exakt. Hoppas nån kan hjälpa mig;) Mvh Thomas
 
Hagfors skrev:
Det jag vill är att kunna konvertera Nef-bilderna så dem blir exakt likadana som D200 gör jpg-filerna

Kanske "våga" fota direkt med jpeg!?? ;-) Skämt åsido....D200:ans "autotone" (=autokontrast) är mycket bra på att välja bra kurvor till olika motiv. Ser man bara till att ställa vitbalans rätt tycker jag jpeg rätt ur kameran blir riktigt bra.

mvh / Matti
 
Re: Re: Optimering av JPG hos Nikon D200

Nu är jag ingen fena på Raw men jag inbillar mig att om man ställer in Egen Optimera bild och inte på Auto utan väler ngn av de fördefinierade kurvorna för kontrast så importeras denna i bildbehandlingsprogrammet men det kanske bara fungerar på Capture.
 
Jag tror att det är något av Nikons egna Captureprogram som gäller. I en annan tråd har jag för mig att någon förklarade det. Om du konverterar bilderna i Capture så gör du ändringarna med utgångspunkt ifrån förinställd JPEG. Med andra konverterare så spelar JPEG-inställningarna ingen roll, utan konverteraren nollar så att säga allt.
 
Har du provat med CS3? Jag tycker i alla fall att NEFarna blir betydligt bättre än förrut och det kanske t o m finns någon funktion för att läsa av kamerans inställning!? Finns betaversion att ladda från Adobes hemsida fortfarande tror jag.
 
Tackar för svaren!

Jag fick till detta igår.
Installerade helt enkelt Capture NX och den verkar som tidigare sagt ta hänsyn till kamerans färgprofil. Nu blir dem som jpg-bilderna;)
 
Så nästa steg måste vara att få dem bättre än jpeg-bilderna! Annars är det ingen mening med det eller...?
 
Anledningen är egentligen att jag ändå tycker NEF-bilderna är skarpare/bättre kvalité. Såklart kan man ju fota i jpeg, men om man får för sig att göra nåt extra med dem så vill jag gärna ha en råfil, fast då med samma fina färger dom jpg:arna blir.
 
Om man inte ska ändra vitbalans och/eller "mecka" rejält med bilderna i efterhand så är det ju ingen större vits med NEF. Jag har just märkt att det blir betydligt bättre kvalitet att dra upp färg och kontrast i kameran på JPG-bilder än att göra det i efterhand i PS, vilket alla rekommenderar.

Hagfors skrev:
Nu blir dem...
Snälla, gör språket en tjänst och skriv "dom" om du inte kan skilja på "de" & "dem".

/Språkpolisen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.