Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimera Lightroom Classic

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag tycker Lightroom Classic bara går trögare och trögare. När jag installerade det för ett par år sedan gick redigering, göra masker och allt rätt så smidigt. Även bläddra bland de importerade fotona gick smärtfritt. Nu för tiden är det en helt annan femma. Det är så ineffektivt att jag nästan börjar gråta! När man kommer hem med 500+ foton efter en tur så vet jag att jag har timmar framför mig i redigeringen och hälften av tiden går åt till att bara bläddra från ett foto till ett annat...

Jag har provat att installera om programmet, jag har provat flytta över allt till en SSD-disk, jag har provat att ta bort hela katalogen och ha en ren katalog men ingenting fungerar.

Jag har en Ryzen 7 1800X, Geforce 1080., 16GB RAM.

Har ni liknande erfarenheter? Tar hemskt gärna emot lite tips!

Jag har Ryzen 9 5900X, Geforce RTX 3060Ti och 32 GB RAM. När jag bläddrar så går det momentant, ingen väntetid alls. Har du ställt in att LrC ska använda grafikkortet?

Titta i Task Manager ->Performance vad som är flaskhals.

Kan det vara så att förhandskopiorna som genereras vid importen stämmer dåligt med hur du bläddrar så att bilderna behöver läsas in igen hela tiden?

Kan det vara så att förhandskopiorna som genereras vid importen stämmer dåligt med hur du bläddrar så att bilderna behöver läsas in igen hela tiden?

Kanske! Får kika lite på det. Vill ju helst kolla de riktiga kopiorna i full upplösning för att se skärpan. Har du några tips?

Var är originalfilerna sparade på SSD eler vaniga diskar. Interna eller externa.
Diskar som börjar bli dåliga resulterar i många försök innan datat kan läsas så det kan stjäla massor med tid. Om de är externa via USB så kan knasiga kablar göra att överföringshastigheten blir lägre.
Lite fler idéer som kan vara värda att testa.

Har inte samma problem.

Har du både databasen och previews samt bilderna på SSDer? Jag har delat upp det så att DB och Previews ligger på en rackabajsarsnabb NVMe SSD och bilderna på en lite långsammare (men större) NVMe SSD. Bootar på en vanlig SATA SSD.

A: Hur lång livslängd har du satt på previews? Har för mig att default är 30 dagar och det kör jag.
B: Genereras previews i "rätt" upplösning för att vara just previews?
C: Förrenderar du 1:1 previews i de fall det behövs? När jag vet att jag kommer att jobba i en folder jag inte meckat i på ett tag så brukar jag förrendera 1:1 previews medan jag hämtar kaffe eller något. Vid import är den också inställd på att göra 1:1 previews.
D: Använd Task Manager (Windows) och kolla var flaskhalsen är. Disk, RAM eller CPU.

Senast ändrad:
Jag har inga större problem med hastigheten, det skulle isf vara att om man ska granska en bild i 100% så tar det ofta några sekunder innan den kommer med rätt skärpa. Har i7 och 16GB RAM

Jag har enbart ett års rawfiler på en SSD disk, jag flyttar sedan bort året och lägger det på en extern disk, som jag bara kopplar in om jag skulle behöva gå tillbaka

Jag raderar samtliga preview regelbundet, typ en gång i månaden, när jag har redigerat klart allt som är importerat. Om jag skulle gå tillbaka till en dag så laddas det nya preview

jag vet inte om detta hjälper på hastigheten, att radera preview blev ett måste då min interndisk blev full för några år sedan och jag såg att preview mappen var då större än de raw filer jag hade på datorn

Kanske! Får kika lite på det. Vill ju helst kolla de riktiga kopiorna i full upplösning för att se skärpan. Har du några tips?

Jag genererar förhandsvisningar i "standard" och "smarta förhandsvisningar". vid importen. Mina orginalfiler ligger på extern disk men databasfilerna (d.v.s även förhandsvisningarna) på intern SSD disk. Min katalog innehåller drygt 70.000 bilder och jag kan bläddra bland dom utan någon irriterande fördröjning.

Den dator jag använder är en MacBook Pro från mitten 2015 med Intel i7 processor och 16 GB minne. LR Classic 12.2.1

Jag kör gamla 6.14 och upplever att det går långsammare ju fler ändringar man gör per "session". Jag uppfattar det som att något minne (cache?) fylls allt eftersom och gör programmet långsammare. Alla moment man gör i framkallningsmodulen loggas och bara det tar säkert plats. När man startar om så är allt piggare igen.

När jag bara bläddrar i Library går det braK, men så fort jag ska zooma in och kolla skärpan tar det fan några sekunder. Lite irriterande. Att lägga masker och sånt där tar också en evighet att ladda.

Aja, det är väl som det är bara. Man har en för kass dator. :p

När jag bara bläddrar i Library går det braK, men så fort jag ska zooma in och kolla skärpan tar det fan några sekunder. Lite irriterande. Att lägga masker och sånt där tar också en evighet att ladda.

Aja, det är väl som det är bara. Man har en för kass dator. :p

Använd Task Manager (Windows) och titta VAD flaskhalsen är (CPU, disk eller RAM).

Använd Task Manager (Windows) och titta VAD flaskhalsen är (CPU, disk eller RAM).

CPU går typ inte upp i mer än 50% när något loadas i "Develop", SSD:n som allt ligger på gör inga större ansträngningar heller, däremot upptar jag 85% av mitt totala RAM-minne med Lightroom igång (stängde ner Chrome med tillhörande flikar).

Kanske kan vara det som är grejen då? 16GB RAM kommer man inte långt med nu för tiden! Får bli att byta ut dessa 8x2 mot 16x2 istället sen så kanske något händer. Värt ett försök.

Hur har du det med utrymme på disken där katalogen ligger?
Minst 20% ledigt utrymme rekommenderas av Adobe för LrC.

CPU går typ inte upp i mer än 50% när något loadas i "Develop", SSD:n som allt ligger på gör inga större ansträngningar heller, däremot upptar jag 85% av mitt totala RAM-minne med Lightroom igång (stängde ner Chrome med tillhörande flikar).

Kanske kan vara det som är grejen då? 16GB RAM kommer man inte långt med nu för tiden! Får bli att byta ut dessa 8x2 mot 16x2 istället sen så kanske något händer. Värt ett försök.

Kollar du CPU-belastning totalt över samtliga kärnor eller per kärna? Om man högerklickar på grafen och väljer "Change graph to" och "Logical processors" så visar den varje kärna separat (och en miniatyr för totalen). Kan ju vara så att den slår i taket på hälften av kärnorna.

Jag tycker inte LR brukar vara så värst hungrigt på RAM men ja, ligger du på 85% så lär den swappa ganska mycket mot disk. Mer RAM skadar sällan :)

Om man har en modern processor, är det ändå en fördel med ett separat grafikkort?

Provade ett nytt arbetssätt nu, som jag varit jävligt långsam med att implementera. Jag importerade alla foton från dagens tur med 1:1-previews + smart previews och sen gick jag igenom alla foton i "Library" och betygsatte dom jag tyckte hade potential. Då gick den processen jävligt mycket snabbare i alla fall. Skönt! Just importeringen tog ju dock sin lilla tid men det kan det väl vara värt kanske.

Jag kör LR Classic, Photoshop mm från en SSD-disk där katalogen ligger medan bilderna ligger på vanliga interna diskar. Hade LR C på vanlig hårddisk förr men tyckte det gick segt.
Sen har jag 2 backuper, en som är externa diskar kopplade via USB-hubb till datorn som jag slår på via srömbrytaren när jag ska säkerhetskopiera och en backup på externa diska som jag kopplar in när jag ska göra backup.

Intressant läsning. Själv letar jag efter en BRA redigerare för mina bilder. Bäst hittills var en gammal LR-version från 2016 gissar jag. Sedan blev jag "snål" och ville inte betala för prenumeration. Har testat och slösat pengar på så mycket märkliga program: Luminar (hjälp!), ON1 RAW (med trögt internt filformat för behandlade råfiler) - och ett gäng andra - oftast pinsamt dåliga.

Idag pillar jag mest med bilderna på min Mac, en M1 MBP 13" och tyvärr bara 8Gb RAM. Hur står sig LR Classic där med råfiler (om jag inte har andra program i bakgrunden). Har f.n bara råfiler från 20mp sensor, men kan komma att bli mer.

Gör inte gärna samma misstag igen, så därav att jag gluttar på senaste LR classic igen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar