Annons

Optimalt för dimma

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
När är vädret optimalt för att det ska bli dimma kommande dagen? Går det att förutspå (antagligen ;) ) och hur gör ni det?

Ja, uppbnbarligen skall det vara sol, blåsigt och ca 10 grader varmt. Då blir det dimma morgonen därpå. Vi får se hur bra detta samband står sig rent empiriskt, men i morse var det dimmigt över Riddarfjärden i alla fall...

Lekmansutlägg:
Generellt ska det vara en varm dag (gärna med "vackert-väder-regn på eftermiddagen) följt av en kall natt med en klar morgon. Varm dag ger hög luftfuktighet. Kall natt ger kondensation, dvs dagg och dimma. En kalr morgon ger vacket solsken som framhäver dimman (riktigt disig, vit dimma), en mulen morgon ger rätt höstdimmig känsla med svagt, mjuuukt ljus (men jag tror att det inte bör vara mulet på NATTEN, för det reflekterar värmen som avges från marken, dvs då kommer inte vattenångan att kondenseras).

Meteorologer, hitåt!

Dimma

Normalt sett kan man om man vet marktemp,lufttemp och luftfuktighet
förutsé dimma.e.x varm mark kall luft och luftfuktighet överstigande
50-60%,och framför allt ingen eller ringa vind,samma förhållande gäller vid vatten.Sen finns det enklare sätt:gå in på www.DMI.dk som är den
danska motsvarigheten till SMHI,men då är det ju större område som beskrivs och det är du kanske inte så intresserad av.
Janne
P.S Glömde säga att precis i skarven mörker och soluppgång/gryning
så får du utstrålning från markytan som gär att tempen dippar.
och då blir det ännu mer säkert att dimman tilltar.

P.S Glömde säga att precis i skarven mörker och soluppgång/gryning
så får du utstrålning från markytan som gär att tempen dippar.
och då blir det ännu mer säkert att dimman tilltar.

Det är alltså inte bara in min fantasi som det alltid blir lite jävligare precis efter gryningen? Jag har sagt det i flera år på jobbet att den värsta timmen på dagen är precis runt gryningen, för det blir så himla kallt då.

Tackar för tipsen! Då får jag ha koll på kommande väder.
Och det är nog mer lokalt jag vill kunna se om det blir dimma, så det är möjligt att DMI är lite för generellt. Dock finns ju kommande väder på ex. vaderkanalen.se mer lokalt, så det borde ju fungera hyffsat bra tycker jag.

En annan sak jag funderat på är under vilka årstider man oftast kan förvänta sig dimma. Utan att veta känns det ju som att det brukar vara mest dimma på hösten, och det kan nog kanske vara logiskt också i och med att luften kyls ned allt mer för att sedan hålla sig kall under vintern.

Imorse var det ju i alla fall en hejdundrande dimma över Stockholms södra delar, Huddinge och Haninge!

IMG_3562.jpg

Appropå vädersiter på webben passar jag på att rekommendera den norska www.yr.no
Enligt undersökningar tydligen den mest träffsäkra och det är även min personliga erfarenhet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar