pby skrev:
Jag inser att om sensorn har bottnat finns ingen att rädda. Men jag blev inte klok på om Mikael och Lars K menade att "Jpg-rymden" kan bottna, men att det ändå finns mer info i råfilen?
I Lars artikel som Mikale hänvisar till står:
"Using a mid ISO, like 400 in the example above, and shooting with RAW format is a great advantage. Shooting with jpeg (and tiff) will cut most of the head- and footroom in the image (not in the sensor). With RAW you can extend the dynamic range in your images (not in the sensor) and thus save bright high-lights in over exposed and shadow details in under exposed images."
Jag tolkar detta som att vid 255 (vitt) i Jpg, har inte sensorn bottnat (om jag har ISO över 100), och att den informationen även finns i råfilen och kan utvinnas.
En sensor har en uppgift , att varje pixel blir träffad av fotoner som sedan genererar elektroner=signalnivå.
Siffrorna under är bara figurativa för att förstå sammanhanget
Vi tar ett exempel, solljus ute och kameran inställd på det som motsvarar 100 iso som är kamerans lägsta iso tal. En viss mängd solljus , 50000 fotoner vilka ombildas till elektroner träffar sensorn och är toppvärde=vitt . Mängden energi som får träffa sensorn bestäms av tid/bländare och elektroniken i kameran. Detta är max antalet fotoner som sedan kan omvandlas till elektroner som sensorns pixel kan hålla kvar. Vid en viss mängd ljus är alltså pixeln full och över detta värde svämmar elektronerna över, dvs om en överexponering sker= klippning. Signalnivån skall därför släppas innan en översvämmning sker. Pixlarna svämmar över olika fort på en sensor, beroende på att de är olika bra på att hålla samma antal elektroner. Därför finns det ett högsta värde inlagt i kameran som bestämmer när en tömmning skall ske från pixlarna. På en meterskala så har vi signalnivåer från 100cm och neråt , låt oss säga 20cm långt spann som motsvarar 255-0 , 80 cm som motsvarar då 0 i signalnivå. 100cm motsvarar 255
Vi ställer därefter in kameran på 200 iso.
Ljuset som träffar sensorn motsvarar hälften så många fotoner som i 100 iso läget dvs nu med 25000 fotoner som högsta värde=255, på meterskalan är vi nu med högsta toppvärdet på 50cm vilket motsvarar 255 i en bild och signalnivå 0 är nere 30cm på meterskalan
Vid 200iso är avståndet till 100cm, toppläget där översvämmning kan ske nu stort
Överexponer vi nu 200iso som har ett toppvärde av 25000fotoner så är det inte längre 200iso utan vi vandrar mot det som är motsvarande 100iso .
Oavsett om det är 50000 eller 25000 som är högsta värde så presenteras som vitt =255, detta genom signalförstärkning av det som motsvarar 200iso och har lägre innehåll av elektroner.
Vägen till klippning är närmare vid vad som motsvarar lågt isotal= riklig exponering, bägaren är då full av elektroner än med det värde av elektroner som motsvarar högre iso tal vilket är lika med färre fotoner/elektroner i bägaren.
Därav ökar också bruset i en bild med högre iso=färre fotoner som ombildas till elektroner.
Bruset ses krafigast där signalnivån är som lägst , i mörkare partier, skuggor
Mikael