Annons

Optimal lins till Fujifilm X-M1

Produkter
(logga in för att koppla)

Bernard_M

Medlem
Skrivit här innan angående en kamera till min arbetsplats, jobbar som tatuerare. Jag fick många bra råd om kompakta kameror, ljus, och mycket annat. Har bestämt mig för att köpa den nya X-M1, Jag kollade upp lite klipp på youtube från fujifilm guys och den hade något som kallades smart flash som inte tvättade ut färgerna, motivet blev ljusare men man såg knappt att en blixt användes, ingen reflektion alls nästan. Kameran verkar också ge riktigt bra bildkvalitet.

Det jag har problem med nu är, vilken lins är den mest optimala för att plåta tatueringar? Har kollat mest på ''pancake'' versionen för den är liten o smidig men jag vet inte om den är det bästa alternativet. Här är en länk där dom har alla sina linser sen bifogar jag lite bilder på gaddar så ni ser enklare vad jag behöver.

http://www.fujifilm.eu/se/produkter/digitalkameror/fujinon-x-mount-lenses/
 

Bilagor

  • 191434_514601005235553_1368428748_o.jpg
    191434_514601005235553_1368428748_o.jpg
    70.9 KB · Visningar: 80
  • 383659_312653502096972_1673171718_n.jpg
    383659_312653502096972_1673171718_n.jpg
    41.4 KB · Visningar: 82
  • 942060_652233044805681_2146702895_n.jpg
    942060_652233044805681_2146702895_n.jpg
    45.6 KB · Visningar: 56
  • 1025616_646516548710664_1033284442_o.jpg
    1025616_646516548710664_1033284442_o.jpg
    43.6 KB · Visningar: 52
  • 414449_445478062147848_43236274_o.jpg
    414449_445478062147848_43236274_o.jpg
    53 KB · Visningar: 58
Skrivit här innan angående en kamera till min arbetsplats, jobbar som tatuerare. Jag fick många bra råd om kompakta kameror, ljus, och mycket annat. Har bestämt mig för att köpa den nya X-M1, Jag kollade upp lite klipp på youtube från fujifilm guys och den hade något som kallades smart flash som inte tvättade ut färgerna, motivet blev ljusare men man såg knappt att en blixt användes, ingen reflektion alls nästan. Kameran verkar också ge riktigt bra bildkvalitet.

Det jag har problem med nu är, vilken lins är den mest optimala för att plåta tatueringar? Har kollat mest på ''pancake'' versionen för den är liten o smidig men jag vet inte om den är det bästa alternativet. Här är en länk där dom har alla sina linser sen bifogar jag lite bilder på gaddar så ni ser enklare vad jag behöver.

http://www.fujifilm.eu/se/produkter/digitalkameror/fujinon-x-mount-lenses/

Eftersom ingen här på fotosidan (presumably) har personligen testat kameran så kan du inte få ett svar som är annat än spekulationer, men för att få igång en vidare diskussion så kan jag ge lite input.

Ring t.ex cyberphoto och prata med en säljare, sen ringer du t.ex scandinavian photo och pratar med en säljare. Det är nog dom enda i sverige som faktiskt testat kameran på riktigt. Förklara din situation och be om lite råd.

Pancake 27 verkar ju smutt, men fråga dig själv om det är storleken, kvaliten, budgeten eller zoomomfånget som är viktigast för dig.
För kameran är ju den som klarar av att fota med blixt naturligt, så då är det frågan om vilket objektiv.
JAG hade valt 18-55an, då blir du aldrig begränsad av utrymmet du fotar i eller om du möjligtvis vill komma lite närmare. Utöver det så har du kontroll över bländare direkt på objektivet.
Men om budget och smidighet viktigare så kanske 27 pancake passar dig bättre.

Det är ju bara spekulationer och "råd" men vad du än väljer så tror jag att du kommer bli nöjd, man får liksom leva med valet man gjort och anpassa sig efter det.
Går du på en mindre budget kanske du kan investera i något annat som är viktigare?
Kommer du bara bränna mellanskillnaden på krogen så kan du likaväl köpa ett 18-55 antar jag.

Andra saker att bränna pengarna på kan vara en extern blixt, softbox/paraply och en remote trigger.
Blixt rakt på kan ju ha en tendens att studsa tillbaka och ge blänk ifall det är en glatt yta.

2 cents
 
Eftersom ingen här på fotosidan (presumably) har personligen testat kameran så kan du inte få ett svar som är annat än spekulationer, men för att få igång en vidare diskussion så kan jag ge lite input.

Ring t.ex cyberphoto och prata med en säljare, sen ringer du t.ex scandinavian photo och pratar med en säljare. Det är nog dom enda i sverige som faktiskt testat kameran på riktigt. Förklara din situation och be om lite råd.

Pancake 27 verkar ju smutt, men fråga dig själv om det är storleken, kvaliten, budgeten eller zoomomfånget som är viktigast för dig.
För kameran är ju den som klarar av att fota med blixt naturligt, så då är det frågan om vilket objektiv.
JAG hade valt 18-55an, då blir du aldrig begränsad av utrymmet du fotar i eller om du möjligtvis vill komma lite närmare. Utöver det så har du kontroll över bländare direkt på objektivet.
Men om budget och smidighet viktigare så kanske 27 pancake passar dig bättre.

Det är ju bara spekulationer och "råd" men vad du än väljer så tror jag att du kommer bli nöjd, man får liksom leva med valet man gjort och anpassa sig efter det.
Går du på en mindre budget kanske du kan investera i något annat som är viktigare?
Kommer du bara bränna mellanskillnaden på krogen så kan du likaväl köpa ett 18-55 antar jag.

Andra saker att bränna pengarna på kan vara en extern blixt, softbox/paraply och en remote trigger.
Blixt rakt på kan ju ha en tendens att studsa tillbaka och ge blänk ifall det är en glatt yta.

2 cents

Jag hade glömt bort 16-50 som kitglugg, den har visserligen inte ställbar bländare på objektivet men den är förmodligen rätt bra ändå. Kanske inte i klass med 18-55 men ändock nog så bra.
Jag får utgå från att fuji har gjort det hyfsat smidigt att fota i manuellt läge och ställa slutartid och bländare på ett smidigt sätt.

hittade ett test med kitgluggen som kanske är intressant
http://www.ephotozine.com/article/fujifilm-x-m1-csc-review-22394#Handling

inte läst testet själv, aldrig läst något test på ephotozine så du får dra egna slutsatser om testet är värt något för dig.
 
Senast ändrad:
Pannkakan kommer säkert att fungera bra för sådan bilder du visat. Jag skulle dock inte förlita mig så mycket på smart flash funktionen, det verkar mest vara reklam mumbu jumbu, eller i vart fall inget som skiljer den markant från konkurrenterna. Vill du ha mjukt bra ljus använd externa blixtar och några paraplyer. Undvik zoomarna som varierar i ljustyrka när du zoomar eftersom det försvårar ljussättning med manuella externa blixtar.
 
Skarpaste objektiven från Fuji just nu är 35mm och 60mm.
16-50 ska vara i klass med 18-55 dvs mycket bra, men du förlorar bländarringen och hela byggkvaliten är lite sämre.
Du kommer förmodligen inte köra på full öppning utan blända ner ett par steg såndå kommer alla fuji objektiv vara skarpa så det räcker.
Kom ihåg att uppdatera objektivet vid köp, det har kommit ny firmware till samtliga objektiv för att göra dom snabbare.

Mycket snyggt jobb måste jag säga, favoriten var bild 2 och även den sista.
 
Skarpaste objektiven från Fuji just nu är 35mm och 60mm.
16-50 ska vara i klass med 18-55 dvs mycket bra, men du förlorar bländarringen och hela byggkvaliten är lite sämre.
Du kommer förmodligen inte köra på full öppning utan blända ner ett par steg såndå kommer alla fuji objektiv vara skarpa så det räcker.
Kom ihåg att uppdatera objektivet vid köp, det har kommit ny firmware till samtliga objektiv för att göra dom snabbare.

Mycket snyggt jobb måste jag säga, favoriten var bild 2 och även den sista.

Tror inte TS egentligen behöver fundera över om optiken är skarp eller inte. Alla fuji objektiven kommer att vara mer än nog skarpa.

Vad han behöver fundera över är hur långt han vill vara från motivet när han fotograferar och hur mycket plats han behöver för att ljussätta och hur stort utrymme han har att fotografera på, och om han ska använda extern blixt eller inte. Ska han ha extern blixt (vilket kommer att ge bäst resultat) är fasta brännvidder att föredra. Ju längre brännvidd som används desto lättare blir det att få plats med blixtparaplyer, men samtidigt tar det ju mer plats i rummet.

På sitt sätt skulle man ju kunna säga att 60 mm var lämpligast eftersom det är specialbyggt för att kunna ta närbilder, men skulle TS behöva ta helkroppsbilder får han ta rätt många steg bakåt för att få med allt och frågan är om han har plats för det. Om inte, återstår pannkakan och 35:an. De är båda normalobjektiv och kommer att ha en bildvinkel som ungefär motsvarar vad vi ser med våra ögon. Pannkakan kommer att vara aningen vidare, 35:an en aning smalare än vad vi ser med blotta ögat. Jag har inte läst några prislistor men att döma av specifikationen gissar jag att 35:an är rätt mycket dyrare än pannkakan, om så är fallet är det nog bättre att lägga de extra pengarna på externa blixtar och paraplyer.
 
med tanke på bilderna du visat upp så borde kitgluggen räcka till annars är 35mm riktigt trevlig motsvarar typ 53mm på ff o det är typ ett normal utsnitt med den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.