Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimal 'L'-zoom för bröllop & studio...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Ursäkta att jag skapar ännu en 'vilken-glugg-ska-jag-köpa-tråd'...
Har kollat igenom ett antal trådar utan att bli klokare på det jag går och funderar på...
Nämligen vilken glugg jag borde köpa till min 7D (och min 40D).
Användningsområden är porträtt, både i studio och 'i verkligheten', bröllop samt en del övrigt porträttfoto.
Jag har alltid kört med fasta gluggar, men nu är jag väldigt sugen på en zoom.
Om jag exempelvis plåtar ett bröllop i 'dokumentär stil' är alla objektivbyten faktiskt ett problem, och även om jag kör med två kamerahus känner jag att det hänt att jag missat viktiga ögonblicksbilder p.g.a
fel brännvidd.

Så nu är jag alltså ute efter en glugg som fungerar till 'allt'...
Jag vill absolut inte kompromissa med bildkvalitet, så att det krävs ett 'L' i namnet är nog ofrånkommligt...;-)
Idag använder jag EF 85/1.8 USM, EF 50/1.8, EF 300/4 L IS USM samt i undantagsfall EF-S 17-85/4-5.6 IS USM.
Jag är väldigt nöjd med min 85:a, dock är den lite väl 'lång' för helkropp i studio. Bländaren på 1.8, skärpan och den snygga oskärpan är det jag uppskattar med just EF 85/1.8.
I den bästa av världar hade något i stil med EF 15-105/2.0 L IS USM varit det ultimata... Problemet är att den gluggen inte existerar, och om den gjort det hade den väl kostat ett par årslöner...

Vilken glugg tror ni är den bästa kompromissen för professionellt bröllopsfoto, studiofoto samt 'ögonblicksfotografering'??
Skärpa, bländare, brännvidd & pris - någon av faktorerna kommer att få stryka på foten...;)
Tacksam för all input!
Mvh
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se
 
Om 85 är för långt och L zoom så finns väl två att välja på
24-70/2,8L eller 24-105/4L IS nu ville du ha ett med stor bländaröppning och då är det ju så att 24-70/2,8 är det som ligger närmast till hands. Finns lite ryktem om ojämn kvalité på 24-70 från Canon men om du testar den och lämnar för justering före använding skarpt.

Aternativt om man vill spara en slant ett 17-50(55)/2,8 och då Sigma, Tamron eller Canons EF-S varianter men då är det inga L-glas men bra gluggar ändå.

Vill du ha vidare vinklar än 24mm så får du gå till 16-35/2,8 som komplement.
Alternativt Nikons 14-24/2,8 med konverter men då är det manuell fokus som gäller.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.