Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimal bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

claeshugo

Aktiv medlem
Jag funderar över vilken bländare som är optimal för olika objektiv med avseende på skärpa - jag misstänker att det skiljer mellan olika typer. Jag har Canon 24-70 f/2.8 L, 70-200 f/2.8 IS L och TS-E 24 f/3.5 L. Jag sätter dem på en 40D men vilket hus man har borde väl inte påverka?

/Claes

Jag funderar över vilken bländare som är optimal för olika objektiv med avseende på skärpa - jag misstänker att det skiljer mellan olika typer. Jag har Canon 24-70 f/2.8 L, 70-200 f/2.8 IS L och TS-E 24 f/3.5 L. Jag sätter dem på en 40D men vilket hus man har borde väl inte påverka?

/Claes

Jag antar att du syftar på upplösningen, den kan du ju se på åtskilliga testsidor på nätet, då även när det skiljer mellan œlika testare. Men generellt brukar det väl vara skarpast runt f/6.3-7.1

Nej, precis som du säger. Hus / sensorstorlek spelar mindre roll för skärpan. Det man kan säga är att större sensorer tappar mer i ytterkanterna, medan mindre sensorer tappar mer över hela bilden, p g a deras högre upplösning (ppi). Det är dock en förenkling.. ett objektivs skärpa påverkas inte av vilket hus du skruvar på.
För nästan alla "normala" zoom och fasta objektiv gäller att sweetspotten hamnar mellan ett till två steg från maxbländare till ungefär bländare 14, där skärpan brukar börja avta.
Det finns bastarder, framförallt vissa extrema vidvinkel, som uppvisar skarpast resultat vid max respektive min-bländare, och tappar däremellan. Men dom är få. Vill du ha stenkoll måste du nog studera länkarna som redan klistrats.

Tänk även på att kika på fler än en sån där sida. Objektiv är individer också, och oftast har dessa sidor bara testat en objektivindivid =)

Nej, precis som du säger. Hus / sensorstorlek spelar mindre roll för skärpan. Det man kan säga är att större sensorer tappar mer i ytterkanterna, medan mindre sensorer tappar mer över hela bilden, p g a deras högre upplösning (ppi). Det är dock en förenkling.. ett objektivs skärpa påverkas inte av vilket hus du skruvar på.
För nästan alla "normala" zoom och fasta objektiv gäller att sweetspotten hamnar mellan ett till två steg från maxbländare till ungefär bländare 14, där skärpan brukar börja avta.
Det finns bastarder, framförallt vissa extrema vidvinkel, som uppvisar skarpast resultat vid max respektive min-bländare, och tappar däremellan. Men dom är få. Vill du ha stenkoll måste du nog studera länkarna som redan klistrats.

När du skriver steg, vad menar du då? Mitt objektiv på 50/1,8 är det då skarpast på nästa steg när jag vrider på ratten eller är det det dubbla värdet av 1,8 dvs 3,6? Jag har nämligen hört båda förklaringarna när det gäller att blända upp ett steg.

När du skriver steg, vad menar du då? Mitt objektiv på 50/1,8 är det då skarpast på nästa steg när jag vrider på ratten eller är det det dubbla värdet av 1,8 dvs 3,6? Jag har nämligen hört båda förklaringarna när det gäller att blända upp ett steg.

Vi pratar hela bländarsteg i en sådan här diskussion, 1.8 är ett kvatrs steg ljussvagare än f/2 och f/3.5 är en kvarts steg under f/4. Har inget med att dubbla siffervärdet att göra utan styrs av andra matematiska fysiska regler. Googla och du kan läsa en massa som redan är skrivet

Ett bländarsteg är alltid ett bländarsteg. Hur mycket du öppnar respektive sluter bländaren med "ett steg" på ratten är en inställning du gör i kameran, och den är sällan ett helt bländarsteg.
För att ta reda på "nästa steg" från aktuell bländare multiplicerar du med 1,4.

Enklaste tumregeln är att blända ner två steg. Det ger nästan alltid bästa skärpa. För egen del brukar jag ha kameran i beredskap i Av-läge och bländare 5,6 eller 6,3 inställd, beroende på objektivets maxbländare. Om ljuset är sämre vrider jag till P så får det bli som det blir.

Har jag tid på mig så kör jag M och tänker efter innan jag fyrar av....

ANNONS