Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimal bländare EF-S 18-135/3.5-5.6 IS ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det var en fin bild tagen med en 5D2 och bländare f/14.
Med din 60D får du inte bättre/skarpare bilder med 35/1.4L än med 18-55IS på 35mm och bländare f/14.

antar att det har med fullformats sensorn att göra
är det bättre att skaffa 18-55 f/1.4 istället menar du?

edit: 18-55 finns inte så ljusstarka ser jag så det går bort
jag vill kunna filma med lågt ljus i stadsmiljöer och då är nog ett f/1.4L ett måste

Senast ändrad:
jag vill kunna filma med lågt ljus i stadsmiljöer och då är nog ett f/1.4L ett måste
Nja, eller Sigma 30mm f/1.4. Om du googlar lite och läser omdömen om detta så lär du visserligen se att många har problem med detta objektiv avseende fokusproblem (bak- resp frontfokusering). Men jag hade tur, för mitt fokuserar perfekt. Ganska trevlig brännvidd på en APS-C och jag tycker att det är grymt skarpt även på största bländare.

Fast om jag hade lite mer pengar skulle jag inte tveka att köpa 35/1.4 L förstås. :)

EDIT: Du lär förresten inte hitta något zoomobjektiv med f/1.4, utan det får nog bli f/2.8 då.

antar att det har med fullformats sensorn att göra
är det bättre att skaffa 18-55 f/1.4 istället menar du?

Vad jag menar är att i princip alla objektiv ger lika skarpa bilder på f/14. Notera 14 och inte 1.4. Om du vill ha ett stort skärpedjup, skärpa över hela bilden, vilket det var på den länkade bilden som du gillade, kan du lika gärna fota med kitobjektiven 18-55 IS eller 18-135 IS. Resultatet blir detsamma.

Tänk på att skärpedjupet blir mycket kort när du filmar med bländare på f/1.4.
Tänk på att IS är bra om du filmar på fri hand.

Med t.ex. en Sigma 17-50/2.8 OS eller EF-S 17-55/2.8 IS får du både ganska stor bländare och stabilisering.

runt 8600:- + ev tull(som går att få ner priset på med lite smörande;)) för ett Canon 35mm f/1.4L på Ebay.com
bara att handla.
Jo, fast... först vill jag nog uppgradera mitt hus till en 7D, och sen har jag funderat länge på att byta ut mitt 55-250 till ett 70-200L, sen skulle det ju vara trevligt med ett batterigrepp till 7D:n, och sen....

;)

Inom parentes i den övre displayen på en 60D visas normalt hur många bilder till som kameran beräknar ska få plats på minneskortet.
Där kan också visas nedräkning vid användning av självutlösare, exponeringstid i bulbläge etc.
Men inget som har med skärpedjupet att göra.

Ett zoomobjektiv skall helst inte ha större skillnad mellan kortaste och längsta brännvidd än1:3. Kittet 18-55 mm bör kunna ge någorlunda skarpa bilder. Objektivet 18-135 mm har förhållandet 1:7,6. Det är litet för mycket för att få bra resultat i testerna. Resultatet är optiskt tvåstjärnigt i http://www.photozone.de/canon-eos/462-canon_18135_3556is?start=1. Zoomomfånget är litet för stort för att möjliggöra full skärpa över hela bilden. Fördelen är att man inte behöver byta objektiv så ofta.

ANNONS