Annons

Optikval till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
AF-S DX 18-70/3,5-4,5G är väl det som ingår i "kitet", men vad ska man välja för något över det? AF 70-300 /4,5-5,6 ED verkar ju inte så skarp över 180-200.
I så fall lägger jag hellre pengarna på ett som går till 200. Men vill gärna ha 300. Vill inte att prislappen rullar i väg för mycket heller. Har Nikon något alternativ?
 
Som om inte ämnet behandlats tidigare...

Men, generellt så verkar många rekomendera Sigmas 70-300 APO II som skall vara prisvärd (mer prisvärd än nikons 70-300, men därmed inte sagt att objektivet är perfekt)

Nästa steg i skalan befinner sig väsentligt högre upp i prisskalan och det är Nikons 80-200 2.8. Ett toppobjektiv på alla sett och vis, men priset...

70-200, eller 80-400 är himskans mycket dyrare.

Det är dyrt att få bra kvalitet på en telezoom!

//
 
jag kommer inhandla mig sigmas 70-200/2.8 HSM, tillsammans med deras 2x converter, så man får 140-400/5.6, och mycket bra skärpa, objektivet kostar ca 8000:-, och convertern kostar ca 2000:-

det kommer jag klara mig bra på, och det är en rimlig kostnad jag är villig att betala.
 
Jag ser nu att prisrna drar iväg rejält. Men med Nikons 70-300, hur dåliga blir egentligen bilderna. Som en glad amatör som jag, kommer jag vara besviken? Finns det några testbilder???

Sigmaförslaget med konvertern är ett bra förslag, men eftersom jag ska köpa både kamerna och stora blixten så får nog den feta zoomen vänta. Men kanske det är ide att ta den där 70-300:an ändå så länge och sälja den senare. Är väl bra andrahandsvärde på dem antar jag.
 
som amatör tror jag inte man ser speciellt mycket fel på bilderna.

dessa bilder har jag tagit på ett motorevenemang med nikons 70-300, fokus är fel på en del bilder då jag provade att köra med manuell fokus, men det blev inte så bra.

bilderna : http://henrik.mainstream.se/gallery.php?action=sma&uid=1&al=371

edit: tilläggas att detta är taget med en D100, inte en D70, då jag inte hade hunnit få min kamera då bilderna togs.
 
Powershooter skrev:
Jag ser nu att prisrna drar iväg rejält. Men med Nikons 70-300, hur dåliga blir egentligen bilderna. Som en glad amatör som jag, kommer jag vara besviken? Finns det några testbilder???

Sigma 70-300 APO II skall som sagt vara både billigare och bättre än Nikons 70-300. Dessutom så är ju Nikons 70-300 inte en Nikon, utan en Tamron som fått Nikons namn.
Det finns helt klart ett behov av en ny budgetzoom från Nikon.

//
 
Jag använder ett Sigma 70-300 APO Macro Super II som komplement till mitt kit-objektiv och är mycket nöjd hittills. Det kostar drygt 2000 på t.ex. Scandinavian Photo.
 
Ursäkta ytterligare en glad amatör med samma problem.

Jag har dock funderat på ett begagnat objektiv och har hittat ett 70-210/4 AF Nikkor för 1 950:-. Vad jag har har förstått så förlorar man 3D mätningen för blixt med ett objektiv som inte är D eller G. Men det tycker jag inte är så viktigt eftersom jag kanppast kommer använda blixt med det objektivet.

Kan detta vara ett bra alternativ eller tänker jag fel på något sätt?

/Magnus
 
Jag köpte 70-300G, dvs den som kostar runt 2000 kronor, då jag ville ha ett tele men hade ont om pengar. Tänkte att jag kan sälja den för nån hundring eller så när jag har råd med bättre. I början tyckte jag inte om den, långsam fokus och tendens till fel-mätningar. Men sen dess har jag lyckats få till en del bilder jag är riktigt nöjd med, t.ex. dessa fågelbilder som jag tog på skansen i förrgår. (Då jag inte är särskillt insatt i fåglar kan det vara fel namn på dem)
En and
En gräsandhona
En storskarv
 
Oj, kul med ett sådant gehör. Detta blir svårt. Den billigare Nikon-70-300:an kan väl ändå inte vara bättre än den jag frågade om i början. Sigmas APO ja, men den utan APO skall väl vara relativt ok den med. Några har tydligen sagt att den är bättre än APO:n till å med.
Ja, jag kommer ialla fall itne betala mer än 5000 kr för ett 70-300.
 
Några testbilder i mitt album

Har brent av noen bilder med Nikon AF 70-300 D ED. Bildene finns i mitt album og alle bildene er tatt uten stativ.

Fick objektivet i slutet av maj och är mycket nöjd. Enda är att man kan nog knappast räkna detta som en ersättning till brännviddena 70-200 på annan lins. Objektivet är i "skakigaste" laget för frihandsarbete. Det är dock et bra budget alternativ för dom som vill ha 300 mm.


/Tor
 
Några testbilder i mitt album

Har brent av noen bilder med Nikon AF 70-300 D ED. Bildene finns i mitt album og alle bildene er tatt uten stativ.

Fick objektivet i slutet av maj och är mycket nöjd. Enda är att man kan nog knappast räkna detta som en ersättning till brännviddena 70-200 på annan lins. Objektivet är i "skakigaste" laget för frihandsarbete. Det är dock et bra budget alternativ för dom som vill ha 300 mm.


/Tor
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.