Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optik vs hus

Produkter
(logga in för att koppla)

VicR

Aktiv medlem
Ska man satsa på billigt hus och dyrt optik istället för dyrt hus och billig optik/kitoptik? Är själv sugen på att uppgradera mig, men så svårt att bestämma sig för ifall man ska satsa på något bättre objektiv istället för ett bättre hus. Tänkte att man kan diskutera detta i denna tråd.

Ursäktar mig ifall det ligger en liknande tråd uppe.

Nu ska jag passa på och meddela att det inte finns något allenarådande svar på den frågan, innan det kommer massa förståsigpåare som tycker att det är självklart att man alltid ska satsa på optik i första hand. Det beror helt på hur du tänker använda kameran. Exempelvis kan man utan vidare använda en EOS 5D med ett 50/1,8 som enda objektiv, om man nu gillar den brännvidden. Då kostar alltså kameran ungefär tjugo gånger mer än objektivet. Att å andra sidan använda en billig zoom på en dyr kamera känns lite dumt eftersom de ofta har dålig ljusstyrka, måttlig skärpa och långsam autofokus. Och vad ska man då ha det fina huset till?
En lagom avvägning för respektive fotografs behov är nödvändig. Tänk igenom vad det är som gör dig "sugen" på att uppgradera. Är det bara den så vanliga irrationella konsumtionshysterin? Eller behöver du faktiskt något annat än det du har? I så fall; vad?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar