Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optik till AE-1 P

Produkter
(logga in för att koppla)

aLact

Medlem
skulle gärna veta lite mer om det. funkar det med att köpa vilken optik (canon) som helst?

har sett att en del optik är längre än andra också, vad gör det för skillnad?

ps. jag är helt ny att fotografera med en systemkamera så ni får ursäkta mig

Den nya EF-optiken (autofokus) passar inte till din AE-1 P.

De objektiv som passar är de som heter FD, FL och FDn.

Längden har mer eller mindre att göra med brännvidden påverkar utsnittet du får.

ok, går det att få tag på FD, FL eller FDn som ny eller måste jag vända mig till begagnade?

du får ursäkta, men brännvid, påverkan? det är som grekiska för mig. kan du möjligt viss förklara lite närmare på det?

Det finns inte längre nya FD-objektiv. Men det finns gott om begagnat. FD-optik håller hög klass så det är ingen fara att att handla begagnat. Handlar du i affär får du dessutom garanti.

Akta dig dock för objektiv som passar men som inte är Canon-orginal. Icke-orginal från 70-80-talet är sällan bra.

Priserna varierar kraftigt och inte sällan finns det stor prutmån. Det lönar sig att jämföra.

Ett bra och billigt paket med objektiv kan vara:
28/2,8 - bra och billig vidvinkel. Kostar under tusenlappen
50/1,8 - normalobjektiv. Kostar runt 500 kr.
135/3,5 - teleobjektiv runt 700 kronor.

35-70/4 är ett vanligt och bra zoomobjektiv (finns i en nyare, plastigare och sämre version som 35-70/3,5-4). Till en 35-70-zoom kan man köra en 24/2,8 för att få rejäl vidvinkel och en 135/3,5 som teleobjektiv.

ANNONS