Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Opteka 500mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Steekl skrev:
Efter suttit och läst om olika objektiv i forumet gick jag in på eBay och hittade följande objektiv för väldigt lite pengar.
Nu undrar jag om det finns någon erfarenhet av detta objektiv - verkar inte vara den gamla sortens spegellinser.

Länk till objektivet:
http://cgi.ebay.com/Opteka-500mm-HD...67QQihZ018QQcategoryZ3342QQrdZ1QQcmdZViewItem

Bortkastade pengar, (från en som provat Opteka).

Totalt urusel kvalitet såg ut som man hade filmjölk på linsen om du förstår vad jag menar.

/jan

Såg att tråden är gammal, men den är kvar, så jag fyller på lite. ;-)

Jag själv är helt ny på system kamera, köpte min första (D80) med två objektiv för tre veckor sedan, så ni kan ta allt jag skriver, med en hälsosam nypa salt. =)

18-70 objektivet som kom med kamera paketet, är jag mer än nöjd med. Medans 55-200VR objektivet är att betrakta som ett skämt.
Med den lilla ljus öpning man har fram på objektivet, behövs verkligen VR funktionen, då slutar tiden måste vara ganska lång även i dagsljus. Ett 200 objektiv med större bländare och utan VR kostar ungefär samma, med större lins fram får man kortare slutartid, ungefär lika mycket som VR funktionen fixar...
Mao. besviken på 55-200VR objektivet. Och därför började jag surfa runt efter någonting annat bortom 18-70mm.
(OBS. bara min personliga åsikt, och jag är blåbär på systemkamera.)

På eBay hittar man massor med udda prylar.
Opteka, Phoenix, med flera, tillverkar fortfarande 500mm f/8 spegel reflex linser. (Nikon och Sigma slutade tillverka dem ca 80-90.) Jag blev också nyfiken på dessa efter att stött på Phoenix 500mm f/8 på eBay.
Efter att jag sökt info på linserna i några timmar, har jag kommit fram till att dyra som billiga spegel reflex gluggar har de kända ringarna i bilder under vissa omständigheter. (Hoppas att de hamnar långt ute i hörnen, då de enligt info jag läst, hamnar ca 70% från focus..? Då jag har en digital kamera som inte nytjar hela objektivets area, hoppas jag ringarna hamnar utanför bild.)
Jag kom också till den slutsats, att om jag skall köpa en, bör jag köpa ett etablerat märke. Då jag har en Nikon, så lutade det åt en Nikkor 500mm f/8, finns tydligen tre olika, de senare skall fungera med nya kameror.
Sedan sprang jag på Sigma's 600mm f/8 på eBay. Jag lyckades i söndags (Igår) ropa hem ett oanvänt exemplar.

Letar dock fortfarande efter nått att ersätta 55-200VR gluggen med. Sigma 600mm gluggen fick jag billigt (Annars hade jag inte ropat hem den.) men den får anses mera som en rolig grej, då glappet mellan 18-70 gluggen och 600mm är lite väl stort. 55-200VR gluggen hamnar på säljes forumet i samma stund jag hittar nått annat.

köp ett nikon 80-200/2.8 i nån variant. ljusstark och grym. äldre varianten med skjutzoom går på runt 3000

Kul att du nämner den gluggen.
Det är precis vad jag letar efter.
Sigma 600 linsen är som sagt en kul grej.
Ny i original kartongen för $162.50us plus frakt, tyckte jag inte var så mycket att bråka om. Landar på strax över tusenlappen när jag får den.
600mm är lite för mycket för vardags bruk.
En 80-200/2.8 vore perfekt.

600 gluggen har anlänt till min syrra i USA nu, hoppas hon hinner skicka den idag, då har jag den i slutet på nästa vecka.

Värt att nämna i sammanhanget är väl att du inte får någon autofokus med D80 när största bländaröppning på objektivet är f/8. Hoppas det är skarpt nog att fokusera manuellt med :)

(Med reservation för att jag har helt fel om just Nikon D80)

Objektivet är manuell fokus, ingen autofokus oavsett kamera.

Där emot viste jag inte om att sådan gräns finns?
Kan vara bra att veta om man skall använda en TC-adapter.
Var går en sådan gräns, för fokusen?

Ingen här på fotosidan som kan överumpla sin stolthet å erkänna att de köpt ett Opteka 500 f/8 å ladda upp ett par bilder så man kan få se hur det presterar?

MVH

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.