Annons

"Operativsystemet kan inte startas"

Produkter
(logga in för att koppla)

Godsmack

Aktiv medlem
Det började med att jag skulle hjälpa min far att flasha om bios på hans jobbdator. Laddade hem ett nytt bios och flashade. Sen efter flashningen startar jag om och möts bara av felmeddelandet "Operativsystemet kan inte startas".

Efter lite felsökning, fundering och samtal med andra så kom vi fram till att XP måste ha blivit grinigt efter flashningen av bios (XP fick väl för sig att det var ett nytt mobo eller likn.)

Så jag bestämde mig för att formatera och installera om XP. Det var ändå på tiden att göra det, så jag slängde över allt viktigt till en annan dator och sen satt jag igång formateringen mha installationsskivan. Formateringen och partitoneringen gick bra, men sen när den ska starta om och fortsätta installationen möts jag av samma felmeddelande! "Operativsystemet kan inte startas".

Jag har flashat om bios flera ggr till, har formaterat och försökt installera om säkert 20 ggr, har provat formatera disken i en annan dator, men ack. Samma sak varje gång.

Bootordern är rätt, alla kablar sitter rätt.
Har felsökt i flera timmar och även letat lösningar på internet, men inga har fungerat.

Någon som vet vad jag ska göra?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh

Patrik
 
- Har du rätt bios/version?
- Hur gjorde du flashen? Från disk eller från windows?
- Vad är det för dator/moderkort?
 
N i C skrev:
- Har du rätt bios/version?
- Hur gjorde du flashen? Från disk eller från windows?
- Vad är det för dator/moderkort?

-Yes! Tankade dem från MSI:s hemsida och jag har dubbelkollat på moderkortet om det stämmer och det gör det.

-Försökte från windows först, men kom på att DOS inte är NTFS-kompatibelt, så det gjordes från diskett.

-Det är en AMD Athlon 1.2GHz på ett MSI K7T Turbo Limited Edition.

I burken sitter 1 st IDE HDD på 40GB, 1 st floppy, 1 st CD-läsare och 1 st CD-brännare.
 
Det är inte så att din xp version är bios-bunden? Vissa märken (t.ex. fujitsu-siemens) har det på xp som följer med. Om man installerar en annan bios fungerar det inte.
 
Två saker;

1) Kolla så du har bootenheten korrekt i bios, så den bootar från rätt hårddisk som innehåller xp.

2) Se till att hårddisken är markerad aktiv. detta gör du genom t.ex. fdisk.

Sök lite på "bios boot order" eller "set active partition".
Eftersom du flashat om biosen så ligger nog problemet på punkt 1 - valet för bootenhet försvann/ändrades när du flashade. Men hade du ställt in det korrekt så är det säkerligen punkt 2.
Och nu har du ju partitionerat om hårddisken, så du kanske måste kolla upp punkt 2 också.

Det är nog hur som helst inte xp som är boven.
 
Senast ändrad:
elohim skrev:
Två saker;

1) Kolla så du har bootenheten korrekt i bios, så den bootar från rätt hårddisk som innehåller xp.

2) Se till att hårddisken är markerad aktiv. detta gör du genom t.ex. fdisk.

Sök lite på "bios boot order" eller "set active partition".
Eftersom du flashat om biosen så ligger nog problemet på punkt 1 - valet för bootenhet försvann/ändrades när du flashade.
Men nu har du ju partitionerat om hårddisken, så du kanske måste kolla upp punkt 2 också.

Det är nog hur som helst inte xp som är boven.

1) Som jag skrev så är den rätt. Den bootar från rätt disk. Finns som sagt också bara en (1) HDD i datorn.

2) What?

Ja, valet för bootenhet försvann. Har provat med optimized settings ca 10 ggr. Funkade ej. Har clearat CMOS kanske 10 ggr, men jag har alltid haft rätt bootorder. HDD:n har partitionerats och formaterats ca 20 ggr utan framgång.

Har som sagt t o m formaterat den i en annan dator, utan att partitionera, men det gav inte heller något resultat.
 
"An active partition is the partition that the computer will try to start the operating system from. Operating systems such as Windows, OS/2 and DOS are usually installed in an active partition."
http://www.diydatarecovery.nl/DiskPatch2.htm

"..you need to mark your primary partition as active, or else the computer may not start..

CAUSE
This behavior occurs if the partition marked as active does not contain the Windows boot files or the boot files for another operating system. On Intel-based computers, the system partition must be a primary partition that has been marked as active for startup purposes. This partition must be located on the disk that the computer gains access to at startup. There can be only one active system partition at a time. If you want to use another operating system, you must first mark its system partition as active before restarting the computer.

http://support.microsoft.com/?kbid=315261

som sagt.. testa sök på google.
 
Den måste ju vara aktiv eftersom att det är den enda partitionen på disken? Jag menar, jag väljer att installera XP på disken, den börjar tanka över filer och sen startar datorn om för att man skall börja installera. Då kommer felmeddelandet upp.
 
Flasha tillbaka

Försök att ta ner det gamla bioset, Om du inte har det kvar, och flasha tillbaka.
Flashet sätter sig i bioset på moderkortet. Att formatera disken gör alltså ingen nytta förutom att den blir ren.
Förresten, kolla först där idekabeln går in på disken. Ett sån´t där litet stift kan ha blivit intryckt och då blir det tjall.
/HEbbE
 
Re: Flasha tillbaka

hebbe skrev:
Försök att ta ner det gamla bioset, Om du inte har det kvar, och flasha tillbaka.
Flashet sätter sig i bioset på moderkortet. Att formatera disken gör alltså ingen nytta förutom att den blir ren.
Förresten, kolla först där idekabeln går in på disken. Ett sån´t där litet stift kan ha blivit intryckt och då blir det tjall.
/HEbbE

Har letat efter ett äldre, men utan resultat. Sen så var det en bugg i det gamla som gjorde att datorn hängde sig i tid och otid. Just därför jag skulle flasha om till ett nyare. Men jag ska leta vidare efter ett äldre.

Ska kolla IDE-kontakten, men jag är 99.99% säker på att disken är felfri då den funkar klockrent i andra datorer.

Kanske ska prova att slita ur batteriet från mobot? Eller ger det bara samma effekt som att cleara CMOS?
 
Det är ju typiskt.. har ingen fungerande diskettstation, förutom den i datorn som inte startar, så jag tänkte köra med mitt USB-minne, men det verkar ha pajat också!?

Gaaad så irriterande.

Btw så var då disken aktiv när jag kopplade in den i en annan dator. Den lär väl knappast ha blivit inaktiv under minuten det tog att koppla tillbaka den?
 
sen så kan du slita över disken till en annan dator och se om den bootar där, gör den det vet du disken funkar, gör den inte det vet du ju att det är disken du ska jobba med.
 
bEPH skrev:
testa kör fdisk /mbr
Behöver inte vara det som är felet, men kan mycket väl vara

För att köra fdisk behöver jag en fungerande bootdisk till windows 9x, right? Som jag skrev ovan så har jag ingen fungerande diskettstation och då blir det svårt. Ska dock försöka få tag på en annan. Sen så har jag även skrivit att disken funkar klockrent i andra datorer. Så den är det inget fel på.

Men boota kan den ju inte göra, då det inte finns något operativsystem på den. Och den fortsätter knappast installationen när man sätter den i en annan dator med helt andra komponenter.

Ulrik, som jag skrev (det också) så hängde sig datorn i tid och otid. Kollade i loggboken och googlade mig fram till svaret att det var BIOS som spökade (var tydligen inte ett helt ovanligt fel)

Så därför flashade jag. Inte för att verka otrevlig eller otacksam, men snälla..läs innan ni svarar.
 
Ok, nu hittade jag det. Ber om ursäkt...
Jag provade också google (min näst bäste vän ;)

Eftersom det verkar som om det går att boota från cd kanske detta tips kan hjälpa dig (baserat på Björns tips ovan)

Windows XP:
Boota från Windows XP CD och tryck ner "R" tangenten under starten för att starta "Recovery Console".
Välj din Windows XP installation från listan som följer och skriv in ditt administratörlösenord.
Väl framme vid kommandoprompten skriver du kommandot "FIXMBR" och bekräftar frågan med "y". MBR kommer nu att skrivas om och GRUB försvinner.
Tryck "exit" för att starta om datorn.

Källa:
http://www.linux.nu/modules.php?op=modload&name=phpBB_14&file=index&action=viewtopic&topic=12747&5

Jag hittade inget i de tidigare inläggen om just detta så kanske har du inte provat det?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.