ANNONS
Annons

"Operativsystemet kan inte startas"

Produkter
(logga in för att koppla)
Godsmack skrev:
För att köra fdisk behöver jag en fungerande bootdisk till windows 9x, right?
Njä, det är ju bara att stoppa in hårddisken i en dator med win95.
Som jag skrev ovan så har jag ingen fungerande diskettstation och då blir det svårt. Ska dock försöka få tag på en annan.

Om jag förstod saken rätt så hade du en fungerande i den dator som strular, så jag förstod inte problemet, det är ju bara att stoppa den diskettstationen i en annan dator?

Men men, annars så tycker jag att ett annat troligt fel kan vara föregående fråga, har du bootordern rätt?

Borde du inte ha att den ska boota på cdromen först, du har väl hd:n utan OS som 1:a prioritet?

ulrik74 skrev:
Ok, nu hittade jag det. Ber om ursäkt...
Jag provade också google (min näst bäste vän ;)

Eftersom det verkar som om det går att boota från cd kanske detta tips kan hjälpa dig (baserat på Björns tips ovan)

Windows XP:
Boota från Windows XP CD och tryck ner "R" tangenten under starten för att starta "Recovery Console".
Välj din Windows XP installation från listan som följer och skriv in ditt administratörlösenord.
Väl framme vid kommandoprompten skriver du kommandot "FIXMBR" och bekräftar frågan med "y". MBR kommer nu att skrivas om och GRUB försvinner.
Tryck "exit" för att starta om datorn.

Källa:
http://www.linux.nu/modules.php?op=modload&name=phpBB_14&file=index&action=viewtopic&topic=12747&5

Jag hittade inget i de tidigare inläggen om just detta så kanske har du inte provat det?

Nää, det där har jag inte provat. Ska göra det! Tack för tipset.
Men troligtvis kommer det inte att funka, eftersom att när jag bootar från skivan så startar ju formatering/installationstjänsten automatiskt och det finns ju egentligen ingen installation att reparera eftersom att den aldrig hinner klart.

bEPH skrev:
Njä, det är ju bara att stoppa in hårddisken i en dator med win95.

Om jag förstod saken rätt så hade du en fungerande i den dator som strular, så jag förstod inte problemet, det är ju bara att stoppa den diskettstationen i en annan dator?

Men men, annars så tycker jag att ett annat troligt fel kan vara föregående fråga, har du bootordern rätt?

Borde du inte ha att den ska boota på cdromen först, du har väl hd:n utan OS som 1:a prioritet?

Har ingen dator med win95. Sen så sitter jag på en laptop just nu och där är det lite svårt att koppla in en floppy, men jag ska försöka stoppa in den i en annan dator. Och ja, självklart har jag satt att den ska bota på cdromen först.

Ville bara tacka för alla svar. Problemet är inte löst än, men det är roligt att se att så många engagerar sig i en okänd människas I-landsproblem. =)

fridhamre skrev:
kanske dags att lämna in den till någon firma med kompetens inom området?

man kan int göra allt själv alltid! ;)

Haha, lustigt att du nämner det.. var just och lämnade den till min morbror som är just datornisse! =)

Får se om han kan knäcka nöten. Hoppas nästan inte, för han lät så otroligt självsäker, haha!

På moderna bios brukar det väl finnas en möjlighet att återställa bios.....kolla manualen!
Det löser ju inte ditt problem med en dåligt fungerade bios, men du kanske får igång burken iaf.

(om du inte får till det så skulle jag rekomendera dig att posta frågan på www.webforum.nu Där finns många kunniga människor som gärna hjälper till)

Lek inte i onödan med att flasha om biosen. Har disken funkat innan du flashade om den och flashade den till en senare version så låt den vara.
Återställa biosen i bemärkelsen att nollställa den behövs ju inte heller, det skedde automatiskt vid uppdateringen.

Tror fortfarande att felet är att den primära partitionen inte är markerad som aktiv.

Eller testa sätt disken som LBA istället för auto.

Senast ändrad:
Patrik, i många BIOS finns en möjlighet att skydda bootsektorn. Om denna funktion är aktiverad i BIOS kan XP inte skriva det den behöver i bootsektorn för att starta operativsystemet.

Leta efter en inställning i BIOS som heter "boot sector protection", "Virus protection" eller liknande, och försäkra dig om att den inte är aktiverad. Därefter skall det fungera att installera XP.

Patrik, jag hoppas att du berättar vad felet var till slut.
Det finns ju lite olika teorier och det vore kul att veta lösningen.

ulrik74 skrev:
Patrik, jag hoppas att du berättar vad felet var till slut.
Det finns ju lite olika teorier och det vore kul att veta lösningen.

Det roliga är att problemet är löst. Det tråkiga är att jag inte vet hur. Som sagt så lämnade vi den till min morbror, och han satt i flera timmar och försökte och vips så funkade det! Han påstår att han bara suttit och enablat/disablat allt i BIOS eftersom, och sen så startade den bara upp.

Ska kräva en skriftlig redogörelse för hur han har gjort! =)

Ska hämta datorn ikväll, så vi får se hur bra han har lyckats.

Det kan det vara, men jag är åtminstone rätt säker på att jag stängde av det. Vet att jag läste om det innan jag fick tipset av Björn och då stängde jag av det.. tror jag då.. Hmm.. ajja, som sagt. Tack för alla svar, riktigt roligt att folk är såhär hjälpsamma =)

Lovar att skriva vad som var orsaken om jag får veta ngt mer!

Provade att köra med disken på Large, och det är väl samma sak som LBA om jag har förstått det rätt? Men det funkade inte..

Godsmack skrev:
Provade att köra med disken på Large, och det är väl samma sak som LBA om jag har förstått det rätt? Men det funkade inte..

"large" används för diskar upp till 8GB.
"LBA" (logical block adressing) används för diskar däröver.

får ta och gratulera!

det är inte kul när sånt här händer men skönt att det löste sig

och dessutom roligt att se vad många hjälpsamma själar som är samlade här på fotosidan

Vet du nu vad som var fel?
Det fanns ju lite olika lösningar och det är alltid kul att veta vem som "vinner" ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar