Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Open College of the Arts (OCA)

Produkter
(logga in för att koppla)

R.Hammar

Aktiv medlem
The Open College of the Arts (OCA) är ett brittiskt universitet som anordnar fotokurser per distans. Kurserna är på c:a 9-12 månader och man behöver lägga ned ungefär 6 timmar per vecka. Kostnaden verkar ligga på 5-6.000 kr.

Jag har försökt bilda mig en uppfattning om kursen på deras hemsida www.oca-uk.com och även begärt mer information via mail.

Tanken med inlägget är att först fråga dig om du har någon erfarenhet av universitetet och deltagit i någon kurs? Finns det fler som har kurser per distans?

Tack på förhand!

Robban
 
Jag kan hitta flera genom Google men vet ju inte hur bra de är! Kanske kunde vara en idé att posta frågan även i något av forumen på dpreview.com?!
 
Tack MomentMan för dina tips. Nu har jag gjort slag i saken och beställt ett paket från NY tipsad av Eva här ovan.

Jag valde kurspaketet främst för att det följer med DVD och ljudband förutom textmaterialet.

mvh
 
Jag väntar fortfarande på kurspaketet men idag fick jag ett välkomstbrev från NYIP. I brevet följde det med ett kursprogram och enligt dom så tar det 8-12 månader för kursen.

Så du får ge dig till tåls med ett svar ;).

Men all verkar vara väldigt bra upplagt.
 
Första kurspaketet

Nu idag fick jag mitt första kurspaket som bla innehåller följande.

3 texthäften
1 fotohandbok
4 band
1 dvd
1 cd

Upplägget känns bra till att börja med.
 
Hej Robban!
Har läst i denna diskussion om kursen,
undrar vad den kostar?
Verkar engelskan svår? Hur går det för dig?

Är nyfiken då mina drömar är att utbilda mig, men har varken praktisk möjlighet eller en massa pengar i madrassen...

Mvh: Pernilla P Olsson
 
undrar vad den kostar? Jag betalade hela kursen i ett stycke och det gick på c:a 7,500 kr. Du kan dela upp det på 6 inbetalningar.

Verkar engelskan svår? Inte svårt alls. Fattar man inte ett ord så är det bara att hoppa över det, text gås igenom på ljudkassetter och senare på DVD (har ej hunnit med det än).

Hur går det för dig? Otroligt intressant, men jag har ännu bara kommit till lektion 3. Enligt min studieplan så tar första kurspaketet ungefär 1-2 månader att genomföra.

Väldigt bra upplagt och jag är än så länge väldigt nöjd med det jag har fått.

Här är en bild på det som kom med vid första kurspaketet.
 

Bilagor

  • fotopaket.jpg
    fotopaket.jpg
    19.3 KB · Visningar: 256
Menar du om företagen/kunderna står i kö när jag väl är färdig? Liknande fråga ställde jag när jag var på intervju skolan i Karis. Lärarana där lät sig förklara att det gäller att bygga upp en portfolio och kontakter. Mycket står upp till en själv antar jag.
 
Hej igen!
Tack för svaren. Efter genomgången kurs är den någon form av "slutprov"? Om man klarar får man intyg eller diplom? Vad innehåller kursen?
Hur lägger dem upp det praktiska?

Ursäkta alla frågor, men den verkar så intressant och för mig genomförbar (kanske).

Mvh: Pernilla P Olsson
 
Du har rätt i att för att lyckas som fotograf gäller det att, förutom att ta bra bilder, kunna sälja sig själv.

Undrar bara hur man kan mäta kvaliteten på olika utbildningar. Inte för att den ena eller andra nödvändigtvis ger mer jobb men för att man själv ska få så bra valuta som möjligt för pengarna. :)
 
Nu har Unit 2 & 3 kommit hem till mig, så det blir flera timmar med spännande läsning.
 

Bilagor

  • nyipunit2-3small.jpg
    nyipunit2-3small.jpg
    1.4 KB · Visningar: 97
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.