Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ooootrolig backup mapp till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
När jag höll på att rensa i datorn pga hårddisken på 250GB var full upptäckte jag att LR backupmapp var på 70GB! Det verkar ha skapats en ny säkerhetsfil varje vecka i typ 4 års tid. Är det någon inställning i LR att backupfilen skrivs över eller liknade, för att undvika detta?

En följdfråga, när man letar med windows utforskare så ser man med egenskaper enbart datamängd som ligger i mappen, man ser inte den totala mängd filer o storlek på det som finns i undermappar, går det att ställa in för att se ner i mappstrukturen?

När jag höll på att rensa i datorn pga hårddisken på 250GB var full upptäckte jag att LR backupmapp var på 70GB! Det verkar ha skapats en ny säkerhetsfil varje vecka i typ 4 års tid. Är det någon inställning i LR att backupfilen skrivs över eller liknade, för att undvika detta?

Ja, kolla runt lite, du hittar det säkert.

En följdfråga, när man letar med windows utforskare så ser man med egenskaper enbart datamängd som ligger i mappen, man ser inte den totala mängd filer o storlek på det som finns i undermappar, går det att ställa in för att se ner i mappstrukturen?

I windows står det "constains" och den´totala mängden mappar respektive filer. Låter som det du eftersöker.

Sen får du tyvärr upprepa per mapp.

Hej

Det finns ingen inställning för att skriva över tidigare backupfiler i Lightroom.
Men det finns plugins som kan hjälpa dig i städandet av backupfiler och annat nyttigt.
Här är några av dem - har inte testat dem själv och kan inte avgöra om de är bra eller ej:
http://www.lightroom-plugins.com/RemBackup.php

https://photographers-toolbox.com/products/mdawson/tpglrbackup/
Lite mer info om TPG backup:
http://thephotogeek.com/quick-easy-lightroom-backup/

Thommy

Tack alla för tipsen. Ska testa de program så söker upp datamängder i mappstrukturer. Det är ett ganska omfattande jobb att söka detta manuellt, därför hade jag inte sett den jättemängd data det var i LR backup

För backup filen så kan jag ju rensa manuellt, bara man vet om det och kommer ihåg. Egentligen är det väl bäst att flytta ut den och lägga den på extern disk, då man inte har så stor nytta av backupen om den ligger bredvid LR biblioteket? Om disken kraschar menar jag

Tack alla för tipsen. Ska testa de program så söker upp datamängder i mappstrukturer. Det är ett ganska omfattande jobb att söka detta manuellt, därför hade jag inte sett den jättemängd data det var i LR backup

För backup filen så kan jag ju rensa manuellt, bara man vet om det och kommer ihåg. Egentligen är det väl bäst att flytta ut den och lägga den på extern disk, då man inte har så stor nytta av backupen om den ligger bredvid LR biblioteket? Om disken kraschar menar jag

Man ska så klart kopiera backup:en till extern disk, men det är ju ingen nackdel att ha några versioner lokalt heller.

Lite mer Mac-tjat.......

Med en TimeMachine i gång på en extern disk finns ju backupfilerna i alla versioner bakåt i tiden för "recovery" vid problem.

Man kan ju köra manuell backup också och flytta filen själv. Nåja jag är inte så rädd om min databas. Det viktiga arbetet sparas på annan plats.

Nu blir jag undrande? Till vad använder du LR om du inte är rädd om databasen? Både sorteringar/klassningar i bilblioteksmodulen och justeringar i framkallningsmodulen lagras ju i databasen - eller skriver du hela tiden till en XMP sidecar-fil? Varför isåfall? Nyfiken....

Jag märkte att en av mina interna diskar började bli full och kom på att jag inte rensat bort gamla backuper på ett halvår. Jag har inställt på backup varje gång jag stänger av lightroom och katalogfilen är på c:a 6gb. Det fyller på ordentligt om man inte raderat med jämna mellanrum.

Hur många timmars arbete som ligger i katalogfilen går inte att uppskatta men det är snart sju år och 100k+ redigerade bilder, så det kan vara sexsiffrigt i pengar om det hade varit betalt arbete.
För mig åtminstone är katalogfilen värdefull och backas upp omsorgsfullt på både externa och interna diskar i sammanlagt fyra kopior. Den äldsta versionen högst en månad gammal. Förutom alla de man glömmer att radera.

Backuperna bör under inga omständigheter lagras på samma disk som katalogfilen (vilket de gör som standard). Lightroom gör en ny fullständig kopia av hela katalogen för varje backup (och det går inte att ställa in så den skriver över eller tar bort gamla). I och med att katalogen är en databas går det inte att göra inkrementella backuper.

Jag går in och rensar i min backupmapp lite då och då manuellt och har inte haft några problem med det.

Diskussionen om huruvida katalogen är värdefull har väl kanske inte så mycket med ämnet att göra ...

Backuperna bör under inga omständigheter lagras på samma disk som katalogfilen (vilket de gör som standard). Lightroom gör en ny fullständig kopia av hela katalogen för varje backup (och det går inte att ställa in så den skriver över eller tar bort gamla). I och med att katalogen är en databas går det inte att göra inkrementella backuper.

Jag går in och rensar i min backupmapp lite då och då manuellt och har inte haft några problem med det.

Diskussionen om huruvida katalogen är värdefull har väl kanske inte så mycket med ämnet att göra ...

Jag tycker nog frågan är i högsta grad relevant. Jag har inte själv använt XMP utan håller backuper på min databas på olika ställen - men det förefaller som om XMP alternativet gör att man inte blir så beroende av databasen om det värsta händer. Det löser såklart inte en diskkrash men delvis en korrupt databas: https://fstoppers.com/post-production/most-important-setting-lightroom-set-default-8366

Ja, men det är ju bl.a. p.g.a. risken för korrupt databas man gör backup. En stor poäng med LR är att allt lagras i databasen (och mycket kan inte lagras i XMP). Jag kör med både XMP och backup av databasen, men främst för att jag kan öppna råfilerna i ACR och få med ändringar från XMP om jag har behov av det.

Det jag vände mig mot var Olas påstående att katalogen var oviktig (vilket den kanske är för honom, men inte för de som använder LR som det är tänkt).

Om du högerklickar en mapp och väljer egenskaper så får du en total siffra för hela mappen och dess undermappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar