Annons

Online tidning, måste ladda om flera gånger

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
När jag läser tidningen online, så fungerar det bra en stund, men sen blir det bara grått, efter ett visst antal sidor, så jag måste ladda om sidan, och leta och scrolla vara jag var, då funkar det ett tag igen, sen måste jag göra det igen. Så man måste göra det ett antal gånger, varje gång hamnar jag i börjar av tidiningen, och får försöka hitta till stället jag var. Tänkte att det kanske var webbläsaren på den här dator, men nu testade jag i min surfplatta med android, och det blev samma där.

Alltså man kan ju läsa så småningom hela tidningen, men det är lite irriterande. Speciellt eftersom det går ju inte direkt att hoppa till någon sida, utan man måste scrolla sig fram.

Edit: Tänkte efter att jag skickat inlägget, att om det kan bero på att sidan har inte hunnit laddas längre, fast har för mig att jag ibland väntat en bra stund utan att det har kommit fram nåt istället för det gråa. Annars har jag ju bläddrat ner relativt snabbt.
 
Senast ändrad:
Det som jag skrev i edit, stämmer i alla fall inte. Läste en lång stund på en artikel, men sen kom jag till det hår gråa igen, och den uppdaterar den inte automatisk. Och på plattan tar det lång tid efter jag uppdaterat sidan, för att hitta tillbaks där jag var. På datorn kan jag innan jag uppdaterar sidan, har fingret på scrollistan där jag var, och relativt snabbt komma dit.
 
Jag har inte heller lyckats ladda en hel tidning på min nya surfplatta. Max halva tidningen kan läsas. Vill jag läsa andra halvan får jag scrolla snabbt till mitten av tidningen och hoppas att den laddas därifrån. Det går lite bättre på datorn men inte heller där har det fungerat felfritt.

Undrar om det kan ha att göra med cacheminnesinställningar?
 
Nu testade jag på min dator hemma, och här funkar den perfekt. Största skillnaden mot datorn på jobbet är att jag har 16 gb minne, på jobbdatorn är det bara 4 gb och hemma har jag windows 10, på jobbdatorn är det windows 7. Cpu är i stort sätt identiskt. Men problemet var på surfplattan också. Men på min datorn här hemma kunde jag gå från första till sista sidan utan några som helst problem.
 
Är det olika versioner av webbläsare på dina datorer?

Visningskoden är byggd så att sidorna skall laddas in allt eftersom man scrollar ner, för att det inte skall bli för tungt att ladda initialt. Så testa att scrolla upp/ner någon gång om bilden inte laddas - kanske inte webbläsaren detekterar tillräckligt bra.
 
Webbläsaren är ju skillnad på så sätt att på datorn med windows 10 så är det Edge, och på datorn med windows 7, är det, nu kommer jag inte ihåg om det är IE10 eller nåt sånt.

Och jag har testat att scrolla upp och ner, även väntat en lång tid, men det går inte vidare utan jag får ladda om sidan, sen kommer jag en bit igen.

Men som sagt på den här datorn så funkade det bra, utan vänte tid, utan kunde snabbt rulla ner och sidan dök upp snabbt.

Edit; Vet att det har varit lite andra problem på vissa sidor med webbläsaren på jobbet, åtminstone på Explorer, men nu hade jag det problemet med min 4g surfplatta, Samsung galaxy tab S 10,5, så den bör vara hyfsad snabb platta.
 
Edit; Vet att det har varit lite andra problem på vissa sidor med webbläsaren på jobbet, åtminstone på Explorer, men nu hade jag det problemet med min 4g surfplatta, Samsung galaxy tab S 10,5, så den bör vara hyfsad snabb platta.[/QUOTE]


Jag har exakt samma surfplatta och exakt samma problem. Tab S skall ju vara en av de bästa plattorna så problemet bör finnas på alla surfplattor. Jag tycker dessutom att det är viktigare att det fungerar på surfplatan än datorn. Hemma vid datorn har jag ju många av tidningarna i pappersform men ute på fältet är det ju ett plus att kunna läsa dessa.
 
Ja, hade varit bra om det hade funkat bra på surfplattan, för där är det jobbigt att hitta tillbaks till stället om man måste ladda om sidan, eftersom man hamnar i början igen.

Men nu är jag på jobbet igen, och testade med google chrome, och då funkar det bra. Så problemet med datorversion kan man bortse. Men problemet med surfplattan kvarstår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.