Annons

ONE SHOT eller AI SERVO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
På min 350D kan man välja tre lägen på autofokus. ONE SHOT, AI FOCUS och AI SERVO. Jag vet skillnaderna i funktion men skulle vilja ha ett förtydligande. Varför kan man inte alltid köra på AI FOCUS? Då ska ju kameran känna av om motivet rör sig och följa med motivet, om motivet står stilla så ska man kunna sikta och trycka ner halvvägs och sedan rikta om och ta kortet om man vill ha fokus vid sidan om mitten.
Fungerar AI FOCUS dåligt eller varför har man valt att även kunna köra "manuellt"?

Med ONE SHOT kan du, efter att du fokuserat på den valda fokuspunkten, omkomponera bilden utan att fokus ändras.

Jo, men man ska ju kunna göra det även vid AI FOCUS. Då överlåter man åt kameran att "se" om motivet rör sig eller ej. Den ska alltså själv väja mellan ONE SHOT och AI SERVO beroende på motivet. Är den dålig på det eftersom man även kan välja själv?

Poteta skrev:
Jo, men man ska ju kunna göra det även vid AI FOCUS. Då överlåter man åt kameran att "se" om motivet rör sig eller ej. Den ska alltså själv väja mellan ONE SHOT och AI SERVO beroende på motivet. Är den dålig på det eftersom man även kan välja själv?

Du kan använda AI Focus hela tiden. Problemet är bara att systemet, likt alla automatikgrejor, är mer eller mindre tillförlitligt.

Om du siktar mot ett stillastående föremål så kan en liten rörelse med kameran vid skärpeinställningen få kameran att tro att målet rör sig.

Om du vill vara helt säker på vad AF hittar på så väljer du One shot eller AI servo.

//Larsa

På 300D har man endast AI Focus (utom i sportläget där den alltid använder AI Servo), och det är mäkta frustrerande. Den väljer alltid AI Servo när man minst av allt vill det och det är totalt omöjligt att få igång AI Servo när man vill ha det.
Funktionen kan mycket väl vara förbättrad i 350D, men...

Som jag misstänkte då. Jag har dock aldrig märkt att det funkar dåligt men om man ska vara helt säker så gäller manuella inställningar då. Tack!

När man väl lärt sig att tala om för 300D om det ska vara AI Servo eller inte så är det inga problem att få till det. Om man vill fokusera och komponera om så väljer man AI One shot, om man vill att den ska följa motivet så väljer man AI Focus. Då är det bara att fokusera på marken och dra lite mot sig så blir det AI Servo. Alternativt kan man ta handen fram å tillbaks framför objektivet för att den ska fatta att man vill ha AI Servo.

Förutsatt att man har hacket installerat då..

andreasc89 skrev:
När man väl lärt sig att tala om för 300D om det ska vara AI Servo eller inte så är det inga problem att få till det. Om man vill fokusera och komponera om så väljer man AI One shot, om man vill att den ska följa motivet så väljer man AI Focus. Då är det bara att fokusera på marken och dra lite mot sig så blir det AI Servo. Alternativt kan man ta handen fram å tillbaks framför objektivet för att den ska fatta att man vill ha AI Servo.

Förutsatt att man har hacket installerat då..

Inga problem och inga problem. Jag tycker det låter mycket omständigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar