Annons

Omsättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos Z.

Aktiv medlem
Hej

Sitter och ansöker om F-skattesedel för enskild firma. Där måste jag ange vad min års omsättning kommer att bli.

Problemet är att jag är osäker på hur mycket omsättningen kommer att bli. Finns det någon gräns/norm att utgå från? Hur räknar man ut detta?

Några förslag?

Tack på förhand!

Mvh, Carlos Z.

www.zayaphotography.com

Hej

Sitter och ansöker om F-skattesedel för enskild firma. Där måste jag ange vad min års omsättning kommer att bli.

Problemet är att jag är osäker på hur mycket omsättningen kommer att bli. Finns det någon gräns/norm att utgå från? Hur räknar man ut detta?

Några förslag?

Tack på förhand!
Mvh, Carlos Z.

www.zayaphotography.com

Omsättning = Bruttofakturering.
Det kan bara Du räkna ut. Det finns inga tumregler för hur mycket Du säljer för.

Dra till med nåt. Det har att göra med momsredovisning mm. Säg 200 000 eller 300 000 kr till att börja med. Ta inte i för mycket. Ska du leva på firman eller är det ett tillskott? 200 000 kr är mycket att leva på men alltid en start.

Jag förstår.

Målet med firman är så klart att jag ska kunna leva på den. Men kommer antagligen att fungera som ett tillskott i början.

Men om jag bara drar till med nåt, säg 200 000, skjuter jag inte mig själv i foten på nåt sätt?
Vad händer om omsättningen inte lever upp till detta? Vad skulle det innebära?

Ps. Ursäkta min okunskap.

Jag förstår.

Målet med firman är så klart att jag ska kunna leva på den. Men kommer antagligen att fungera som ett tillskott i början.

Men om jag bara drar till med nåt, säg 200 000, skjuter jag inte mig själv i foten på nåt sätt?

Inte mycket. I värsta fall blir Din F-skatt ifrågasatt och verksamheten betraktas som hobby men det följer inget straffansvar med en sådan felbedömning så länge Du är ärlig.

Problemet om du anger för mycket är att du kanske inte har råd att betala F-skatten. Ange en realistisk summa du tror att du kommer att omsätta under första året. Du kan ändra uppgifterna genom att göra en ny preliminärdeklaration under året.

Jag förstår.

Kanske, du kan ligga ute med momspengar helt i onödan.
Om du är osäker på inkomsterna, så lägg dig så nära noll som möjligt, öka månaden efter om du verkligen fakturerar mer. Enligt hörsägen så kan du gå minus i ca två år, utan att bli altför hårt ifrågasatt och då ska du ha tillbaka moms för inköpta varor.

Michael

Jag tror att du håller på att fylla i blanketten "Skatte och avgiftsanmälan" (SKV 4620)

Skatten vill veta ungefärlig omsättning enbart för att bestämma hur ofta du "skall" momsa. En låg omsättning innebär för de allra flesta enskilda näringsidkare att betala moms 1 gång per år och då ihop med din självdeklaration.

Däremot är "Verksamhetens överskott" mer intressant. Det är det beloppet som styr din kommande F-skatt. Vanligtvis har de flesta nystartade företag en uppförsbacke under uppbyggnadsskedet vilket innebär ingen vinst och därmed ingen F-skatt att betala. Detta är det stora dilemmat att driva enskild firma - att gissa hur bra året kommer att gå. Mitt råd till dig som nystartad, är att ange en blygsam vinst eller t.o.m 0.-. Om du gör det, så måste du ha järnkoll på ditt företag. Är vinstprognosen större än beloppet som du angett, lämna in en ny prel. deklaration för att öka F-skatten. Allt för att undvika tråkigheter i slutändan.

Prata med Skattemyndigheten.

Ett tips kan ju faktiskt vara att kolla med skattemyndigheten - de har handläggare som hjälper nybörjare och svarar på än den ena dumma frågan efter den andra om man nu tycker att frågorna är dumma ... det är dom ju självklart inte för som nybörjare har man faktiskt inte koll.
Alltid bra att få en kontakt på nämda myndighet också - de sitter faktiskt inte där för att jäklas med folk.
Det finns även (tror jag fortfarande ) kurser/träffar just för såna som är nystartade företag hos dom där de drar igenom en massa frågeställningar och tips.

Dessutom är de jäkligt bra på just det här med skatter och grejer ...
Lycka till ockå förstås.

Jag tror att du håller på att fylla i blanketten "Skatte och avgiftsanmälan" (SKV 4620)

Skatten vill veta ungefärlig omsättning enbart för att bestämma hur ofta du "skall" momsa. En låg omsättning innebär för de allra flesta enskilda näringsidkare att betala moms 1 gång per år och då ihop med din självdeklaration.

Däremot är "Verksamhetens överskott" mer intressant. Det är det beloppet som styr din kommande F-skatt. Vanligtvis har de flesta nystartade företag en uppförsbacke under uppbyggnadsskedet vilket innebär ingen vinst och därmed ingen F-skatt att betala. Detta är det stora dilemmat att driva enskild firma - att gissa hur bra året kommer att gå. Mitt råd till dig som nystartad, är att ange en blygsam vinst eller t.o.m 0.-. Om du gör det, så måste du ha järnkoll på ditt företag. Är vinstprognosen större än beloppet som du angett, lämna in en ny prel. deklaration för att öka F-skatten. Allt för att undvika tråkigheter i slutändan.

Ett mycket bra inlägg iom att man sätter sig i TS fråga.

Michael - Gillar genomtänkta svar -

Dra till med nåt. Det har att göra med momsredovisning mm. Säg 200 000 eller 300 000 kr till att börja med. Ta inte i för mycket. Ska du leva på firman eller är det ett tillskott? 200 000 kr är mycket att leva på men alltid en start.

300 000 exl moms?
Om inte jag tänker helt fel, så blir fakturerade 300 000 kr ink moms, 60 000 kr som ska betalas in i preliminär moms första året. 60 000 kr delat på 12 månader blir 5000 kr i moms/månad från första preliminär moms-inbetalning, på det nystartade företaget.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Michael - Alla ska nog inte ge ekonomisk rådgivning -

Ett tips kan ju faktiskt vara att kolla med skattemyndigheten - de har handläggare som hjälper nybörjare och svarar på än den ena dumma frågan efter den andra om man nu tycker att frågorna är dumma ... det är dom ju självklart inte för som nybörjare har man faktiskt inte koll.
Alltid bra att få en kontakt på nämda myndighet också - de sitter faktiskt inte där för att jäklas med folk.
Det finns även (tror jag fortfarande ) kurser/träffar just för såna som är nystartade företag hos dom där de drar igenom en massa frågeställningar och tips.

Dessutom är de jäkligt bra på just det här med skatter och grejer ...
Lycka till ockå förstås.

De här två svaren är allt som behövs. Det första för att det är genomtänkt och helt rätt utifrån de från de förutsättningar man från från TS inlägg, det andra för att det är det viktigaste tipset man sm nykläckt kan få. Min skattemyndighetskontakt har varit ovärderlig! Och han har, mot alla odds, inte tittat på med mig den där blicken man ger en fullständigt hopplöst obegåvad idiot en enda gång... Han borde verkligen få något slags pris...

:)

Tack för alla svar!

Jag har en bra grund att utgå från! Många kloka råd här som kan nog hjälpa inte bara mig med andra också!

Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar