Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omnibouncer - en bit plast för 300kr (!?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är det verkligen. Jag hade alltid bouncer monterad på blixten utan att egentligen efter själv, "alla andra" har ju det och det sägs ju ge så mycket mjukare och finare ljus. Sen läste jag en upplysande tråd här på FS om hur onödig den var och det var då jag faktiskt testade själv, och sedan dess har den bara legat och skräpat och jag har aldrig saknat den.

För 300 kronor kan du köpa något betydligt vettigare.

Så var det för mig också, mina blixtbilder blev betydligt bättre utan plastgrunkan, visst den skall sprida ljuset mera om man stutsar blixten mot en vägg eller tak, men det klarar min blixt av lika bra, eller bättre utan plastbiten, det roliga är ju att man fortfarande ser fotografer, även proffs, som använder den rakt på, då har den ju ingen som helst effekt :) Nej jag ser den endast som en onödig batterislösare.

/kent
 
För rätt så länge gjorde jag min egen omnibounce till Canon blixten av ett mjölkigt burklock á la big pack och lite dubbelhäftande tejp. Funkade perfekt och var i princip gratis.
/Jacob vP
 
Tack för alla tips o råd. Han snubben i videon kunde gärna fått komma till punkt lite snabbare :)

Blir nog en från kaffebrus eller kina, fast ska kanske testa lite med papper också :) Canon blir det inte iaf!
 
Tack för alla tips o råd. Han snubben i videon kunde gärna fått komma till punkt lite snabbare :)

Blir nog en från kaffebrus eller kina, fast ska kanske testa lite med papper också :) Canon blir det inte iaf!

Stöd svensk handel, mitt förslag (Dealextreme) ger ingen moms till staten. :) Dock, ditt billigaste alternativ...
 
Så var det för mig också, mina blixtbilder blev betydligt bättre utan plastgrunkan, visst den skall sprida ljuset mera om man stutsar blixten mot en vägg eller tak, men det klarar min blixt av lika bra, eller bättre utan plastbiten, det roliga är ju att man fortfarande ser fotografer, även proffs, som använder den rakt på, då har den ju ingen som helst effekt :) Nej jag ser den endast som en onödig batterislösare.

/kent
Jag tycker att det är just vid vidvinkel och rakt på som den gör skillnad, lyser upp bättre i kanterna. Riktad upp i taket är det blandade resultat. Jag skulle nog inte köpt den igen.

Vad som är väldigt roligt är fotografer som riktar blixen uppåt när det inte finns något tak
 
Jag tycker den där plastbiten funkar bra inne och tätt inpå.

Tidigare hade jag nån halvtransparant plast från en förpackning till ett par Oakley-glasögon fastsatt med gummisnodd på blixten. Det funkade iofs bra, men Omnibouncern ger ett jämnare och mer pålitligt resultat imho. Vid upplättning i direkt motljus ute snor den dock för mycket av ljuset. Att alltid ha den på är alltså knappast nåt bra val.
 
Vad som är väldigt roligt är fotografer som riktar blixen uppåt när det inte finns något tak

Fast blixten 45-60 grader uppåt med Omnibouncer ger ofta ett rätt OK resultat även utan tak. Lättare att låta undersidan på Omnibouncern göra jobbet än att ställa ner styrkan på blixten.
 
Finns det alternativ, nån som vet var? Eller är det mer precision i plastbiten än den ger sken av?

(till en Canon 430EX)

Först en sak som inte har specifikt med Omni bouncern att göra :allt du köper idag har en prislapp som är baserad på vad den är värd i kundens ögon. Pris-tillverkningskostnad=täckningsbidrag. Marginalen på produkten är en del av täckningsbidraget och alla företags huvudsakliga mål är att få så hög marginal som möjligt, alltså tjäna så mycket pengar som möjligt. Eftersom Omni bouncern finns kvar så är det många som tycker att det den gör är värt 300:- - så enkelt var det med den biten.

Jag skulle uppskatta att ett sådant verktyg kostar ~35.000:-, sen behöver du en plastspruta @ ~80 -150 000:- sen är det bara å köra...gör du 100 000 om året så blir kosten under 2 kr/st...
Detta var mycket förenklat och utan att ta hänsyn till en mängd parametrar... Dessutom tillkommer nu marknadsföring och logistik etc...

Jag har själv en till SB24, jag tror jag betalade 220:-, och jag upplever en förbättring i mina bilder när jag använder den. Hör till saken att jag fotar relativt sällan med blixt...men ändå...

De första 10 åren av mitt fotoliv använde jag en sönderklippt plastdunk (=>gratis) och ett jättekraftigt gummiband (~6x1 mm tvärsnitt) till min Minolta på den tiden...resten får ni räkna ut... ;-) Det funkade kanon men var lite struligt då bl.a. gummibandet gick av då och då - så när jag gick över till Nikon så jag köpte en färdig bit istället...

Hur stor marginal tror ni att t.ex. Canon har på en 580 blixt, eller på ett MKIII hus...eller Nikon på sin nya SB900 resp D3...
Min försiktiga gissning säger att det är ju inte 50% av försäljningspriset...det är antagligen MYCKET mer...åtminstone på "proffsprylarna"...

/ Magnus
 
Fick ett bra tips i en annan tråd om att skära upp genomskinliga filmrullsburkar så att de passar på interna blixtar och i dem gick det även att sticka in filter. Botten av en schampoflaska var också ett bra tips. Mycket bra tips i filmen också även om tempot var alldeles för långsamt för min smak.
 
Vad som är väldigt roligt är fotografer som riktar blixen uppåt när det inte finns något tak

Då kan du skratta åt mig för det gör jag ofta.

Med omnibouncern på går det ljus åt alla håll och på nära håll räcker det bra. Fördelen är att man får ljuskällan längre från objektivet och mer struktur i bilden. Finns det vita väggar och tak åker plastprylen ofta av och blixten riktas uppåt, åt sidan eller bakåt. Ibland också med plastbiten på för att ge fyllnadsljus, allt beroende på förhållandena.

Däremot får man inte mjukare ljus av omnin utan studs som många tror, den är för lite för att ge någon softboxeffekt. Det är bara i kombination med vita väggar och tak som man kan uppnå det genom att ljuset går åt alla håll och studsar tillbaka.
 
Man slipper röda ögon också.
Blixt med omnibounce riktad rakt upp när man inte kan studsa ljuset mot något ger perfekta bilder :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.