Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omdöpning av raw-filer till tagningstillfälle?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill kunna döpa om mina bilder till den tidpunkt bilden är tagen. Det skall fungera för alla filtyper. Jag har Canon 20D och fotograferar ibland i RAW + JPG. Exempel:
_MG_3980.JPG -> 20050717-151524.JPG
_MG_3980.CR2 -> 20050717-151524.CR2

Jag har använt Exifer tidigare, men det funkar inte för RAW -bilder. Har Photoshop CS, men där finns ingen rename funktion som plockar upp EXIF-data. Man måste själv skriva in ett datum.

Hittade två forum om detta, men är osäker om detta funkar, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=17821&perpage=15&highlight=exifer&pagenumber=1
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=35648&highlight=rename

Har laddat ner provversion av PIE, skall se om det funkar.
Tacksam för alla programtips!

Jag har mycket att ta hand om efter semestern.

/Lise-Lott Wesslund

Rätt kompetent rename-verktyg är programmet "The Rename". Det är gratis och kan döpa om filer utifrån exif-informationen om du vill.

Info om programmet

I freeform läget (drop down menyn), skriver du in detta kommando, markerar de filer du vill döpa om och trycker på "play"-knappen.

<ExifDateTimeEx,1,yyyymmdd> - <ExifDateTimeEx,2,hhnnss>.<curext>

Hoppas det löser sig
/Johnny

Tack för era svar, har några funderingar.

Jag kollade lite på Breeze Browser för ett år sedan, fick tips av en fotograf. Det blev inte aktuellt då. Det verkar som Breeze kan hantera både JPG + RAW samtidigt. Har du erfarenhet av DownloaderPro Karin?

The Rename verkar kompetent, men misstänker att det bara hanterar JPG filer.

Vad är C1 för program Kristoffer? Med tusentals bilder behöver jag något automatiskt, utan att ange prefix. Photoshop CS kan inte hålla ihop raw + jpg filer vid rename, de får olika löpnummer.

Det blir en närmare titt på Breeze, om inte den sökta funktionen finns i CS2, som jag skaffar så småningom.

Lise-Lott

Javisst har jag det. Jag använder DownloaderPro när jag tankar över bildfilerna rån minneskort eller mellanlager och det fungerar fint för mig. Det håller också reda på om jag råkat få dubletter på mitt mellanlager. Namna om filerna gör jag inte så ofta men det har fungerat fint när jag behövt göra det.

/Karin

Lotta Wesslund skrev:
Jag kollade lite på Breeze Browser för ett år sedan, fick tips av en fotograf. Det blev inte aktuellt då. Det verkar som Breeze kan hantera både JPG + RAW samtidigt.
Jag laddar över bilder från CF-korten "manuellt" via kortläsare och använder sedan Breezebrowser till att ändra namnet på både raw- och jpg-filer enligt ÅÅMMDD_hhmmss_kameramodell.filtyp. Hur namnet ska se ut kan man konfigurera själv. De gånger man tagit två (eller fler) bilder under samma sekund lägger BB automatiskt till ett suffix (_1 eller _2, etc).

Stort tack för era svar, nu vet jag vad jag skall använda.

Det blir Breeze, jag använder kortläsare och ibland mellanlagring.
Bra att "The rename" fungerar oxkså.

Lise-Lott

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar