Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omdöme om 20/2.8 AIS?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
Letar efter en 20/21 mm att använda med Canon fullformat. Canons 20 tycks vara uppskattad av många medlemmar på FS men på nätet finns också många negativa omdömen. Ett alternativ är att använda Nikons 20/2.8 AIS med adapter. Hur är prestanda för denna optik? Distorsion oroar mig inte så mycket (kan ju korrigeras), värdesätter ffa skärpa/upplösning och frånvaro av CA, även i hörnen. Någon som kan ge ett omdöme? Jag är medveten om att Nikon har gjort ett antal 20 mm (8 st?) och har läst bl a Björn Rörsletts recension (men litar inte speciellt på K Rockwells omdöme).

Bilagor

• nikon_20-28-ais.jpg
    nikon_20-28-ais.jpg
    43 KB · Visningar: 339
Korrigeras distorsion i efterhand förlorar bilden en del i skärpa. Vinjetering kan korrigeras utan skärpeförlust, och i viss mån även CA. MVH, Niclas

SixBySix skrev:
Korrigeras distorsion i efterhand förlorar bilden en del i skärpa. Vinjetering kan korrigeras utan skärpeförlust, och i viss mån även CA. MVH, Niclas
Öh, lite OT, eller...? Denna tråd handlar om vad du tycker om Nikon 20/2.8 AIS? Det som särskilt efterfrågas är prestanda i hörnen beträffande skärpa/upplösning och CA.

niklasl skrev:
Öh, lite OT, eller...? Denna tråd handlar om vad du tycker om Nikon 20/2.8 AIS? Det som särskilt efterfrågas är prestanda i hörnen beträffande skärpa/upplösning och CA.

Trådskaparen menar att distortion inte är något bekymmer utan kan korrigeras i efterhand. Niclas Vestman påpekar att man förlorar skärpa. Alltså påverkas valet av glugg, vilket tråden handlar om.

/Pontus

PS. Har ingen erfarenhet av den, men mina Nikkor 24mm f/2 och 35mm f/1,4 är skarpa. DS.

Tack Pontus för förtydligandet. De var välformulerat. Sorry Niklas, har tyvärr ingen erfarenhet av gluggen heller. Vad är det för kamera som du tänkte att använda den på?

Kanske bäst att förtydliga mina tankar kring distorsion, skärpa och CA.

Det finns inga vidvinklar utan distorsion. De som ser "distorsionsfria" ut har ofta "måsvingedistorsion", vilken är knepigare att korrigera. All bildmanipulation leder potentiellt till kvalitetsförlust, korrektion av enkel distorsion är dock acceptabelt för mina ändamål, de interpoleringsalgoritmer som används är mycket bra.

Att korrigera CA följer samma princip som att korrigera distorsion förutom att det görs olika mycket för olika färgkanaler. Om man menar att korrektion av distorsion inte kan göras utan kvalitetsförlust följer att motsvarande gäller för korrektion av CA. Enligt min erfarenhet är det svårare att korrigera CA. CA kan dessutom variera med avstånd och bländare vilket inte distorsion gör, vilket ytterligare försvårar.

Ett oskarpt objektiv kan inte korrigeras till att göra skarpa bilder - tämligen självklart.

SixBySix skrev:
Vad är det för kamera som du tänkte att använda den på?
Jag tänkte använda den på 1Ds. Helst skulle jag vilja få tag i en Distagon 21/2.8 (hittelön om du lokaliserar en som jag kan köpa!) men den är svår att få tag i.

Jag tycker inte att min Canon 20mm f/2,8 är dum alls. Har inte jämfört den med en Distagon, men han jag köpte den av jämförde med sin 16-35mm f/2,8 och tyckte att de var skärpmässigt lika. Fast brännvidd jämfört med zoom, visst, men det lär ju vara den skarpaste vidvinkelzoomen.

Nu har jag köpt en Sigma 15-30mm och hade tänkt använda Canon-gluggen för ändamål då jag behöver ett mera "raktecknande", ljusstarkare eller motljuståligare objektiv. Men jag har precis köpt ett 70-200mm f/2,8 och skulle kunna rädda kamerabudgeten något genom att sälja den till dig. Vi kan skriva på kvittot att du får lämna tillbaka den inom en månad om du inte är nöjd, så får du chansen att testa!

Hör av dig om du är intresserad och har vägarna förbi Växjö!

/Pontus

Tack för erbjudandet men alla är inte riktigt lika nöjda. ;-)

Nu är detta ett Nikon-forum och då är det kanske bäst att nämna att Nikon 20/2.8 får 3,5 av Photodo medan Canon 20/2.8 får 3,4. Det är visserligen bara en aspekt av en optiks prestanda och karaktär så det skulle vara roligt att höra fler omdömen om Nikon 20/2.8 AIS. Eller så är jag bara ute och cyklar...

Jag har provat den, och intrycket den gav mig är att den är märkbart skarpare än min AF 24 mm 2.8, som inte alls är dålig. Lite småsvår att få tag på till vettigt pris dock, de som har en vet dess värde...

Jag har sett den för 3500-4000:- beroende på skick, det är nog där det ligger ungefär. Verkar vara en svår glugg att göra ett "klipp" på.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto