Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om skärpa..

Produkter
(logga in för att koppla)

Nali

Aktiv medlem
Har en fråga, eller ett problem..
Har en Nikon D70 med kitobjektivet

först till frågan för att klara ut, kan det skilja i hur rätt kameran fokuserar beroende på brännvidd? När jag fokuserar med 70mm så blir det helt rätt, men vid 18mm läget så blir fokus en bit bakom det man satt fokus på (okej att man siktar bättre inzoomat, men borde inte kunna bli så fel som det blir) Alla som har en D70 vet att "fokuspunkten" är ganska stor (kör på den i mitten) vilket kan bli problem om det man vill ha fokus på är smått.. men även när ingenting annat finns att få fokus på blir det fel..

Upplever bara detta fel med kitobjektivet i vidvinkelläge.. har även jämfört med ett tamron 19-35 och där fokuserar kameran rätt på det man siktar.. (vilket borde ta bort de argument som har att göra med att jag siktar fel) Om man bortser från små saker så blir det även gigantiska fokusfel då jag fokuserar mot tvn/draperiet, kameran piper till att den har fokus men de bilder som är tagna med kitobjektivet är otroligt ur fokus medan de bilder tagna med tamronobjektivet är skarpa. (siktar på precis samma punkt)

Är det normalt att det ska skija så här mycket? märkte detta först när jag inhandlat sb-800 och började fokusera i mörket med ir hjälpbelysningen.. de bilder jag testat har jag dock testat både med och utan sb-800 och det blir samma fel. har bildexempel som jag kan lägga upp men är osäker på om skillnaden syns så bra, kan maila om någon har lust att kolla på org. bilderna..

vore trevligt om någon har någon tanke, om det är fel på mitt 18-70 objektiv el om det är jag som är klantigt, kameran verkar det ju iaf inte vara då bilderna med Tamronet blir bra
 
Kitobjektivet. 1/60 F3.5 bränvidd 18mm samt Sb-800 TTL
 

Bilagor

  • kit_resize.jpg
    kit_resize.jpg
    25.9 KB · Visningar: 962
Tamronobjektivet. 1/60 F3.5 bränvidd 19mm samt Sb-800 TTL
 

Bilagor

  • tamron_resize.jpg
    tamron_resize.jpg
    28.2 KB · Visningar: 958
En fundering och fråga till de lärda..

kan man se avståndet som kameran mäter upp till objektet man fotar? Eftersom både mina objektiv är CPU linser som ska mäta avståndet till objektet man fokuserar på borde ju även blixten bli den samma då det är samma avstånd, men utan undantag slår blixten, både inbyggda och sb-800, starkare med kitobjektivet.. det är som att kameran får för sig att det är längre till objektet/det man fotar då man har kitobjektivet än då man har tamron linsen..

någon som har svar?
 
Ursäkta att jag skriver så mycket själv här.. men får ju inga svar :)

Har iaf nu lagt märke till att vid full vidvinkel så fokuserar kameran/objektivet fel med minst en halvmeter. detta har jag kommit fram till från att
1. ha kollat på äldre bilder där en person står framför något annat, t.ex. en vägg..i minst 80% av dessa bilder är bättre skärpa på det bakom personen. blixten är även ofta lite för stark. (har aldrig tänkt på det tidigare men blev så uppenbart nu, förekommer dock endast vid full vidvinkel 18mm, eller syns iaf då)

2. Fokuserade på en liten tv/video kombination som var placerad ca 1.5m framför en vägg med bänk+blomma på. siktade med fokusrutan en bra bit in på TVn på knapparna+VHS luckan(inte nära kanten på någotsätt alltså)trots detta blev det bättre fokus på blomman än på TVn. Efter att fokuserat i 18mm läget ser man att fokus ligger fel då man zoomar ut till 70mm läget, gör man tvärtom och fokuserar i 70mm om och sedan zoomar ut så blir fokus rätt, samt blixten lyser inte ut lika starkt.. (satt ca 1.5m från tvn då jag fokuserade)

Är det så här det ska vara? känns löjligt om det inte ska gå att fokusera vid full vidvinkel.. har ju tidigare inte lagt märke till detta direkt, men ser nu efteråt att det tydligen hela tiden varit så.. (har trott det är jag som klantat mig el slarvat)
Kan det ens vara skillnad på så sätt att objektivet är "fel" på en brännvidd & perfekt på en annan? är just att fokus ligger ju rätt då man från inzoomat zoomar ut.. men det blir inte rätt då man försöker få fokus i vidvinkelläge.. (som jämförelse kan jag säga att tamronobjektivet inte fokuserar fel en enda gång på samma avstånd och samma objekt(tvn))

Har en svag aning om att det verkar som Kitobjektivet lättare fokuserar fel med sb-800 monterad, men är inte säker på detta.. det fokuserar ju fel vilket som visserligen, men kanske lättare..

Om det nu är så att det är fel på mitt objektiv, Vad kan jag göra??

Blev lite långt och mycket pladder, men hoppas någon har något vettigt att säga!
 
samma problem

hmm jag fotade en serie produktfoton igår med D70 + min nya sb-800 och skärpan blev dålig på samtilga bilder... har inte hunnit tänka på vad jag gjorde fel men nu när jag såg ditt inlägg börjar man ju fundera...

pontus
 
Det är objektivet som inte är ordentligt kalibrerat mot din kamera. Det är ett relativt vanligt fenomen och du verkar ha fått ett måndagsex. Jag har samma problem med mitt Sigma 18-125. Ta kontakt med återförsäljaren, så skickar de objektivet på service (om du har garanti kvar).
 
Verkar som du säger att det är ett måndagsexemplar..

har nu testat fokusera på en grej på väggen(plan vägg utan mönster) i 18mm för att sedan zooma in till 70mm, varvid man tydligt ser hur fokus är åt helvete.. oskärpa som heter duga. gör man tvärtom, fokus i 70mm å sedan knäpper av i 18mm ligger skärpan klockrent... så verkar vara att den har svårt att fokusera rätt då man kör vidvinkel..

vid test med fokus på en kartong hamnade skärpan vid inzoom till 70mm ca. 40-50cm bakom kartongen.. lägger upp bild på detta, är lite lustigt nästan hur mkt fel det blir (är lättare att se felfokus tydligt vid inzoom)

Har även kollat igenom alla mina tidigare bilder och ser att det är fel på flera av dom med.. (något jag trott var slarv från min sida, eller något skumt)

Problemet nu är att jag köpte kamera+objektiv i sommras i Indonesien, med tron att jag hade världsgaranti, men har nu efteråt läst att detta är fel, sant eller falskt? Vore ju toppen om det gick att ta det på garantin, eftersom det varit fel hela tiden, bara att jag trott det är jag som är kass, så skulle det gå på garanti..

Om det nu är så att jag får betala för kalaset, vad kan det gå på? För nu när jag vet att det är fel kommer jag störa mig på det hela tiden..
 
Ja, det där är ett solklart fall av bakfokus, det borde absolut rättas till. Det är alltid tråkigt när saker inte fungerar som de skall.

Vid garantireparation gäller att ifylld garantisedel och kassastämplat kvitto ska vara med när du skickar in kameran, så det kanske inte är riktigt aktuellt i ditt fall. Vad det kan kosta vet jag inte, men det kan bli en slant, säkert upp mot en tusenlapp.

Nikon Svenska AB har en serviceverkstad i Upplands Väsby - du kan maila till [email protected]. Det finns även flera auktoriserade verkstäder utspridda i landet.

Lycka till!
 
Bakfokus-bekymmer

Hej, hoppas att du får ordning på grejorna. När jag hade problem just med bakfokus hittade jag denna sidan på webben. Kan detta hjälpa även dig?

http://md.co.za/d70/chart.html

Mitt bekymmer var inte särskilt stort men Nikon lät justera D70 ändå och enligt denna test är nu fokus på rätt ställe. Fortfarande händer felfokuseringar som jag vill skylla kameran för men atomatiken fungerar väl inte alltid, dock är den väsentligt bättre än vad jag är....

MVH
Frank
 
Hejsan! tänkte bara tala om hur det har gått med objektivet..

Mailade in till nikon och fick svar inom två timmar att jag borde skicka in objektivet för justering.. gjorde detta och mindre än en vecka efteråt fick jag tillbaka objektivet, det fast dom sagt 10 arbetsdagar.. Väldigt possitivt och överraskande, tvärtemot mycket av den kritik jag läst här på FS angående Nikons kundbemötande och serviceanda..

Jag behövde inte heller punga ut något för det gick på Världsgarantin (någon här på FS har påstått att Nikon endast har europagaranti, något som inte stämmer då jag från indonesien fick världsgaranti) var skönt det, man vet ju aldrig vad som kan krångla.. :)

Nu fungerar allt som det ska, så är väldigt nöjd! :)
 
Nali skrev:
vid test med fokus på en kartong hamnade skärpan vid inzoom till 70mm ca. 40-50cm bakom kartongen.. lägger upp bild på detta, är lite lustigt nästan hur mkt fel det blir (är lättare att se felfokus tydligt vid inzoom).

Men flyttas inte fokus vid in/utzoomning då?

Jag menar, det är (var) möjligen fel på objektivet, men kanske inte så mycket som det ser ut.

Edit: jag såg nu att allt löst sig ;) men min kommentar gäller väl fortfarande generellt.
 
Så som jag förstått/hört är att "riktiga" zoomar inte ska ändra fokus när man ändrar brännvidden.. men flera billigare/sämre(?) objektiv gör detta..

men jag är ingen guru på detta så någon som vet bättre får gärna rätta mig i detta, jag har iaf lärt mig att det är så.

brorsans billigare sigma objektiv ändrar fokus rejält då man ändrar brännvidd så helt klart är det olika mellan olika objektiv, precis som vissa snurrar framtill medan andra inte gör det.. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.