Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2

snysop skrev:
Hur läskigt är det att byta? Är det inte lite nervöst?

Första gången var det lite läskigt. Hade inga beskrivningar eller så. Men nu gör jag det med frugans noppningspincett snabbare än jag gör ren sensorn.
 
Chewbacca skrev:
Men blir det inte besvärligt om man ska ha fokuspunkten nån annanstans än i mitten?
Flyttar du kameran blir det väl rätt stor risk att det blir suddigt?

Nja. Jag använder oftast ringen runt omkring för att fokusera. Lite klurigt annars om man inte har linjer mitt i splitten. Den går ganska långt ut på sidorna så det är relativt lätt.

Men det ska tilläggas, det tar ett tag innan man vant sig och fått kläm på det. Dessutom blir spotmätningen lite knasig på bländare 5.6 och högre. Så jag använder vägd mätning de gånger jag kör i AV.

Kan nämna det när jag ändå är på gång, AV funkar bättre med M42 än med manuella PK objektiv som inte har elektronik att ta emot bländare från kameran. AV funkar för mig utmärkt med M42. Dock på höga bländare typ f11 lär jag dra ner exponerings kompensationen ett steg.

Sen är det naturligtvis ett par dagars träning att blända upp och ned med M42 överhuvudtaget. Men när det sitter i ryggraden är det inga problem.
 
Det finns ju ett gäng billiga adaptrar från M42 till K-fattning på ebay. Är det något man bör tänka på? Ser att vissa går att fokusera till infinity och vissa inte...?
 
snysop skrev:
Det finns ju ett gäng billiga adaptrar från M42 till K-fattning på ebay. Är det något man bör tänka på? Ser att vissa går att fokusera till infinity och vissa inte...?

Köp en pentaxtillverkad. Det är viktigt.

Antingen handlar du en på tex Cyberphoto eller söker på Genuine Pentax adapter på ebay

Tredjeparts är bara bra om man tänker skruva fast dem permanent på objektivet. De kan nämligen pajja och fastna i kameran. Dessutom kräver en del verktyg etc för att få ur den. Skräp helt enkelt. Den riktigta är värd pengarna.
 
Idag var vi ute med båten med kameran och idag kände jag verkligen att jag saknar en väderskyddad kamerauppsättning. Så efter båtturen så åkte vi till MediaMarkt med kameran och fick testa DA* 16-50. Wow. Nästan läskigt att man inte hör fokuseringen. Är grymt imponerad och den var inte så stor som jag trodde. En maffig pjäs men absolut inte för stor. En sån skall jag ha! :D
 
snysop skrev:
Idag var vi ute med båten med kameran och idag kände jag verkligen att jag saknar en väderskyddad kamerauppsättning. Så efter båtturen så åkte vi till MediaMarkt med kameran och fick testa DA* 16-50. Wow. Nästan läskigt att man inte hör fokuseringen. Är grymt imponerad och den var inte så stor som jag trodde. En maffig pjäs men absolut inte för stor. En sån skall jag ha! :D

Jasså det låter så nu! :)
Du som har vurmat för tele... ;)
 
Chewbacca skrev:
Jasså det låter så nu! :)
Du som har vurmat för tele... ;)

Nja, fast det var väl inte just brännvidden som jag var ute efter utan snarare SDM! :D:D:D Kollade igenom "båtbilderna" och de är oftast runt 30 och uppåt. Så 16-50 blir inget jag köper.
 
Daniel du har en redig samling Super Takumar. :)

Eftersom jag inte är ägare till Pentaxkamera och inkörd i det systemet, tycker jag deras benämningar är något av en djungel. Vad är egentligen skillnaden på Super Takumar och SMC Takumar kvalitetsmässigt?
 
Svänglyse skrev:
Daniel du har en redig samling Super Takumar. :)

Eftersom jag inte är ägare till Pentaxkamera och inkörd i det systemet, tycker jag deras benämningar är något av en djungel. Vad är egentligen skillnaden på Super Takumar och SMC Takumar kvalitetsmässigt?

Utökade den igår dessutom med ett 50/1.4 och ett 85/1.9 :D.

Super Takumar är föregångare till Super Multi Coated. Dock är de oftast samma konstruktion, med olika coatings.

Här har du en lista på de flesta av dem
http://www.pentaxforums.com/forums/photographers-marketplace/32879-pentax-primes-x3.html
 
snysop skrev:
Vädertätning och tyst fokusering är stora plus för Pentax-gluggarna - men det verkar som att de inte är lika skarpa som de andra jag nämnt.

Om ni fick välja mellan dessa - vilka skulle ni valt då? Är ute efter en ljusstark telezoom samt en ljusstark normal.

Pentaxgluggarna är skarpa, utom vid största bländaren där de har fallande kantskärpa. Detta är inget ovanligt för Pentax-objektiv med f/2.8 eller öppnare bländare, det är egentligen bara pannkakorna som är jämnare på kanterna vid största bländaröppning.

Men visst är konkurrenterna bra, så ur optiskt perspektiv är det nog hugget som stucket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.