Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Produkter
(logga in för att koppla)
Zewrak skrev:
Inte funderat på att köpa fasta objektiv istället? Låter som du vill ha 50/1.4 tex.

Hehehe... det var mitt första objektiv jag köpte (efter kitten i paketet dvs). Letade efter ett 50/1.4 i säkert ett år men förgäves. Men helt plötsligt så började de tillverka det igen och jag fick tag i ett nytt. :) (Sitter f.ö på kameran nu). Det är detta objektiv + ett låne Sigma 18-50/2,8 EX som gjort att jag vill ha 2.8 på kommande objektiv.

Fasta telen är lite lurigare. Jag behöver nog ha lite zoom ändå - för att göra det enklare för mig. Vill inte alltid behöva sitta på ett visst avstånd då jag spontan-tar foton på min lilltjej t.ex. Därför är zoom att föredra för min del.
 
Chewbacca skrev:
Plus att du väl ändå får svårt att använda 250mm inomhus? :) oavsett bländare.
Fast jag vet ju inte hur långa korridorer du har hos dig iofs :)

132mm (enligt exif) är den brännvidden jag oftast använder här hemma. Då kan jag sitta ca 2m från "objektet" och fylla bilden med det. Så 135 är på gränsen - men det får funka. Jag är mer sugen på 50-135'an än 16-50 egentligen...
 
Vilken hysteri!!
Om några testare anser vissa gluggar vara skarpare än andra, innebär det knappast, att det alltid syns i verkligheten, på den verkliga bilden!
En normalglugg, Pentax (Takumar) 1,4/50mm är alltid ett rätt val, rimligt pris, topprestanda.
 
Inte funderat på ett macro istället om du vill komma nära?

Samsungs 100mm har fått bättre resultat än Pentax dito enligt en enggelsk tidning, Digital Photographer. Nr 70, tredje uppifrån http://www.dphotographer.co.uk/back_issues.php
Det är de 8 olika linser som högst % i deras tester. Samsungen fick 85% och är enda macrot. Samsungs 35 f2 AL fick 80 och bägge dessa är före tex Sony 16-803,5-4,5 ZA och Tamron 28-300 f3,5-6,3 XRDI.

Canons EF 50mm f1,2 L USM har fått 90 %

Bara för att ge dig lite mer beslutsångest :)
 
larsborg skrev:
Vilken hysteri!!
Om några testare anser vissa gluggar vara skarpare än andra, innebär det knappast, att det alltid syns i verkligheten, på den verkliga bilden!
En normalglugg, Pentax (Takumar) 1,4/50mm är alltid ett rätt val, rimligt pris, topprestanda.

Hysteri? Ber om ursäkt för att detta är första gången jag är på g att spendera dessa stora summor på min fotohobby och vill vara säker på att inte göra ett dåligt val. Andrahandsmarknaden styrs ändå ganska mycket utav vad tester osv säger om objekten. Jag vill inte ge 9000 kr för något som testarna ratar - då lär andrahandsmarknaden rata det också...
 
Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

snysop skrev:
Hysteri? Ber om ursäkt för att detta är första gången jag är på g att spendera dessa stora summor på min fotohobby och vill vara säker på att inte göra ett dåligt val. Andrahandsmarknaden styrs ändå ganska mycket utav vad tester osv säger om objekten. Jag vill inte ge 9000 kr för något som testarna ratar - då lär andrahandsmarknaden rata det också...

Du måste dock ta testerna med en nypa salt. Annars hade du inte haft en Pentax nu. Den ratas fram och tillbaka av allt och alla. Likförbannat sitter du med den bästa kameran ;).

Tester och testare är dagens spådomar/spågummor.

Tycker du ska köpa 50-135 och om det skulle vara så att du behöver 150, luta dig framåt ;).
 
Chewbacca skrev:
Inte funderat på ett macro istället om du vill komma nära?

Samsungs 100mm har fått bättre resultat än Pentax dito enligt en enggelsk tidning, Digital Photographer. Nr 70, tredje uppifrån http://www.dphotographer.co.uk/back_issues.php
Det är de 8 olika linser som högst % i deras tester. Samsungen fick 85% och är enda macrot. Samsungs 35 f2 AL fick 80 och bägge dessa är före tex Sony 16-803,5-4,5 ZA och Tamron 28-300 f3,5-6,3 XRDI.

Canons EF 50mm f1,2 L USM har fått 90 %

Bara för att ge dig lite mer beslutsångest :)

Hmm... priset är inte dumt. Tack för tipset!! Hmm... Jobbigt! *googlar*
 
Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Zewrak skrev:
Du måste dock ta testerna med en nypa salt. Annars hade du inte haft en Pentax nu. Den ratas fram och tillbaka av allt och alla. Likförbannat sitter du med den bästa kameran ;).

Tester och testare är dagens spådomar/spågummor.

Tycker du ska köpa 50-135 och om det skulle vara så att du behöver 150, luta dig framåt ;).

Hehehe... du har rätt. Jag är kär i min K10D trots att den inte är så himla häftig bland "de andra märkena". :D
 
Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

snysop skrev:
Hehehe... du har rätt. Jag är kär i min K10D trots att den inte är så himla häftig bland "de andra märkena". :D

Min k10d är iaf häftigare än de andra märkena men du kanske fick ett måndagsex? ;)

Jag köpe min k10d för jag vill ha en entusiastkamera direkt. Sen var jag inte sugen på Canon för det har alla andra. Nikons d200 var jag sugen på men den var för dyr o k10d var i samma klass plus bildstabilisering. Ångrat mig, eller funderat har jag såklart gjort med... Vad göra? Jag behöver ha SR i huset, så är det. Annars blir det för dyrt.

De tester jag läst gnälls det på 4vägsknapparna att de är "flimsiga" tex. Hallå!? Tar kameran sämre bilder? Nej!

Zewark har rätt. Pentax är bättre än totalpoäng hit o dit i olika tidningar. Avgör vilken kritik som är viktig och vilken som är rent subjektiv.

Men nånstans måste man ju börja leta info...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Chewbacca skrev:
Min k10d är iaf häftigare än de andra märkena men du kanske fick ett måndagsex? ;)

Jag köpe min k10d för jag vill ha en entusiastkamera direkt. Sen var jag inte sugen på Canon för det har alla andra. Nikons d200 var jag sugen på men den var för dyr o k10d var i samma klass plus bildstabilisering. Ångrat mig, eller funderat har jag såklart gjort med... Vad göra? Jag behöver ha SR i huset, så är det. Annars blir det för dyrt.

De tester jag läst gnälls det på 4vägsknapparna att de är "flimsiga" tex. Hallå!? Tar kameran sämre bilder? Nej!

Zewark har rätt. Pentax är bättre än totalpoäng hit o dit i olika tidningar. Avgör vilken kritik som är viktig och vilken som är rent subjektiv.

Men nånstans måste man ju börja leta info...

Iom att jag ändå är på g att lägga ut x-antal tusen så har jag också funderat i "byta system"-banorna. D300 är jag liite sugen på men så är det det där med optik. De är ju ÄNDÅ dyrare till Nikon om man vill ha bildstabilisering!! Så jag har kvar min K10D och får trivas med att vara "udda" i kameravalet. ;)

Testerna är inte lika intressanta som användarnas egna åsikter och bilder. Visst, det är bra att veta hur mkt distortion osv det är men bilder tagna i vanliga situationer är viktigare. Jag blåser ändå aldrig upp mina bilder till 200% och kikar igenom dem för att hitta fel - får jag fokus och exponeringen rätt så är jag nöjd. Hade inte Pentax kommit ut med 2.8, SDM och vädertätat så hade jag inte varit på g att köpa något nytt idag.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Chewbacca skrev:
De tester jag läst gnälls det på 4vägsknapparna att de är "flimsiga" tex. Hallå!? Tar kameran sämre bilder? Nej!

Batterimätaren är dålig - Har jag aldrig mått dåligt av. Batteriet har bara dött en gång på mig.

Ingen ISO knapp - OK knappen funkar precis lika bra för mig

3b/sek - Struntar jag fullständigt i, Har aldrig ens haft seriebildtagning påslagen.

Dålig jpeg konvertering - Vem fotar i jpeg? Seriöst?

Dålig vitbalans - Hur kan den vara dålig när man ställer den själv?

Slö autofokus - Snabb manuell fokus säger jag.

osv osv

Allt är subjektivt. Ett objektiv som sågas friskt kan vara hur bra som helst för dig. Om de testade ett Super Takumar 85/1.9 idag, skulle det troligen sågas för att det inte har bildstabilisering och autofokus. Det är på den nivån det är, tekniknördar som listar alla hippa saker på en kamera, slår en D20 + Märkesbonus (1d6 för Canon, 1d8 för Nikon, 2d2 för Sony).
 
snysop skrev:
*vill ha* Är omåttligt förtjust i 50/1.4 så denna vore inte heller dum. Uhu.... får bli julklapp till nästa år... eller året därpå. :)

Min julklapp detta år blir DA 35mm f2,8 Macro Limited. Jag har redan fått ok från tomten he he.

Sedan fyller jag på med Star 55 1,4 :)
 
Appropå Nikon. Om jag idag hade haft Nikon och hade velat ha en telezoom med 2.8 och VR så hade den kostat.... 18 490 kr. (Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR) Hej Nikon, hejdå Nikon!
(för att jämföra originaloptik - inte 3:e parts tillverkare).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

snysop skrev:
Iom att jag ändå är på g att lägga ut x-antal tusen så har jag också funderat i "byta system"-banorna. D300 är jag liite sugen på men så är det det där med optik. De är ju ÄNDÅ dyrare till Nikon om man vill ha bildstabilisering!! Så jag har kvar min K10D och får trivas med att vara "udda" i kameravalet. ;)

Min svägerska har nyss köpt en D300 och verkar besviken. Men hon är impad i mina bilder med K10D. Och hon har fotat med det mesta.


Testerna är inte lika intressanta som användarnas egna åsikter och bilder. Visst, det är bra att veta hur mkt distortion osv det är men bilder tagna i vanliga situationer är viktigare. Jag blåser ändå aldrig upp mina bilder till 200% och kikar igenom dem för att hitta fel - får jag fokus och exponeringen rätt så är jag nöjd. Hade inte Pentax kommit ut med 2.8, SDM och vädertätat så hade jag inte varit på g att köpa något nytt idag.

Att få fokus och exponering rätt kommer inte bli lättare med ett nytt objektiv, oavsett märke eller kvalitet. Det handlar om träning. Slå av autofokusen i en månad och kör i M läget. När månaden har gått kommer det sitta som ett smäck. Och även om det inte gör det, spelar det ingen roll, du kommer kunna ta fina oskarpa bilder med.

Lite lustigt, jag har fått kommentarer på en av mina bilder här att den är oskarp. Originalet är dock skarpt, jag blurrade det lite när jag gjorde en konvertering till svartvitt, för det såg inte trovärdigt ut. Och jag gillar bilden som den är nu, inte skarp.

Har många bra bilder (tycker jag själv) där inte skärpan sitter. Men glädjen i att ha tagit dem helt manuellt och arbetet där runt är betydligt roligare. För mig är AF och exponeringsautomatik bara en önskan på P&S kamera ;).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Zewrak skrev:
Batterimätaren är dålig - Har jag aldrig mått dåligt av. Batteriet har bara dött en gång på mig.

Ingen ISO knapp - OK knappen funkar precis lika bra för mig

3b/sek - Struntar jag fullständigt i, Har aldrig ens haft seriebildtagning påslagen.

Dålig jpeg konvertering - Vem fotar i jpeg? Seriöst?

Dålig vitbalans - Hur kan den vara dålig när man ställer den själv?

Slö autofokus - Snabb manuell fokus säger jag.

osv osv

Allt är subjektivt. Ett objektiv som sågas friskt kan vara hur bra som helst för dig. Om de testade ett Super Takumar 85/1.9 idag, skulle det troligen sågas för att det inte har bildstabilisering och autofokus. Det är på den nivån det är, tekniknördar som listar alla hippa saker på en kamera, slår en D20 + Märkesbonus (1d6 för Canon, 1d8 för Nikon, 2d2 för Sony).

Den roligaste kommentaren som någon testande tidning (?) har haft är att de störde sig på RAW-knappen. Jag måste faktiskt erkänna att jag tycker att den är toppen. :D När jag fotar för tex bloggen i enkla förhållanden så fotar jag JPG. Det är inte förrens jag fotar och "tänker" som jag fotar RAW.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Zewrak skrev:

Har många bra bilder (tycker jag själv) där inte skärpan sitter. Men glädjen i att ha tagit dem helt manuellt och arbetet där runt är betydligt roligare. För mig är AF och exponeringsautomatik bara en önskan på P&S kamera ;).

har du bytt mattskiva? Tycker MF är jobbigt med den som sitter org.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.