Annons

Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte vara så lätt kanske att vara testare i tidningar osv när dagens kameror nästan är felfria. Så det blir sånt som, iso knapp saknas=dåligt (det blir EN (1) extra knapptryckning!!), konstigt ergonomi osv. Vilket gör att jag nu undrar hur canon 400 fått bra betyg för taskigare ergonomi har jag aldrig känt. Så då är det ju en dålig kamera lr?

Autovitbalansen på k10d ska inte vara så bra men de förinställda ska fungera bättre. Vilket ändå inte spelar roll i RAW :).

Jag kör jpeg till semesterkort osv men när jag ger mig ut på blomsafari är det RAW i kameran.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

snysop skrev:
har du bytt mattskiva? Tycker MF är jobbigt med den som sitter org.

Tagen på gatan, när flickan gick förbi
http://www.flickr.com/photos/zewrak/2693499598/sizes/l/

Tagen på dottern som aldrig sitter still
http://www.flickr.com/photos/zewrak/2689632228/sizes/l/

Räcker den skärpan till, så kostar allt du behöver;

Objektiv - 245.- (bild 1)
Objektiv - 160.- (bild 2)
Mattskiva - 130.-

Och du får garanterat mer roligt än med AF och snorskarpa zoomar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Zewrak skrev:
Japp jag har en 130.- kina splitscreen.

???

Är det en sån som är rund i mitten med en suddig del o en skarp? Och man fokuserar genom att bägge blir skarpa?

Vart köpte du den?
 
Chewbacca skrev:
Kan inte vara så lätt kanske att vara testare i tidningar osv när dagens kameror nästan är felfria. Så det blir sånt som, iso knapp saknas=dåligt (det blir EN (1) extra knapptryckning!!),

Frågan är ju hur det kan vara dåligt? Den enda referensen är ju kameror som har det. Alltså är testet redan där subjektivt? Jag kanske inte alls vill ha en ISO knapp, varför är det då dåligt för mig?

Om Canon sätter ditt en knapp som heter "Logo" som klistrar in en Canon logo tvärs över nästa bild, betyder det att alla andra kameror ska få ett minus i sina tester för att de inte har en "Logo" knapp? :p
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja

Zewrak skrev:

Tagen på dottern som aldrig sitter still
http://www.flickr.com/photos/zewrak/2689632228/sizes/l/

Räcker den skärpan till, så kostar allt du behöver;

Objektiv - 245.- (bild 1)
Objektiv - 160.- (bild 2)
Mattskiva - 130.-

Och du får garanterat mer roligt än med AF och snorskarpa zoomar.

Extremt impad på bild 2! Vad har du använt för något?
 
Zewrak skrev:
Frågan är ju hur det kan vara dåligt? Den enda referensen är ju kameror som har det. Alltså är testet redan där subjektivt? Jag kanske inte alls vill ha en ISO knapp, varför är det då dåligt för mig?

Om Canon sätter ditt en knapp som heter "Logo" som klistrar in en Canon logo tvärs över nästa bild, betyder det att alla andra kameror ska få ett minus i sina tester för att de inte har en "Logo" knapp? :p

:D:D:D
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja då?

Chewbacca skrev:
???

Är det en sån som är rund i mitten med en suddig del o en skarp? Och man fokuserar genom att bägge blir skarpa?

Vart köpte du den?

http://shop.ebay.co.uk/items/?_nkw=focus+screen+k10D&_fromfsb=&_trksid=m270

Den har en delad mitt som "går ihop" när man får fokus. Sen har den en suddig ring runt där man ser skärpedjupet, ju skarpare i ringen, desto mer i skärpedjupet.

Såhär ser den ut: http://www.focusingscreen.com/picture/x700-01a.jpg
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja

snysop skrev:
Extremt impad på bild 2! Vad har du använt för något?

Super Takumar 55mm f1.8

Ett av världens mest underskattade objektiv.
 
Daniel, jag har kikat lite på dina bilder och du är grymt duktig! Du är min mf-guru!! :D Får väl ta ett span på Tradera och se vad man hittar för något. 135'orna sägs vara bra och de finns i drös. Om man ger några hundringar för den så behöver man inte ha sån ångest heller. :D
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall ma

Zewrak skrev:
Super Takumar 55mm f1.8

Ett av världens mest underskattade objektiv.
Men hur kom du så nära? Är den crop'ad eller hade du mellanringar? Eller är närgränsen extremt kort??
 
Jag har ett bra m42 135 till salu på tradera om man får smygreklama lite. Det bästa jag haft skulle jag tro. Schneider-Kreuznach, i klass med Zeiss tycker jag själv. Men det lär bort, frugan är trött på alla mina objektiv. Så jag har bestämt mig för att hålla mig till Super Takumar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall ma

snysop skrev:
Men hur kom du så nära? Är den crop'ad eller hade du mellanringar? Eller är närgränsen extremt kort??

Den är croppad, kan lägga upp en original senare. Alla bilder (utom 3-4st) på min flickr är med manuella objektiv (m42).
 
Zewrak skrev:
Jag har ett bra m42 135 till salu på tradera om man får smygreklama lite. Det bästa jag haft skulle jag tro. Schneider-Kreuznach, i klass med Zeiss tycker jag själv. Men det lär bort, frugan är trött på alla mina objektiv. Så jag har bestämt mig för att hålla mig till Super Takumar.

Hittar ingen 135'a på Tradera. Och M42 är skruvfattning va? Då måste jag ha adapter...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja

Zewrak skrev:
Super Takumar 55mm f1.8

Ett av världens mest underskattade objektiv.

Underbar bild, men hur hjälper en "kina splitscreen" dig att fokusera bättre?
 
snysop skrev:
Hittar ingen 135'a på Tradera. Och M42 är skruvfattning va? Då måste jag ha adapter...

Ja det är förstås. Men de är mest prisvärda. En adapter kostar bara 200.- så det är lungt. Du måste söka på fel termer, jag har då två 135or ute nu. Sök på m42.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2 skall man välja

Snigge skrev:
Underbar bild, men hur hjälper en "kina splitscreen" dig att fokusera bättre?

Jag ser när jag är i fokus och jag ser skärpedjupet. Det gör du inte med originalet. Du kan se om du är nära fokus och hoppas på att det är rätt. Sen har du ju hexagonen och lite tricks för focustrapping (k100d funkar trapping med galant, ej K10D dock, med m42).

Men när man har en splitscreen ser man också att hexagonen är inte helt hundra att lita på.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Om skärpa är viktigast, vilka 2

Zewrak skrev:
Jag ser när jag är i fokus och jag ser skärpedjupet. Det gör du inte med originalet. Du kan se om du är nära fokus och hoppas på att det är rätt. Sen har du ju hexagonen och lite tricks för focustrapping (k100d funkar trapping med galant, ej K10D dock, med m42).

Men när man har en splitscreen ser man också att hexagonen är inte helt hundra att lita på.

Hur läskigt är det att byta? Är det inte lite nervöst?
 
Men blir det inte besvärligt om man ska ha fokuspunkten nån annanstans än i mitten?
Flyttar du kameran blir det väl rätt stor risk att det blir suddigt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.