Annons

OM-optik på digitala hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

vitamin

Avslutat medlemskap
Är det någon som testat OM-optik på något av Olympus digitala kamerahus (via OM-4:3-adaptern)? Så småningom ska jag köpa ett digitalt kamerahus, men har inte bestämt mig för om det blir Olympus eller Pentax än. Pentax har ju riktigt spännande optik med sina pannkaks-objektiv med fasta brännvidder. Det är något som jag saknar i Olympus 4:3-utbud. Men å andra sidan sitter jag med ett gäng gamla OM-objektiv som skulle vara roliga att kunna använda.

De enda pannkaka jag använde till min gamla OM-4 var en OM-Zuiko 21mm/F3.5. Dessutom hade jag ett normalobjektiv OM-Zuiko 50mm/F1.4, samt ett tungt tele OM-Zuiko 300mm/F4.5, om jag ska nämna några av de övriga fasta objektiven jag använde. I slutet övergick jag dock mest till att använda de båda zoomarna 35-70mm och 65-200mm.

Nu har jag en ZD11-22mm/F2.8-3.5 till min E-300, vilken är väsentligt mer mångsidigare än vad OM-Zuiko 21mm/F3.5 någonsin var på gamla OM-4:an.

För min del är traven med pannkakor från filmtiden över, nu är det digitalt med två zoomar som gäller. Jag använder adaptern tillsammans med makrofoto samt telefoto, men gamla manuella gluggar behöver Live View enligt min mening.

Varför inte de nya ultralätta och ultrakompakta objektiven: ED 14-42mm 1:3.5-5.6 & ED 40-150mm 1:4.0-5.6 ??

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar