Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni bara hadde ett objektiv....

Produkter
(logga in för att koppla)

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Hej alla tekniktomtar!
Om ni bara hadde ett objektiv på en DSLR. Vilket skulle det vara, och varför?
Erik J
Back to basic.....

Re: Re: Om ni bara hadde ett objektiv....

FILM) (ulltand skrev:
Vidvinkel. Det blir snyggast så :)

Håller med. Lätt vidvinkel (35:a på FF), men om jag skulle göra mig av med mina befintliga objektiv så skulle 135/2L vara svårast att skiljas från...

Re: Re: Re: Om ni bara hadde ett objektiv....

StaffanW skrev:
Håller med. Lätt vidvinkel (35:a på FF), men om jag skulle göra mig av med mina befintliga objektiv så skulle 135/2L vara svårast att skiljas från...

Hmm, kanske inte så lätt ändå, när jag börjar tänka efter. Beror ju lite på vilken kamera man har. Om vi tar Canon:

Canon 1DsMKII: Ändå rätt stor kamera, så en 24-105/4L IS borde man klara det mesta med.

Canon 5D: 35/1.4L, ljusstarkt, hög kvalité, utnyttjar kamerans fulla potential, relativt lätt och smidigt paket.

Canon 30D: 24/1.4L, samma skäl som med 5D, smidigt, klarar svårt ljus, hög kvalité. Alternativt 17-55/2.8IS, med nästan samma höga kvalité och mer flexibelt med zoomen.

Canon 400D: 24/2.8. Den är så liten och smidig i sig, så här skulle jag vilja he en mindre glugg. Under 800g med glugg är inte helt fel.
Alternativt hänga på ett batterigrepp för att få en mer gedigen kamera, och då istället ta 17-55/2.8IS, hög kvalité, ganska smidigt och fexibelt.

Svårt???

Ja, det va nog inte lätt detta! Lättare förr.....då man zoomade med benen....??
Kom fler med goda argument!

Fotar mest motorsport och porträtt. En 70-200 f:2,8 IS L på en kamera med fullsensor hade jag valt.

När kommer 1D Mark III, som en MK IIa med 5d:s sensor och som rengör sensorn automatiskt.. den dagen handlar ja.

- Johan

Får nog bli en ljusstark normalzoom, gärna en som börjar på 16mm så man får lite mer vidvinkelt. Lite tråkigt val kanske, men det passar mig.
Ska det vara ett fast däremot så får det nog bli en vidvinkel runt 18mm.

EF 500 f/4 IS.

**

Skulle jag förlora fågelfotointresset (knappast) så blir det tveklöst EF 35 1,4L USM.

**

Jag ser mig inte som ngn tekniknisse även om det roar mig. Jag vill ha så få prylar som möjligt, men så bra ut ifrån mina behov som möjligt.
Två fasta objektiv och ett zoomobjektiv + converter är mitt maximala... snart där!

MVH Niclas,

Folk som har många objektiv ser ut att krångla till det,, vad skall jag ta med mig idag..? kommer jag att sakna den eller den,, hmm..!?

Jag orkar inte det. Utsnitten finns där och alla objektiv fångar ett utsnitt stort, litet eller ngnstans emellan.

**

Skall jag vara ärlig så stimuleras jag av blotta tanken på att resa med ett objektiv på kamerahuset + en kompakt som ren reserv..

Är jag ensammen om att gilla den tanken?

Senaste minimalresan var till Skottland, med endast 50mm på mätsökahuset..

Därför jag sparar till ett fast 35 1,4L som standardobjektiv??;)

MVH Niclas,

Den ultimata uppsättningen är väl egentligen den då man inte längtar efter mer prylar. 16-35, 70-200 och ett bra porträttobjektiv är nog ungefär vad jag skulle vara nöjd med. Min 50/1,4 är oerhört bra som porträttobjektiv förutom vad gäller autofokus i dåligt ljus och byggkvalitet. (Har haft den inne på reparation för 2300:-!)

Nä, man skulle kanske satsa på den nya 50/1.2 och ett 70-200..

Hm.. dags att sluta drömma och åka till stan och handla en resväska istället. =)

Niclasfoto skrev:
Folk som har många objektiv ser ut att krångla till det,, vad skall jag ta med mig idag..? kommer jag att sakna den eller den,, hmm..!?

Jag orkar inte det. Utsnitten finns där och alla objektiv fångar ett utsnitt stort, litet eller ngnstans emellan.

**

Skall jag vara ärlig så stimuleras jag av blotta tanken på att resa med ett objektiv på kamerahuset + en kompakt som ren reserv..

Är jag ensammen om att gilla den tanken?

Senaste minimalresan var till Skottland, med endast 50mm på mätsökahuset..

Därför jag sparar till ett fast 35 1,4L som standardobjektiv??;)

MVH Niclas,
Hej Niclas! Nej du är inte ensam om detta! Vi är minst två :) Og tanken bakom tråden var nettop detta. Tänk vad mycket tid vi lägger ned på objektivbyte, rengöring, arbete för pengar till innköp, zooming, tconverterar o.s.v. När man är klar för skott;....... är fågelen borta......
Jag är ingen gledjedödare eller baksträvare; bara lite gammaldags fotograf som längtar tilbaka til utfordringen med en 50mm på 35mm.
Vad med en pool där kun t.ex 35mm på APS-C och 50mm på FF var verktyget? Och inga crop.
Tar någon initiativet o utmaningen?
mvh Erik J

Gult kort!!

johnniedunberg skrev:
Den ultimata uppsättningen är väl egentligen den då man inte längtar efter mer prylar. 16-35, 70-200 och ett bra porträttobjektiv är nog ungefär vad jag skulle vara nöjd med. Min 50/1,4 är oerhört bra som porträttobjektiv förutom vad gäller autofokus i dåligt ljus och byggkvalitet. (Har haft den inne på reparation för 2300:-!)

Nä, man skulle kanske satsa på den nya 50/1.2 och ett 70-200..

Hm.. dags att sluta drömma och åka till stan och handla en resväska istället. =)
Varning !!! Detta var en utglidning. 2, två, objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar