Annons

om lightroom och extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Sälla skriv HDD om ni menar hårddisk!

HD är förkortningen av High Definition eller Högsta Domstolen på alla andra forum...

Håller i princip med om att allmänt vedertagna förkortningar bör användas för att undvika missförstånd, men kan det missförstås i det här fallet?

Extern High Definition?
Extern Högsta Domstolen?

Eller kanske Extern Harley Davidson?

I det här fallet så var det ju underförstått men tog dubbelt så lång tid för mig att läsa tråden än om det hade stått HDD

Gogglar man HDD så kommer man till hårddiskar, googlar man HD så måste man gå igenom MÅNGA sidor innan man kommer till nått som liknar en hårddisk, om inte hårddiskar med motorcykelmotiv

All text oavsett med förkortningar eller ej måste ju läsas och förstås undermedvetet. HD när man skriver om datorer är ingen förkortning på en motorcykel.
Finns värre förtkortningar som OT som både kan läsas som On Topic och Off Topic.
Mkt värre att läsa sig till vilket även om man förstår sammanhanget i inlägget.

/Stefan R. Nilsson

HD är en vedertagen förtkortning på Hårddisk sedan jag haft dator från 80-talet. HDD står för Hard disk drive.

/Stefan

Håller med. Det finns nog lite historisk orsak till att vi tidigare pratade om mediet än enheter. t.ex. Floppy disc var det vi förbrukade. FDD var enheten vi stoppade in floppyn i för att läsa/skriva.

Läst hela ämnet

Har en fråga som ni säkert kan svara på.

Jag vill ha LR-cat och bilder på min interna hårddisk men samtidigt som jag sparar in bilderna även spara dem på en extern hårddisk går det att göra i LR?

Ja du kan dubbellagra bilder vid import i LR.
Har för mig att det styrs högt upp i höger kant.
Vet inte vad det heter o har aldrig använt det.

"Make second copy". Men kom ihåg att detta är en tillfällig backup. Det är ingen ersättare till riktiga backuper. "Second copy" har t.ex. inte samma mappstruktur som dina riktiga bilder. Det primära syftet med "second copy" är att du snabbt ska få bilderna på två ställen, så att du kan formattera ditt minneskort och börja fota igen, i väntan på att din riktiga backuprutin gjort sin backup.

"Make second copy". Men kom ihåg att detta är en tillfällig backup. Det är ingen ersättare till riktiga backuper. "Second copy" har t.ex. inte samma mappstruktur som dina riktiga bilder. Det primära syftet med "second copy" är att du snabbt ska få bilderna på två ställen, så att du kan formattera ditt minneskort och börja fota igen, i väntan på att din riktiga backuprutin gjort sin backup.
Raderas second copy ut?

Raderas second copy ut?

Nej. Second copy är en extra säkerhetskopia som görs vid importen (om man vill). Dessa kopior hanteras inte på något sätt av LR. De döps int eom när du döper om originalen. De raderas inte när du raderar originalen. De har ingen som helst koppling till LR. De är bara extra säkerhetskopior som ser till att du har dubbla kopior av bilderna, men utan koppling till LR, dess katalog eller originalens mappstruktur eller namn.

Test

Tack för uppgifterna, Erik frågade det jag funderade på och vi fick svar så nu skall jag testa i kväll.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto