ANNONS
Annons

Om kunden inte är nöjd...

Produkter
(logga in för att koppla)

minimi

Aktiv medlem
Jag tog bilder på en tjej till studenten och balen. Alltså två körningar.
Tjejen som är 19 år beställde bilderna själv och tog emot dem när de var färdiga. Tittade igenom dem och godkände dem.
Inte skriftligt men jag har ett vittne på att hon gjorde det.
Hennes pappa skulle sätta in pengarna till mig dagen efter.
Två veckor senare har jag fortfarande inte fått några pengar och skickar ett sms till tjejen och undrar om någonting blivit fel.
hennes mamma ringer då upp mig och skäller ut mig efter noter..
Jag hade utegett mig för att vara proffs fotograf och att dessa bilder var rent ut sagt amatörmässiga.. hennes mans pappa hade minsann varit belönad fotograf i det forna jugoslavien osv osv osv. Jag frågade henne när jag utgett mig för att vara det eftersom jag jobbar som undersköterska med hennes dotter är det kanske konstigt om jag nu skulle vara yrkes fotograf. Det svarade hon itne på utan hänvisade till att det står fotograf på mina visitkort... Och att det såg proffsigt ut när jag tog bilderna. men att det SER proffsigt ut betyder väl inte att jag säger att jag är yrkesfotograf med världens utbildning ???
Jag hänvisar till att tjejen beställt och godkänt bilderna och att hon är myndig men detta biter inte på mamman. Det var ju de som skulle betala...
Hon skulle returnera alla bilderna och nu var det ju synd om dem för de hade inga bilder.
Jag tröttnade på henne och sa att visst returnera ni bilderna väl medveten om att de lätt kan göra kopior innan de skickar tillbaka dem men jag orkar inte med tjafset.
Att jag då ligger ute med två körningar och tiden och framkallningen av bilderna spelar ingen roll eln mamman.
Nu har jag inte fått bilderna ännu men såg igår att de satt in 350 kr av de 500 jag skulle ha för bilderna.
Jag tappade verkligen sugen och kände att jag aldrig ville ta en bild igen..
Och det lustiga är att bilderna är verkligen bra...
Var bara tvungen att vräka av mig lite

Det är viktigt att skriva ett kontrakt (Modellrelease) när man fotograferar människor!

Om du är fööör billig så är det svårt att anlita inkassoföretag för att driva in pengarna, det kostar oftast mer än det smakar.

Lägg upp en ny strategi när du fotograferar för att sälja bilder. Leverera inga högupplösta bilder via internet eller på CD/DVD för då kan du känna dig blåst på de bilderna. Låt din klient få se bilderna i låg upplösning 240x320pixlar (ca 10x15cm) så att det bara går att skriva ut i "frimärkstorlek" ungefär! Då kan dom göra sitt urval och sedan köpa bilderna som pappersutskrifter. Ta upp en bindande beställning och skicka dina digitalbilder till Crimson. Sen kommer din kund och hämtar bilderna hos dig mot kontant betalning. Om dom inte kommer tillbaka så har du inte förlorat så mycket trots allt och din klient har förlorat allt, inkl sitt anseende! OM du har en modellrelease där din klient har godkännt publicering av bilderna så kan du använda dem i din egen marknadsföring som reklam.

Utan att ha nån koll på vad lagen säger om detta borde det väl vara så att en myndig person är just myndig och står för sina egna handlingar!??

Att de sen betalar in en del av summan tycker jag visar att de egentligen bara är riktiga jävla snåljåpar och gör detta för att få bilderna billigare. Vill man inte ha dem betalar man väl inte alls??

Att mamman sen måste dra upp nån gammal jädra fotograf i släkten är ju rent skrattretande! Sorglig människa...

Men vad du ska göra...? Vet faktiskt inte, men jag skulle kräva tillbaka bilderna omgående och ge tillbaka de 350 kronorna, även om det egentligen är så att bilderna är dina tills full betalning erlagts.

Man blir ju förbannad på sånt här.. !!

Jag skulle ha gjort iordning ett skitsnyggt album med alla bilderna och skickat det till mamman tillsammans med en bukett rosor och ett kort där det står typ.. "Här är de gratis bilder som ni har beställt. Hoppas att ni blir nöjda!" ...
Lägg också med dom 350:- i kuvertet!

En fråga: Vad säger dottern om det hela?

/Johan

Varför ge dom bilderna gratis, den enda som vinner på det är morsan! Samt att du får ett rykte att ge med dig.

I och med att dom betalt en del av skulden har dom ju godkänt leveransen av bilderna.
Finns det brister i bilderna måsta dom visa det för att få reducering av priset, finns brister tar du tillbaka bilderna och levererar nya som ersättning, betalning av resterande när dom hämtar bilderna.

Sen att morsan kanske tycker att sin dotter är finare/snyggare än vad som visas på bilden är en annan sak, men väldigt vanlig.

Du har nu lärt dig att ta förskottsbetalt så att du täcker dina materiella kostnader för fotograferingen, resterande vid leverans av bilderna.

I princip är det enkelt. Du har ett avtal med tjejen du fotade. Hon är myndig hon ska betala. Om hon får problem med sina "sponsorer" är det inte ditt problem. Sedan är det frågan om hur mycket det är värt att "bråka".

Du vinner om du tar det till fogden t ex, men om ni jobbar ihop kanske ni kan lösa det smidigare. En del strider är inte värda den energi de tar.

Muntligt avtal gäller och muntligt avtal finns. Beställaren (studenten) är över 18 år och kan därför ingå avtal. Leveransen är godkänd av beställaren.

Lämna ärendet till kronofogden för indrivning.

Hejsan Pernilla

Jag blir så trött när jag läser det här. Förstår verkligen varför du blir ledsen. Att mamman i det här fallet inte kan förstå att hennes utspel påverkar sin dotter och er arbetsrelation. Ni jobbar ju trots allt ihop. Jag hade nog satt mig ner och diskuterat det hela med tjejen som du har fotograferat. Hon kan ju inte undvika dig eftersom ni jobbar ihop. Allt för några futtiga hundralappars skull... Att lämna det till kronofogden tror jag inte alls på om ni ska jobba ihop i framtiden, då visar du bara att du är lika j_vlig som morsan.

Lycka till och hoppas att det löser sig.

MVH
Marcus

Frys ut tjejen, försök att få med dig andra arbetskamrater oxå. Efter ett tag droppar nog pengarna in... Om pengarna kommer kan du prata med tjejen igen och förklara.

Det är nog vanligt att folk inte vill betala, för ett par månader sen och på väg till jobbet stannade jag och plåtade en terminalkiosk som brann. Brandkåren var där och polisen kom strax efter, eftersom det var mörkt ute sa polisen till mig att han fick dåliga bilder och frågade mig om jag kunde skicka bilder.
Vi kom överens om att jag skulle majla bilder, senare hörde jag att en annan polis sa till den första att han lyckades ta bilder.
OK, hemma blev det mejl-anpassade bilder som jag fick svårt att skicka pga fel adress på hemsidan + att ca 15 bilder på kanske 1-2Mb inte togs emot på Polisen.

2. En arbetskamrat fyllde 20 arbetsår och min förman frågade om jag kunde plåta för Norrtelje tidning(samma företag).
Jo det blev en pytteliten bild publicerad, men inga pengar.

Slutsats: Antingen kräv in pengar eller gör som jag och sätt upp dom(Norrtelje tidning och Polisen ) på listan över företag som inte får bilder i framtiden, även om dom lovar pengar.

Du ska alltid ha någon form av avtal att luta dig mot. Det kan vara så enkelt som ett mail eller brev som bekräftar vad ni kommit överens om.
Detta hindrar ju inte att kunden vill reklamera hela eller delar av jobbet. Me då reducerar du i alla fall frågan till just detta.
//leif

Säg att du lägger ut bilderna på diverse hemsidor om du inte får betalt... du äger ju ändå alla rättigheterna ;)

/Stefan

tack

De andra på jobbet såg bilderna när jag lämnade ut dem och kan inte fatta vad de har att anmärka på så de vet redan hela historien.
Tack och lov behöver jag inte jobba med henne eftersom hon är sommarvik och år inte kvar när jag kommer tillbaka och jag kan säga att jag inte kommer att ringa just henne när vi har kris.
Jag fattar bara inte vad som kan ha varit sååå förbaskat fel på bilderna.
Konstiga vinklar sa pappan ????
Ja ja jag är ju inte en 80 årig senil fotograf från det forna jugoslavien..
Jag vill iallafall tro att jag är ner nytänkande än så *ler*
Tack för alla omtänksamma svar jag fått här.
Jag skiter nog i resten av pengarna men det är bara så skönt att höra härifrån att det inte är jag som är dum i huvudet.....

Rommel skrev:
Säg att du lägger ut bilderna på diverse hemsidor om du inte får betalt... du äger ju ändå alla rättigheterna ;)

/Stefan
Jo men får jag verkligen lägga ut bilderna om jag inte har modelrelease från tjejen ?
Jag skulle vilja lägga dem här och få er uppfattning om dem

hasse lundberg skrev:
Varför ge dom bilderna gratis, den enda som vinner på det är morsan! Samt att du får ett rykte att ge med dig.

I och med att dom betalt en del av skulden har dom ju godkänt leveransen av bilderna.
Finns det brister i bilderna måsta dom visa det för att få reducering av priset, finns brister tar du tillbaka bilderna och levererar nya som ersättning, betalning av resterande när dom hämtar bilderna.

Sen att morsan kanske tycker att sin dotter är finare/snyggare än vad som visas på bilden är en annan sak, men väldigt vanlig.

Du har nu lärt dig att ta förskottsbetalt så att du täcker dina materiella kostnader för fotograferingen, resterande vid leverans av bilderna.
Ja definitivt !!!!
Jag tror också att mamman är missnöjd med hur dottern såg ut. Hon klagade bla på att hon såg stel ut och tyvärr det kan jag inte göra något åt mer än att försöka få henne att slappna av framför kameran men om det inte går ???

Tack för ditt inlägg

Tack till er alla

Som kommenterat här och det känns faktiskt bättre.
Pengarna struntar jag faktiskt i men mitt sjäkvförtroende fick en rejäl törn..

Ablo skrev:
Man blir ju förbannad på sånt här.. !!

Jag skulle ha gjort iordning ett skitsnyggt album med alla bilderna och skickat det till mamman tillsammans med en bukett rosor och ett kort där det står typ.. "Här är de gratis bilder som ni har beställt. Hoppas att ni blir nöjda!" ...
Lägg också med dom 350:- i kuvertet!

En fråga: Vad säger dottern om det hela?

/Johan
Dottern vågar inte prata med mig.
Vi träffas ju inte på jobbet längre och hon svarar inte när jag ringer eller skickade sms.
Hon är antagligen livrädd...
Kan hon gott ha om hon inte vågar säga emot sin mamma

Cash nästa gång? ;-)
Det är ju knappast lönt att gå till kronofogden osv för 150kr, även om man har rätten på sin sida. Kunden verkade ju vara nöjd! Vad som är viktigare är att du är nöjd med bilderna. I alla jobb som involverar möten med människor råkar man då och då ut för argsinta verbala övergrepp från männsikor som helt verkar sakna tillstymmelse till hyfs, hederlighet och reson. Skit i dem! Det är en svår konst att lära sig, att inte ta åt sig av orättfärdig kritik, att inte låta ett enstaka rötägg förstöra ens dag osv. Kan du inte släppa det får du väl skriva ett riktigt surt brev till dem om vad du tycker och tänker kring deras agerande. Kanske känns det bättre innan du ens hunnit posta det! Men ett forum som detta fungerar ju det med som ventil!

/Pontus

Pongu skrev:
Cash nästa gång? ;-)
Det är ju knappast lönt att gå till kronofogden osv för 150kr, även om man har rätten på sin sida. Kunden verkade ju vara nöjd! Vad som är viktigare är att du är nöjd med bilderna. I alla jobb som involverar möten med människor råkar man då och då ut för argsinta verbala övergrepp från männsikor som helt verkar sakna tillstymmelse till hyfs, hederlighet och reson. Skit i dem! Det är en svår konst att lära sig, att inte ta åt sig av orättfärdig kritik, att inte låta ett enstaka rötägg förstöra ens dag osv. Kan du inte släppa det får du väl skriva ett riktigt surt brev till dem om vad du tycker och tänker kring deras agerande. Kanske känns det bättre innan du ens hunnit posta det! Men ett forum som detta fungerar ju det med som ventil!

/Pontus
Ja just det det var därför jag skrev här..
För att få avreagera mig och få lite medhåll *ler*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar