ANNONS
Annons

Om jag vill ställa ut en serie bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Hur ser det i regel ut för en "normalt" etablerad fotograf, alltså ingen världskändis men någorlunda med i gemet, när det gäller utställningar av bildserier? Jag tänker framförallt inte på utställningar i försäljningssyfte utan mer rena konstnärliga utställningar (finns det bland fotografer?).

Får man betala för att ställa ut eller
Gör man det gratis för att få publicitet (vem betalar för trycket?)
får man betalt för att man bidrar med bilder?

Hur ser det ut för dig?

Jag är framförallt allmänt nyfiken, men jag har en del ambitiösa projekt på g som vore tråkigt om de bara hamnade på väggen hemma.

Mvh
Mårten

Om du hittar ett galleri som vill representera dig så har du säkert bra säljbara bilder.

Allt är förhandlingsbart. Det finns säkert allt från du betalar allt till att du håvar in pengarna.

Allt beror på HUR bra och KÄND du är.

För att bli känd så får du säkert betala en hel del.
Vill man ha en gratis utställningsplats så brukar det bara vara att fråga, bibliotek skyltfönster konsum osv. Däremot får du ingen bevakning.

Det finns i princip tre möjligheter:

Ställer man ut på galleri är det normala att "konstnären" bekostar själva verken, men galleristen upplåter lokalen mot (ganska hög) procent på försäljningen. Då måste alltså verken vara säljbara för att galleristen ska vara intresserad.

Det finns en del gallerier (iaf i Stockholm) som konstnären kan hyra t ex två veckor och sen ställa ut (och sälja) mer eller mindre vilka verk man vill. (Fast inte hur usla saker som helst -- galleristen vill ju ha en viss renommé.)

En tredje möjlighet är, som Erik nämnde, lokaler som inte egentligen är gallerier -- t ex bibliotek. Många caféer och några restauranger välkomnar också trevliga utställningar.

Tack så jättemycket

Tack så jättemycket för era svar och tips de bekräftar i stort sätt mina funderingar så känns det jätteskönt att få det lite mer utbenat.

Det är en sak jag undrar över fortfarande. Hur är det med de "mer konstnärliga" utställningarna som finns, tex de på kulturhuset. Just nu är det ju ett helt gäng spanska fotografer som ställer ut där.jag har alldrig tänkt tanken att köpa en bild när jag gått runt där så jag har svårt att se att dessa utställningar bara är "komersiella jippon" för att sälja bilder. Finns det någon som kan kommentera hur bra och känd man ska vara för att kunna ställa ut där tex. Finns det andra instutitioner med liknande upplägg som kulturhuset?

Tack för att ni hjälper mig förstå hur denna "branch" fungerar.

//Mårten

Jo, du har ju rätt i att det finns en fjärde möjlighet -- att ställa ut på konstmuseer och liknande. Fast att få en separatutställning på ett sånt ställe är knappast aktuellt för en "normalt" etablerad fotograf, som ju din fråga handlade om. Däremot händer det förstås att en grupp, t ex den stadens fotoklubb, får ställa ut på ett lokalt museum.

Det är en sak jag undrar över fortfarande. Hur är det med de "mer konstnärliga" utställningarna som finns, tex de på kulturhuset. Just nu är det ju ett helt gäng spanska fotografer som ställer ut där.jag har alldrig tänkt tanken att köpa en bild när jag gått runt där så jag har svårt att se att dessa utställningar bara är "komersiella jippon" för att sälja bilder. Finns det någon som kan kommentera hur bra och känd man ska vara för att kunna ställa ut där tex. Finns det andra instutitioner med liknande upplägg som kulturhuset?

Finns ju olika kulturhus runt om i landet. Känner inte till vilka kriterier Kulturhuset i Stockholm kör med, men ett kommunalt kulturhus jag varit i kontakt med har en policy att bara släppa in professionella konstnärer, det vill säga konstnärer med utbildning från Konstfack och liknande. Dock har gjorts några undantag från den regeln, bland annat med allmänhetens salong. Sen fanns det andra undantag på det kulturhuset som inte var riktigt lika lyckade, men det är en annan historia.
Målet för verksamheten i ett kulturhus kan ju också vara att visa samtidskonst, och det är ju inte säkert att man måste vara jättekänd då. Kanske räcker med att ha en intressant experimentell inriktning.
Det är nog bara att ställa raka frågor som räcker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar