Annons

Om framkallningsvätska

Produkter
(logga in för att koppla)

chad

Avslutat medlemskap
Behöver hjälp att veta om jag tänker korrekt:
Har precis köpt D-76 och tänkte framkalla min första rulle imon. Ska alltså då blanda pulvret till en liter 50-gradigt vatten. Efter det ska jag låta det svalna till runt 20 grader. För en rulle blandar jag 1,5 dl vatten och 1,5 dl utspädd D-76.
Efter framkallningen har jag alltså 700 ml framkallning kvar som jag kan förvara i en mör pet-flaska som jag försöker pressa ur luften ifrån.
Är det alltså så att en liter D-76 bara räcker till lite mer än tre rullar?

Tack på förhand.

Du har 1000 ml framkallare från början och använder 150 ml framkallare plus 150 ml vatten till varje film. Då kommer den att räcka till lite mer än sex filmer.

Du tänker nog helt rätt. Jag brukar köpa D76 i större förpackning som ger 3,8 liter. Men tänk på att framkallaren helst ska användas inom sex månader.

Prisskillnaden mellan en liter D76 och en gallon (3,8 liter) D76 är ganska liten (dryga femtiolappen kontra knappa hundringen) och jag rekommenderar dig därför att köpa den stora påsen nästa gång. Kemin ska förbrukas inom sex månader. Om du framkallar sällan finns det andra fabrikat, som har längre hållbarhet.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Tack för hjälpen!

Här kommer lite andra frågor..

Hur ljus/luft-känslig är fixet? Går det bra att förvara i en petflaska?

Och angående stop-sköljen, går det bra att förvara utblandat fix i petflaska? Hur mycket stopp behöver man per rulle? Ca 3 dl? Går det bra att hälla ut i vasken sen? För den går inte att återanvända va?

Förlåt för tuuuuusen frågor, men jag är newbie.

Jag rekommenderar att du köper stopp. En flaska kostar någon hundring, och den räcker mycket länge. Det tillblandade stoppet kan användas flera gånger, och de flesta indikerar när de är "sönderslitna".

Photax säljer glas- och plastflaskor avsedda för kemi. Kemin står sig bättre i kärl som är avsedda för ändamålet.

Om du inte vet om fixet fortvarande är verksamt kan du testa att fixera en liten kasserad (och oframkallad) filmstump (exempelvis änden du klipper bort innan du trär på filmen på spiralen). Klarningstiden (tiden det tar för filmen att bli genomskinlig) gånger två brukar vara ett bra riktmärke på lämplig fixeringstid.

Kemin får inte hällas ut i vasken. Ring din kommun, så berättar de hur du ska göra med kasserad fotokemi. I min kommun, Jönköping, är det kostnadsfritt för privatperson att lämna in farligt avfall. Bra för miljön - bra för plånboken. :)

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Tack för hjälpen!

Här kommer lite andra frågor..

Hur ljus/luft-känslig är fixet? Går det bra att förvara i en petflaska?

Och angående stop-sköljen, går det bra att förvara utblandat fix i petflaska? Hur mycket stopp behöver man per rulle? Ca 3 dl? Går det bra att hälla ut i vasken sen? För den går inte att återanvända va?

Förlåt för tuuuuusen frågor, men jag är newbie.

Hej !

Går alldeles utmärkt, fixet är inte ljuskänsligt ( vad jag vet ). Lämplig fixtid = dubbla klarningstiden, kollas med startstumpen.

Stoppbad köps lämpligen av något luktfri sort, sök lite på photax, används till det skiftar färg, de flesta sorter har indikator.

Jag föreslår någon flytande engångsframkallare, ex kodak HC110, läs bara noggrant hur den ska spädas, den fick till en början dåligt rykte, skulle späs i två steg det första i-3 och
nästa 1-7, två steg var onödigt utan späddes 3x7 1-21, givetvis skulle det vara 1-31 ( (1+3)x(1+7)=32 delar => 1-31.

Stopp borde gå att skicka i vasken utan vidare, men det bör nog lämnas till nån sorts destruktion, använt fix ska definitivt dit.

//MW

Använd vanlig 24-procentig ättiksprit som stoppbad. 29 ml sprit till en liter vatten räcker i all evighet med tanke på att 3 dl kostar under 20 kr och finns på närmaste Ica.

framkallare för film

Jag använder d76 från den stora påsen. Det går ibland rätt lång tid mellan framkallningarna. Därför har jag kollat in nettovikten och väger sedan in bara så mycket jag behöver. tror att jag kör med 55 g till 1 liter d76 med spädningen 1+1. en del säger att det inte är en bra ide för kemikalierna kan skikta sig i påsen. Men jag har kört med detta koncept jättelänge och har inte märkt några problem med det.

Gör så här:
Ta en enliters flaska och fyll till hälften med 20 gradigt vatten. Häll därefter i 55 g d76. Skaka om ordentligt alltså rejäl coctailshaker i ett par minuter. Häll därefter på upp till full flaska.

Du har då 1 liter färdig 1+1 framkallningslösning. Jag framkallar tri x som jag exponerat efter 320 asa i den i 9 minuter.

Jag överexponerar och underframkallar filmen lite för att det blir lite mindre korn och lite mjukare återgivning då. (samma metod kan man använda när man gör kopior för att få mjukare bilder)

Var försiktig när du väger / häller i pulvret. det är ju hydrokinon i den och det är ju inte bra att få i sig. Minska damningen så mycket som möjligt.

Framkallningstider finns på http://www.digitaltruth.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar