Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

om du hade 5000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
vad skulle du spendera dom på då? (inom foto/bildredigering såklart!) ;)

Har fått ett trevligt besked från skattekontoret och har bestämt att lägg 5000:- på något inom mitt fotograferande.

Jag har en liten önskelista, men varför inte perspektiv o höra va andra skulle investerat i! kanske får jag några nya ideer!

det som ligger mig närmast just nu är en wacom intuos 4 medium eller en ny skärm till datorn,
 
vad skulle du spendera dom på då? (inom foto/bildredigering såklart!) ;)

Har fått ett trevligt besked från skattekontoret och har bestämt att lägg 5000:- på något inom mitt fotograferande.

Jag har en liten önskelista, men varför inte perspektiv o höra va andra skulle investerat i! kanske får jag några nya ideer!

det som ligger mig närmast just nu är en wacom intuos 4 medium eller en ny skärm till datorn,
Jag gjorde just det för några veckor sedan när skattepengarna kom. Dvs. "investerade" dem i en Wacom Inous4 medium! Och jag tycker det var väl insvesterade pengar!
 
kul att höra! jag har verkligen sett fram emot att köpa en, väldigt hyppad pryl, aldrig testat en själv, men mång säger att det är otroligt nödvändigt!

tyvärr bröt jag tre fingrar i skriv handen i helgen o är gipsad i ett par veckor framöver.
Otroligt trist att packa upp den, installera den o sedan titta på den tills gipset är borta om ca 2-10 veckor
 
Själv har jag precis uppgraderat till photoshop cs4 och skaffat lightroom samtidigt, det gick loss på 5000 ungefär.

Annars tycker jag att det vettigaste man kan lägga pengar på är fotoböcker av fotografer man gillar.
 
En skärm e a och o

om din skärm är oduglig Måste du köpa en ny! Frågan är om 5000 räcker till en bra skärm, men kolla runt! tänk själv skärmen använder vi ju mer än själva kameran! du skulle inte plåta med en pappkamera? nej!
Annars skulle jag köpa världens bästa makro, tamron 90mm
Kostar en bit under 5 tusen!

Lycka till
¨mvh
 
om din skärm är oduglig Måste du köpa en ny! Frågan är om 5000 räcker till en bra skärm, men kolla runt! tänk själv skärmen använder vi ju mer än själva kameran! du skulle inte plåta med en pappkamera? nej!
Annars skulle jag köpa världens bästa makro, tamron 90mm
Kostar en bit under 5 tusen!

Lycka till
¨mvh

En ny skärm är jag i behov av, min gamla skärm till den stationära datorn är kring 4-5 år gammal och min bärbara är bara 12,1"

Funderingarna kring att skaffa en ny skärm har funnits länge, men har rest runt i två år nu så en stationär skärm har inte blivit aktuellt.

men jag känner att jag inte vet vad jag ska köpa för skärm, självklart är en proffs skärm att föredra, men hur stor är skillnaden mot de billigare skärmarna?

Jag håller på att ta mitt fotograferande mer proffesionellt och riktar mig mest mot konsument marknaden och kommer skicka det mesta till crimson för tryck.

Vad behöver jag tänka på innan jag införskaffar en skärm?
(med tiden kommer det bli en riktig proffs skärm, men känner mig mer tvungen till andra investeringar som måste göras just nu)
 
HEj

Hej igen. Kul att du har visioner tycker jag! Jag är inte så värst insatt i vad allt heter vad gäller skärmar, men jag köpte faktiskt precis en ny nec spectawiew 2090 som ska vara riktigt duglig men denna kostar ju 10000 minst!
jag tror, eller rättare sagt vet att skillnaden är enorm vad gäller tex ljus, fördelning av hur skärmen visar färger, och främst tror jag itne att det går att kalibrera en billigare skärm rätt, tex min bärbara mac går inte att kalibrera rätt!

Jag vet att eizo har några billigare skärmar du kan hitta på scandinavian photo! Men dem är lite dyrare än att tex köpa från hegethorns photo!
Bara dem kan ta hem den. Kolla lite där men lita inte på vad EN säljare säger utan ring runt, googla men framför allt hör med killarna och tjejerna
här om någon har erfarenhet av modellen!

Köp en skärm :)) Lycka till

Mvh daniel
 
Hej igen. Kul att du har visioner tycker jag! Jag är inte så värst insatt i vad allt heter vad gäller skärmar, men jag köpte faktiskt precis en ny nec spectawiew 2090 som ska vara riktigt duglig men denna kostar ju 10000 minst!
jag tror, eller rättare sagt vet att skillnaden är enorm vad gäller tex ljus, fördelning av hur skärmen visar färger, och främst tror jag itne att det går att kalibrera en billigare skärm rätt, tex min bärbara mac går inte att kalibrera rätt!

Jag vet att eizo har några billigare skärmar du kan hitta på scandinavian photo! Men dem är lite dyrare än att tex köpa från hegethorns photo!
Bara dem kan ta hem den. Kolla lite där men lita inte på vad EN säljare säger utan ring runt, googla men framför allt hör med killarna och tjejerna
här om någon har erfarenhet av modellen!

Köp en skärm :)) Lycka till

Mvh daniel

Tack Daniel!

Ja, slutligen så bestämde jag mig för att vänta med skärm tills jag har råd med någon av dom "riktiga" modellerna! Har ambitioner att ta mitt fotograferande till en karriär så kommer behöva dom riktiga skärmarna till slut ändå!

nu håller jag på undersöka vad för typ av ritplatta som är rätt för mig, intuos o cintiq plattorna är väldigt lockande, men å andra sidan skulle jag bara använda den till för att frilägga/maska objekt i fotandet o undrar om en billigare variant räcker, typ bamboo versionerna. Hade jag jobbat med grafiska projekt så är det ingen tvekan att satsa på dom värre plattorna.
Någon som har erfarenhet av dom olika modellerna?
 
nu håller jag på undersöka vad för typ av ritplatta som är rätt för mig, intuos o cintiq plattorna är väldigt lockande, men å andra sidan skulle jag bara använda den till för att frilägga/maska objekt i fotandet o undrar om en billigare variant räcker, typ bamboo versionerna. Hade jag jobbat med grafiska projekt så är det ingen tvekan att satsa på dom värre plattorna.
Någon som har erfarenhet av dom olika modellerna?
Här finns mycket bra info om ritbrädor: http://www.moderskeppet.se/wacom/
 
vad skulle du spendera dom på då? (inom foto/bildredigering såklart!) ;)

Har fått ett trevligt besked från skattekontoret och har bestämt att lägg 5000:- på något inom mitt fotograferande.

Jag har en liten önskelista, men varför inte perspektiv o höra va andra skulle investerat i! kanske får jag några nya ideer!

det som ligger mig närmast just nu är en wacom intuos 4 medium eller en ny skärm till datorn,

Jag gjorde en lite ovanligare investering.Om man nu skall kalla det investering?En mellanformatare.En Mamiya 645 utrustning med objektiven 55/2,8 80/2,8 150/3,5 2x teleförlängare mellanring och ett extra magasin.Då hamnade jag på 4500:-.Kunde inte låta bli utan måste bara ha en sådan.
//Benny
 
Jag gjorde en lite ovanligare investering.Om man nu skall kalla det investering?En mellanformatare.En Mamiya 645 utrustning med objektiven 55/2,8 80/2,8 150/3,5 2x teleförlängare mellanring och ett extra magasin.Då hamnade jag på 4500:-.Kunde inte låta bli utan måste bara ha en sådan.
//Benny

lät ju inte som trist spenderade pengar!
 
slutligen

kom jag mig för att spendera pengarna! :D

det blev en onone färgkalibrerings verkyg till datorn för 3200:- på scandinavian photo och en billig 22" skärm från elgiganten för 1650:- att ha som andra skärm!

Först kändes färgkalibreringen som det absolut tristaste jag någonsin köpt för mitt fotograferande/bildredigerande men när jag ser skillnaden på mina olika skärmar så insåg jag hur nödvändigt det här var! Nu försöker jag lära mig mer om färghantering, något som är helt nytt i mitt arbetsflöde, jättetrist tycker jag själv, men man kan väl inte alltid ha kul! ;)

skärmen blev en philips 220CW och är helt nöjd med den, fyller funktionen som menyskärm helt utan problem! mycket som får plats! :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.