Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OM-D fokusering vid filmning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan,

Ny här. Fint forum, verkar det vara. Och jag är bara en glad nybörjare, som just kompletterat garderoben med en OM-D. Verkar vara en fantastisk kamera. Välbyggd och med kvalitet i både hård- och mjukvara, samt fina bilder.

Men - när jag filmar har jag svåra problem med AF-funktionen. Kameran letar frekvent efter fokus med långa perioder av suddig bild som följd. Jag är säker på att "felet" är användarorsakat, och undrar om någon kan peka mig i rätt riktning.

Ett exempel kan vara när jag filmade flygplan som lyfte från Arlanda. Programväljaren stod på P och AF på Spot. ISO och WB på Auto. Motivet (flygplanet) var först långt borta, sedan närmare och sedan längre och längre bort. Med jämna mellanrum och mycket frekvent blev filmningen ofokuserad och suddig.

Objektivet är kit-gluggen 12 - 50 som följde med vid köpet. Digital zoom var PÅ.

Tacksam för lite tips om korrekt hantering/inställning.

Peter

Jag tror helt enkelt att du förväntar dig mer än vad en systemkamera kan ge.

Jag kan ha fel.
Jag har en Nikon D3100.
AF vid filmning är inte bra, vid solsken funkar det hyffsat.
Skall det bli enkelt o bra så får man köpa en videokamera.

Sen förstår jag inte varför man har digital zoom överhuvudtaget på kameror.
Det är ju bara att beskära i efterhand.

Jag tror helt enkelt att du förväntar dig mer än vad en systemkamera kan ge.

Jag kan ha fel.
Jag har en Nikon D3100.
AF vid filmning är inte bra, vid solsken funkar det hyffsat.
Skall det bli enkelt o bra så får man köpa en videokamera.

Sen förstår jag inte varför man har digital zoom överhuvudtaget på kameror.
Det är ju bara att beskära i efterhand.

Zoomen tar mig bara lite närmare motivet, så jag lättare ser var jag är på långa avstånd.

Trodde nog annars att en kamera av denna kaliber skulle klara att fokusera följande på det man filmar utan alltför stora problem. Det jag klarat hittills skulle jag säga är oandvändbart... Trodde nog att det var ngn inställning som inte var rätt. Kanske ska använda manuell fokus. Eller låsa med L-Fn-knappen....

Jag har inte lika fin kamera som du så din AF BÖR vara bättre än min.

När jag filmar barnens konserter(mörkt inomhus) så zoomar jag in o sätter skärpan. Stänger av AF.
Slår över till filmning o börjar filma.
Använder sedan bara zoomen, rör inte skärpan.
Tror jag skall skaffa ett gammalt hederligt manuellt 18/3,5 & 35mm för filmning.

Mmm... I mitt exempel rör sig dock motivet ganska mycket i avstånd i förhållande till kameran. Kanske manuell fokus är bäst.

Jag får väl testa mig fram. Tack för tipsen.

Peter

Fast med ett flygplan så filmar du säkert i bra ljus.
Sätt skärpan där du vill ha den, kanske tom hyperfokalavstånd.
Blända ner o låt skärpedjupet täcka hela rörelsen.
Det är mitt förslag.

Hejsan,

Ny här. Fint forum, verkar det vara. Och jag är bara en glad nybörjare, som just kompletterat garderoben med en OM-D. Verkar vara en fantastisk kamera. Välbyggd och med kvalitet i både hård- och mjukvara, samt fina bilder.

Men - när jag filmar har jag svåra problem med AF-funktionen. Kameran letar frekvent efter fokus med långa perioder av suddig bild som följd. Jag är säker på att "felet" är användarorsakat, och undrar om någon kan peka mig i rätt riktning.

Ett exempel kan vara när jag filmade flygplan som lyfte från Arlanda. Programväljaren stod på P och AF på Spot. ISO och WB på Auto. Motivet (flygplanet) var först långt borta, sedan närmare och sedan längre och längre bort. Med jämna mellanrum och mycket frekvent blev filmningen ofokuserad och suddig.

Objektivet är kit-gluggen 12 - 50 som följde med vid köpet. Digital zoom var PÅ.

Tacksam för lite tips om korrekt hantering/inställning.

Peter

Nu är det lite sent för dig men jag köpte en Olympus E-PL2 och trodde också att af vid filming skulle vara bra men tyvärr var det nästan katastrof. Kortare skärpedjup än min gamla Panasonic TZ10 gjorde precis som du skriver att den hela tiden jagar fokus och att det oftast ligger ur fokus om målet rör sig.

Jag köpte en Sony A65:a nyligen och testade filmning med den. Där satt fokus otroligt bra eftersom den filmar med fasdetekterande fokus.

AF vid filmning är aldrig bra. Tyvärr är den kontrastavkännande autofokusen inte lika snabb som den fasdetekterande vi är vana vid.
Om ett par år kanske!

Den kontrastavkännande AF:en är mycket snabb på OM-D i alla andra situationer än just vid snabba rörliga motiv och det blir problem vid filmning. Det går inte att komma ifrån. OM-D är nog inte idealisk som filmkamera utan en stillbildskamera i första hand, men med filmningsmöjligheter.

Flygplan lär du ju inte behöva fokusera mer än en gång på, för de är alltid långt borta.

Men AF under filmning är inte användbart på någon kamera som har kontrastavkänning. Det funkar på Sonys SLT-kameror, och de är såvitt jag känner till de enda systemkameror som fokuserar medan man filmar. Det kan användas när man har motiv på nära håll.

Så länge dina motiv håller sig på långa avstånd behöver du inte fundera över fokusering. Ställ skärpan innan du börjar filma och kör. Det är inte ens något problem om planet under en kort tid skulle komma nära, eftersom det inte kan bli skarpt i alla fall, då det rör sig alldeles för fort, och man ändå inte uppfattar det när man tittar på videon.

Sonys SLT-kameror har ju ingen rörlig spegel att hantera så de kan ha fri öppning till både huvud- och AF-sensor och ha igång den vanliga fasdetekt-AF:en. Det är en av SLT-designens fördelar. Det ger snabare seriebildtagningsmöjligheter också med billigare teknik (förre rörliga delar).

Den enda kompakta systemet utan spegel som kan förses med fasdetekt AF är NEX. NEX har ju som standard bara kontrast AF med dagens teknik men med Sonys A-mountadapter så får man samma typ av AF-system som sitter exv. i A65 (A77-systemet är mer avancerat). Annars är det väl kontrast AF med just de begränsningar som beskrivs, som man får försöka leva med.

Tack för alla råd. Provar mig fram så smått. Och visst - det är i första hand för stillbilder jag köpt kameran. Och där verkar den väldigt bra. En perfekt lillebror till min D90.

Och nu är jag ute på objektiv-jakt... ;)

Peter

Du har ju en D90 så då får du väl vädra den om det kniper med pippifotograferandet.
Det är ju en jättebra kamera även om den har några år på nacken nu.

Jag tror att situationen vid filmning med tjockkamerorna kommer ändra sig en hel del framöver i en nära framtid. Vi kommer få anpassningar av AF-systemet som nu inte finns som gör att AF kan fås att byta fokus med lite mjukare övergång än det vi ser idag. Vi får väl se hur det blir med A99 som väl är det första exemplet på AF anpassad också för video. Dessutom kommer nu powerzoomobjektiven med motorzoom som underlättar i en del situationer vid filmning.

Du har ju en D90 så då får du väl vädra den om det kniper med pippifotograferandet.
Det är ju en jättebra kamera även om den har några år på nacken nu.

Sant. Men nu håller jag på att prova ut OM-D:n, som är helt ny för mig. D90 är kameran jag har när jag ska ut och fota, Olympusen har jag mer eller mindre alltid med mig. Ofta hittar jag dom bästa motiven när jag minst anar det..... ;)

Peter

när jag filmar har jag svåra problem med AF-funktionen. Kameran letar frekvent efter fokus med långa perioder av suddig bild som följd. Jag är säker på att "felet" är användarorsakat, och undrar om någon kan peka mig i rätt riktning.

Kanske jag skulle passa på att svara på ursprungsfrågan också.

Man fokuserar oftast inte om vid filmning, och om man måste följa fokus så fungerar det bäst med helt mekaniskt styrda objektiv. Vid professionell videoinspelning är man ofta två på kameran, en som enbart sköter fokus. Det finns också hjälpmedel för manuell fokusering vid filmning, så att man kan sätta gränser för hur långt man kan ställa fokus, vilket är praktiskt vid scenväxling, och använder en spak, så att man kan hålla reda på inställningen via spakens läge och vinkel.

I de allra flesta fall behöver man inte fokusera alls under pågående filmning.

Visst kan det vara så men hur många går det av professionella videofotografer på de som är amatörer/hobbyister tror du? Jag har hört de argumenten många gånger men för mig är dessa egenskaper showstoppers vid filmning. Finns inte det i en DSLR så kör jag hellre en kompakt. Jag tror knappast jag är ensam.

Verkliga livet är dessutom sällan lika förutsägbart och planerat som en filminspelning och det är ju inte alltid någon kompis har tid att alltid följa med och dra i "zoomspaken" åt den som filmar eller hur. Det är därför det finns motorzoom på kompakter.

Finns inte det i en DSLR så kör jag hellre en kompakt.

Jag tror att du lite missar själva grejen. Det funkar helt enkelt inte med autofokus medan man filmar, eftersom AF helt oavsett metod, är oförutsägbar och jagar. När man panorerar över ett motiv kan AF få för sig att ställa skärpan lite var som helst, och likaså när personerna man filmar rör sig framför kameran. Det har aldrig funkat bra med AF under pågående filmning, och den första kamera som överhuvudtaget har AF som verkligen bara gör ett hopp till fokus är nästan lika oförutsägbar, eftersom kameran inte vet vad den ska ställa skärpan på.

Det ligger i videoinspelningens natur att bilden är rörlig, att det finns element i bilden som rör sig, och kameran vet inte vilka bildelement som ska hållas i fokus, och därför kan den bestämma sig för att lägga fokus lite hipp som happ. Det är det enkla skälet till att man fokuserar först och sedan filmar med skärpeinställningen man har gjort. Vid exemplet, flygplan, finns ingen som helst orsak att fokusera om. Fokus ska inte ändras alls under upptagningen.

På närmre håll kan det finnas motiv för att fokusera om, men det förutsätter att elementen i bild som man fokuserar på är stora nog, och att kameran vet åt vilket håll fokus ska dras när det blir oskarpt. Det kan fasavkännande AF göra, och alltså fungerar det med SLT, men inte med andra kameror. Men det är ett specialfall, och inte det som anfördes i starten av den här tråden. När man tar saker som är långt bort ska AF vara avstängt medan man filmar. Så funkar de flesta videokameror med AF, och även kompakter, så jag förstår att du föredrar en sådan.

Jag tror att du lite missar själva grejen. Det funkar helt enkelt inte med autofokus medan man filmar, eftersom AF helt oavsett metod, är oförutsägbar och jagar. När man panorerar över ett motiv kan AF få för sig att ställa skärpan lite var som helst, och likaså när personerna man filmar rör sig framför kameran. Det har aldrig funkat bra med AF under pågående filmning, och den första kamera som överhuvudtaget har AF som verkligen bara gör ett hopp till fokus är nästan lika oförutsägbar, eftersom kameran inte vet vad den ska ställa skärpan på.

Det ligger i videoinspelningens natur att bilden är rörlig, att det finns element i bilden som rör sig, och kameran vet inte vilka bildelement som ska hållas i fokus, och därför kan den bestämma sig för att lägga fokus lite hipp som happ. Det är det enkla skälet till att man fokuserar först och sedan filmar med skärpeinställningen man har gjort. Vid exemplet, flygplan, finns ingen som helst orsak att fokusera om. Fokus ska inte ändras alls under upptagningen.

På närmre håll kan det finnas motiv för att fokusera om, men det förutsätter att elementen i bild som man fokuserar på är stora nog, och att kameran vet åt vilket håll fokus ska dras när det blir oskarpt. Det kan fasavkännande AF göra, och alltså fungerar det med SLT, men inte med andra kameror. Men det är ett specialfall, och inte det som anfördes i starten av den här tråden. När man tar saker som är långt bort ska AF vara avstängt medan man filmar. Så funkar de flesta videokameror med AF, och även kompakter, så jag förstår att du föredrar en sådan.

Måste hoppa in med en följdfråga här. Eftersom detta är ett Olympus-forum och jag försöker lära mig min nya OM-D. För att undvika fokusjakten vid AF har provat med MF vid filmning. Men - det gör ingen som helst skillnad vad jag kan se. Om jag filmar och panorerar över ett område med olika avstånd till kameran, fokuserar den snällt om automatiskt till det nya avståndet oavsett att jag ställt kameran på MF. Enda sättet att låsa fokus verkar vara att fokusera, hålla in L-Fn-knappen på 12-50-objektivet och sedan filma, hela tiden med L-Fn-knappen intryckt. Att ändra fokus manuellt under videofilmning verkar inte gå med detta objektiv.

Det funkar helt enkelt inte med autofokus medan man filmar, eftersom AF helt oavsett metod, är oförutsägbar och jagar. När man panorerar över ett motiv kan AF få för sig att ställa skärpan lite var som helst, och likaså när personerna man filmar rör sig framför kameran.
När Nikon släppte F6an så hade de patenterat att AF kan låsa på en sak och följa den själv.
tex en båt på vatten.
en gulklädd person i i ett folkhav med andra färger.

Så det kommer säkert med tiden.

När Nikon släppte F6an så hade de patenterat att AF kan låsa på en sak och följa den själv.
tex en båt på vatten.
en gulklädd person i i ett folkhav med andra färger.

Så det kommer säkert med tiden.

Nja, det här kan inte stämma. Det går inte att patentera en metod, det går bara att patentera en apparat med ett visst utförande. Att följa en viss figur är möjligt när kameran kan analysera bilden.

Följande fokus är lite knepigare än så, eftersom ett system som också ska ändra fokus måste få reda på om rörelsen är mot kameran eller bortåt. Det har hittills inte varit möjligt med bilden från sensorn, och det är först med Sonys SLT-modeller som det har kommit på systemkameror. Jag vet inte om det har funnits något liknande på videokameror.

När ett kontrastkännande system bestämmer sig för att ändra fokus när det tappar fokus, kan det inte veta åt vilket håll det ska skruva, så det kan lika gärna börja åt fel håll, vilket är en del av orsaken till jagandet. Dessutom arbetar det med en itererande metod, där det först går förbi skärpan och sedan tillbaka, vilket sker varje gång. Faskännande system behöver inte passera skärpeläget, och ett faskännande system märker av i vilken riktning motivet rör sig, så att inställningen går åt rätt håll.

Kontentan av det hela är att man använder inte AF när man tar video. Man kan använda enbilds AF, som ställer skärpan när man börjar filma, och sedan är den låst till nästa gång man börjar filma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar