Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OM-D fokusering vid filmning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan,

Ny här. Fint forum, verkar det vara. Och jag är bara en glad nybörjare, som just kompletterat garderoben med en OM-D. Verkar vara en fantastisk kamera. Välbyggd och med kvalitet i både hård- och mjukvara, samt fina bilder.

Men - när jag filmar har jag svåra problem med AF-funktionen. Kameran letar frekvent efter fokus med långa perioder av suddig bild som följd. Jag är säker på att "felet" är användarorsakat, och undrar om någon kan peka mig i rätt riktning.

Ett exempel kan vara när jag filmade flygplan som lyfte från Arlanda. Programväljaren stod på P och AF på Spot. ISO och WB på Auto. Motivet (flygplanet) var först långt borta, sedan närmare och sedan längre och längre bort. Med jämna mellanrum och mycket frekvent blev filmningen ofokuserad och suddig.

Objektivet är kit-gluggen 12 - 50 som följde med vid köpet. Digital zoom var PÅ.

Tacksam för lite tips om korrekt hantering/inställning.

Peter

Jag tror helt enkelt att du förväntar dig mer än vad en systemkamera kan ge.

Jag kan ha fel.
Jag har en Nikon D3100.
AF vid filmning är inte bra, vid solsken funkar det hyffsat.
Skall det bli enkelt o bra så får man köpa en videokamera.

Sen förstår jag inte varför man har digital zoom överhuvudtaget på kameror.
Det är ju bara att beskära i efterhand.

Jag tror helt enkelt att du förväntar dig mer än vad en systemkamera kan ge.

Jag kan ha fel.
Jag har en Nikon D3100.
AF vid filmning är inte bra, vid solsken funkar det hyffsat.
Skall det bli enkelt o bra så får man köpa en videokamera.

Sen förstår jag inte varför man har digital zoom överhuvudtaget på kameror.