Annons

OM-D fokusering vid filmning

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, det här kan inte stämma. Det går inte att patentera en metod, det går bara att patentera en apparat med ett visst utförande. Att följa en viss figur är möjligt när kameran kan analysera bilden.

Följande fokus är lite knepigare än så, eftersom ett system som också ska ändra fokus måste få reda på om rörelsen är mot kameran eller bortåt. Det har hittills inte varit möjligt med bilden från sensorn, och det är först med Sonys SLT-modeller som det har kommit på systemkameror. Jag vet inte om det har funnits något liknande på videokameror.

När ett kontrastkännande system bestämmer sig för att ändra fokus när det tappar fokus, kan det inte veta åt vilket håll det ska skruva, så det kan lika gärna börja åt fel håll, vilket är en del av orsaken till jagandet. Dessutom arbetar det med en itererande metod, där det först går förbi skärpan och sedan tillbaka, vilket sker varje gång. Faskännande system behöver inte passera skärpeläget, och ett faskännande system märker av i vilken riktning motivet rör sig, så att inställningen går åt rätt håll.

Kontentan av det hela är att man använder inte AF när man tar video. Man kan använda enbilds AF, som ställer skärpan när man börjar filma, och sedan är den låst till nästa gång man börjar filma.

Är det verkligen sant att man inte kan patentera metoder?
Är det inte det bråket mellan Apple och Samsung delvis gäller åtminstone.
Då vore det väl fritt fram för att sno mycket.
Om exv. ett företag verkligen hittat på ett sätt att styra gränssnittsprocesser som ingen annan förut tillämpat.
Kan man verkligen bara sno det rakt av ostraffat?

Jag har väl inte sagt att förutsättningen för följande AF vid filmning måste vara kontrast AF. Sony har ju som påpekats redan i dag fasdetekt AF i SLT-husen och även NEX kan förses med det genom den senaste A-mountadaptern. Den ger nämligen tillgång till fasdetekt AF den med. Att denna teknik i exv. adaptern och i A77 inte riktigt är där i alla stycken idag (den är inte försedd med dämpning idag vilket gör den ryckig om man inte följer samma mål hela tiden) innebär inte att den inte är det i morgon. Redan A99 (nästa FF-modell) kommer ja ha förbättringar på detta område.

Det är väl heller ingen som påstått att det skulle vara en hit att panorera över ett motiv med olika objekt som är på olika avstånd från kameran. Jag säger bara att det kommer vara så i en snar framtid att inte bara Sony löst detta med följande AF vid DSLR-filmning. Vi ser ju nu olika hybridsystem komma fram med fokuspunkter spridda över huvudsensorn också. Utveckling pågår och fortsätter. När även detta är mainstream så kommer folk göra som med alla andra funktioner i sina kameror d.v.s använda dem när det passar och i bland kommer folk tycka att följande AF vid filmning kan vara en smidig metod att följa ett huvudmotiv som rör sig mot eller från kameran eller rent av åt sidan.

Bara för att följande AF vid filmning inte finns i Canon idag så innebär väl inte det per definition att den typen av funktionalitet inte skulle tas emot med glädje av en del användare som även råkar vara användare av Canon-kameror som inte har dessa funktioner idag. Jag antar att Canon kommer fortsätta utveckla sina kameror de med även om det inte gått med stormsteg direkt de senaste åren.

Den här debatten påminner starkt om när Live View kom. När sedan Sony och Olympus tror jag det var också möjliggjorde snabb Live View-tagning med ett smart spegelsystem och en extra sensor som kringgick problemet med den rörliga spegeln och kombinerade detta med vinklingsbara displayer så var resten av DSLR-marknaden rätt kallsinnig och kallade det för leksaker för kompaktfotografer som skaffat instegs DSLR:er. Som om man trott att den enda användningen var att hålla en DSLR på raka armar á la kompakt.

Vi får väl se vad folk säger när Canon släpper sin första tjockkamera med följande AF. Då kommer det säkert en artikeln på FS förstasida som kungör det fantastiska att Canon nu tagit fram en unik möjlighet för fotografer som ser en poäng i att använda föjande AF även vid videofotografering. När det händer kommer jag att le och tänk: vad var det jag sa.

Senast ändrad:
Tråden gäller hur OM-D fokuserar vid filmning. Inte patentregler, inte huruvida AF vid filmning är förkastligt och inte hur AF fungerar generellt. Håll er till ämnet tack, och skapa egna trådar om ni vill diskutera annat!

Om ni har synpunkter på modereringen kan ni ta det i forumet fotosidan.se. Enskilda modereringar diskuteras inte här!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar