Annons

Om bildskörden (igen..)

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Först var jag nära att starta en ny typ "varför alla dessa trista bilderdiskussion"
Sen kom jag på att det nog är jag som inte hänger med i "bildmodet."
Jag är inte gammal och har inte plåtat en evighet men oj så jag saknar mer s/v att titta på, filmkorn och variationen som var större på både bilder och kommentarer på fotosidan för några år sedan.

Jag erkänner att jag är trött på vissa typer av bilder men jag tänker inte klaga på några specifika motiv, bara konstatera att hur mycket jag än kollar runt hittar jag sällan mer än någon enstaka per sida att kommentera. Alltså väldigt få bilder som jag känner något extra för eller ser något i att kommentera. Det droppar in för många bilder och för många som liknar varandra.

Några konkreta förslag för att minska inflödet..

1. Slopa Nya bilder-sök nya helt och koncentrera alla sökvägar till kritikbilder i pooler. (vet att jag föreslagit det förut)

2. Dra gärna ner antal tillåtna bilder för kritik.

3. Låt bara betalmedlemmar ladda upp i bildkritiken

Sedan en fråga om s/v-poolen. Kan man lägga digitalt s/v bilder där? Jag har inte vågat för att jag är nog för trög för att lyckas tyda det ur poolbeskrivningen.

lottae skrev:
1. Slopa Nya bilder-sök nya helt och koncentrera alla sökvägar till kritikbilder i pooler. (vet att jag föreslagit det förut)

Jag har oxå föreslagit det förrut. Att man fortfarande kan kommentera i vanliga album är en "kvarleva" som spelat ut sin roll.

2. Dra gärna ner antal tillåtna bilder för kritik.

En per 24 timmar i kritikpoolen känns ok för mig om möjligheten att kommentera i vanliga album försvinner.

3. Låt bara betalmedlemmar ladda upp i bildkritiken

Inte orimligt eftersom kostnaden för ett bronsmedlemskap är så låg. Det skulle avsevärt höja bildkvalitén och skulle göra det lättare att hitta bilder man kan engagera sig i.

Senast ändrad:
Re: Re: Om bildskörden (igen..)

Arleklint skrev:
T.o.m jag gör ju "kornigt" svartvitt, vi skall nog få det poppis igen ;)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=407665
Det var passande:) Men korn i datorn blir aldrig detsamma som på film. Kanske är det därför det är mer poppis med brusreducering åt andra hållet?

Egentligen är det inte just bara s/v och korn jag saknar. Det är nog mer variation även i färgen (din varierade) och så snävare skörd så man både kan hitta lättare land bilderna samt även synas lättare själv.
Tycker det märks tydligt hur tittarna per bild sjunker. Det verkar alltså vara fler än jag som inte hinner med..

Första gången under hela tiden på fotosidan har jag lagt upp bilder (2 st.) som inte fick några kommentarer alls denna veckan. Ena hade hela 7 tittar och den andra drygt 20 på ett dygn (sedan raderade jag dem.) Helt klart ser jag det som ett tecken på vem som inte hänger med i bildmodet.
Säkert ligger felet delvis hos mig men hittar man varken de intressanta i mängden eller lyckas få hjälpen man ber om själv heller så känns fotodelen på fotosidan rätt menlös för mig.

Hoppas därför den kan förändras en aning med minskat flöde. En bra start som säkert är snabbt fixad vore att ta bort "nya bilder senaste.." ur menyn och ersätta med bara kritikbilder.

Re: Re: Re: Om bildskörden (igen..)

lottae skrev:
Det var passande:) Men korn i datorn blir aldrig detsamma som på film. Kanske är det därför det är mer poppis med brusreducering åt andra hållet?

Kornet är D2X framhävda brus ;)

Jag håller med dig om att inflödet är dödande stort. Jag orkar inte längre titta igenom bilderna. Jag har slutat kommentera :( Så illa är det. Dessvärre tror jag inte jag är ensam.

Något måste göras.

Re: Re: Re: Om bildskörden (igen..)

lottae skrev:
...
Första gången under hela tiden på fotosidan har jag lagt upp bilder (2 st.) som inte fick några kommentarer alls denna veckan. Ena hade hela 7 tittar och den andra drygt 20 på ett dygn (sedan raderade jag dem.) Helt klart ser jag det som ett tecken på vem som inte hänger med i bildmodet.
Säkert ligger felet delvis hos mig men hittar man varken de intressanta i mängden eller lyckas få hjälpen man ber om själv heller så känns fotodelen på fotosidan rätt menlös för mig.
20 tittar på ett dygn, förväntningarna är olika må jag säga, om jag får 20 tittar på en vecka är jag nöjd...
Men om man måste hänga med i bildmodet här på FS för att få tittar så avstår jag hellre från tittare och lägger upp mina bilder för framtidens strötittare.

Nu har vi kanske inte samma syfte med att visa våra bilder här. Jag vet egentligen inte vad mitt syfte är, håller på att lära mig fortfarande... Men jag håller med om att det är lite trist på bildfronten, jag vill se bilder som inspirerar mig och får mig att tänka mer. Den hundraåttionde solnedgången får mig bara att undra över vad jag gör på denna jord:)

Och nu undrar jag varför jag inte gått och lagt mig, fortsätter klaga i morgon...

Helt rätt Janne, du är inte ensam om det. Själv har jag varken laddat upp något eller kommenterat bilder på väldigt länge. Inflödet av bilder var för stort redan den gången när vi försökte göra rent hus och ge alla nya okommenterade bilder iaf en kommentar. Någon som minns det? Det har i mitt tycke inte blivit bättre sedan dess, trots poolerna som jag verkligen trodde på i början.

Jag minns det väl! Men inget har hänt.
Jag är övertygad om att möjligheten att kommentera i vanliga album måste bort.

Tomasz skrev:
20 tittar på ett dygn, förväntningarna är olika må jag säga, om jag får 20 tittar på en vecka är jag nöjd...
Är det Sååå illa med tittandet? Ännu ett tecken på att något måste göras ju.

Men om man måste hänga med i bildmodet här på FS för att få tittar så avstår jag hellre från tittare och lägger upp mina bilder för framtidens strötittare.
Jag avstår också hellre.
Det är ju ingen ide heller att ladda upp för strötittare. Anledningen till att jag laddar upp brukar ju vara att jag vill veta något om bilden. Modet här på fs skiter jag i att följa.

Senast ändrad:
Nu fick jag 130 tittar på mindre än ett dygn!
Hur gick det till? -Jo jag bad om hjälp med photoshop och färghantering i forumet "digital efterbehandling" och lade med en länk till bilden;-)

Men jag vet inte om någon har uppfattat själva bilden, det blev inga kommentarer. Kanske de flesta bara såg en massa pixlar.

Men Tomas. Hur antalet tittar stiger via länk i forumet är egentligen oviktigt i sammanhanget.

Bilderna drunknar ganska fort efter de laddats upp iaf. Orsaken till att ladda upp är ju att få kritik, att man vill ha åsikter och hjälp med något kanske..
Kan något/några av ovanstående förslag eller andra metoder genomföras för att dra ner antalet bilder att kritisera så ökar antagligen både tittar, kommentarer per bild och kanske även variationen på bilder igen (om man inte kan ladda upp lika mycket som nu till kritik utan måste tänka mer och välja mer noggrant..)

Visst, du har rätt. Jag tyckte bara det var lite kul att locka tittare med en teknikfråga.

Någon föreslog en indelning av kritikpoolen i kategorier, så att det egentligen skulle bli flera kritikpooler. Det kanske är ett bra förslag, jag orkar inte fundera över det nu. Konstaterar bara att bilderna drunknar och att det är svårt att hitta guldkorn.

Jaha, det var ju du!-)
Ett bra förslag tycker jag, nu har vi ju fått en diskussionspool men det är ingen anledning att slappna av...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar