Det var en intressant artikel!
Att bildkommunikation tar över från texten förvånar inte mig. Vi har så lite tid i dagens samhälle, att producera ett bildmeddelande som beskrivs i artikeln går mycket fortare än att göra det i text, och meddelandet kan intas snabbare och med mindre ansträngning/tankekraft. Svårigheten att kommunicera med text ser vi ju alltsom oftast i forumen här på FS.
När man väl producerat reklamen med bild blir det också billigare att tjata fram meddelandet, och även en intetsägande bild kan vara till nytta i kombination med en företagslogga.
Bredden på det bilderna visar är nog ganska statistiskt säkrad. Folk tycker och tänker ganska lika, i alla fall i de länder där människor har möjlighet att uttrycka vad de tycker och tänker. Och de som har störst möjlighet (mest pengar) förstärker mittfåran med det som visat sig vara gångbart.
Det positiva med allt detta borde vara att det blir lättare att sticka ut ur mängden, men det återstår att bevisas.