Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om att "rätt" personer blir synliggjorda, på Fotosidan.

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Det finns en risk att detta inlägg låter skrytigt från min sida, men jag skulle vilja kunna få ett "officiellt erkännande" som i någon av de listor jag nämner nedan, oavsett hur det står sig med andra men jag sticker heller inte under stol med att jag är bra på att analysera bilder och ge konstruktiv kritik.

Det finns en lista där man kan se vem/vilka som är i toppen för antal givna bildkommentarer och de som är "bäst" på att ge betyg och kritik. Jag tycker dock det systemet haltar och inte visar upp de som mest förtjänar att toppa de listorna. Detta eftersom att för att toppa listan över givna kommentarer finns inget annan kriterium än "antal givna". Så de som på varje bild sätter ett betyg och skriver "fin bild" och sen gör det en väldigt massa gånger, är de som toppar den listan.

Listan över de som ger de bästa kommentarerna eller kritiken bygger ju helt på att den som lagt upp bilden måste känna till och använda funktionen att ge en "tumme upp". Att det sen lätt blir de som ger ros snarare än ris, gör att det inte ÄR ett mått på att ge bra konstruktiv kritik utan endast ge en positiv sådan.

Jag väljer nästan alltid att ge kommentarer på bilder som ännu inte fått något, samt bilder jag anser att jag kan bidra med min erfarenhet om. Man "får" ju inte säga sånt här i Sverige, men jag VET att jag är bra på det. Om inte annat, av den långa lista av tacksamma bildägare jag har i min profil. Jag lägger tid på att förklara, ge råd och annan viktig feedback, och fast det ofta är bilder som är mindre lyckade, får jag oftast positiva svar. Den tiden och engagemanget som krävs, gör att antalet bilder inte blir stor och/eller att bildägarna är mer intresserade av att skriva svar än att trycka på "tumme upp" ikonen...

Jag har inget förslag på lösning utan efterlyser en sån, men jag skulle vilja kunna få ett mer "officiellt" erkännande på en lista över de som verkligen ger konstruktiv kritik och de som är bra på det. Sen var jag hamnar på den listan eller hur bra andra är jämfört med mig, är inte något jag försöker skryta med eller påstå att jag är bäst, genom att skriva detta inlägg! Snarare att de som ÄR det kan bli synliggjorda och samtidigt bli både sporrade att fortsätta och att själva få feedback på det dom gör....

MVH
Jacob Boman
 
Att vara först med att kommentera bilder är något vi tycker är något som skall premieras. Vi har pratat om att man skulle kunna få "poäng" i ngn fallande skala, dvs

1:a kommentar: 10p
2:a kommentar: 5p
3:e kommenaren: 3p

och sen skulle det kunna kombineras med tummen upp.

Kikar och återkommer.
 
Jo jag har förstått att du/ni gillar funktionen med tummen upp men när den används till att visa sin uppskattning av att man fick en positiv kommentar, fyller den ju ingen vidare funktion...

Går det inte att skiva lika tydligt, som när man ska lägga upp bilder i Bildkritik, hur tummen upp förväntas användas och att göra funktionen som en del av det svar man kan/ska skicka i det läget, snarare än det undanskymda plats och roll den nu har?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.