Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

Libbis

Medlem
Ursäkta en kanske korkad fråga, men jag har inte så stor erfarenhet av digitalfotografi
Om man som jag har en gammal Olympus OM2a med en massa gluggar (objektiv) till, funkar dessa objektiv till en ny Olympus digital systemkamera ?
Jag står äntligen i begrepp i att köpa en digital systemkamera, eftersom jag som sagt har en massa objektiv av olika storlekar till min gammla OM2a så skulle det ju vara bra om man skulle kunna använda dom ?

!!

- OLYMPUS: The OM mount is the most stable of any MF lens mount, there were never ANY changes in the manual focus series. There are 2 Olympus autofocus systems: the OM77 could accept OM lenses, but AF lenses did not work properly on manual focus OM bodies; the new E1 digital SLR has a totally new, incompatible mount. An adapter has been made to use OM lenses on the E-series digitals, but it is hard to get and probably not worth the cost and effort.

Kilde: http://rick_oleson.tripod.com/index-99.html

Se oxå: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/shared/zuiko/index.htm

/Erik J

Jag har testat lite med min E1 och har Olympus orginaladapter.

Det fungerar hyggligt, men det är inte samma fina kontrast och färg som de nya digitalgluggarna från Zuiko.

Jag har provat Zuiko, 35/2.0, 85/2.0, 100/2.8 och Tamron 180/2.5

Bilderna blir mjuka (=känns oskarpa) och måste skärpas upp i datorn med bildredigeringsprogram.

Tycker INTE att ett gäng gamla objektiv skall styra kameravalet även om det är frestande. Det kan vara roligt att leka runt lite, men de gamla objektiven kommer nog inte sitta kvar som standard.

Att ställa in skärpan är svårt ioch med att sökaren är liten. E1 har näst efter E3 störst sökare. Är du spekulant på en E3 kan det fungera bättre än med E1 och andra.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto